Hmm, vad r det fr lt av Weeping Willows? Vill lsa texten
En bra bok om spor, tycker jag, r etnologen Marianne Liliequists "Vp, bitchor och moderliga mn". Den handlar om hur spor frmedlar vissa ideal fastn dom sger sig st fr helt andra. Dramatiken fr st som en slags lockade reklam snarare n upplsare av samhlleliga strukturer. -
http://www.skogsfrun.se/artiklar/fabulae_saponariae.htm
Sjlv har jag gjort en slktskapsanalys av spans strukturella uppbyggnad, och kommit fram till att det oftast som alltid handlar om tv familjer som brkar. Det r detta som skapar dramatiken, och det r detta som gr att man kan relatera.
Om just dokuspor skulle vara s annorlunda motfr vanliga spor r jag inte s sker p. Skulle frsts vara kul att ta reda p. Vi kan testa, och ta en dokuspa och gra lite korta analyser.
Approp "verklighet kontra fantasi" s finns det den hr trden ocks:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=863114
Jag har alltid varit rdd fr att vara en i den "gra massan". Men nufrtiden tror jag att det handlar om synstt. Man gr det till vad det r. Sinnet kommer fre upplevelsen, teorin kommer fre observationen. Till exempel, det r vinter, det r grtt och trkigt ute. Eller? Varfr skulle vissa frger ses som mindre vrda n andra. Det finns inga sna vrden hos frger. Man kan titta p det gra trdet och tycka att det r ruskigt fascinerande. Se p alla nyanser, hur ljuset frndrar tonerna, hur mycket av det egentligen r grnt eller brunt snarare n grtt. (Ett buddhistiskt stt att se p det hela tror jag)
Sen har jag dessutom ftt avsmak fr dramatik sen tidigare flickvnner var s kallade 'drama-queens'. En av dom skte efter brk, och ville brka med mig helt utan anledning. En annan dumpade mig nr det visade sig att hon inte lngre kunde skapa triangeldrama med sitt ex/pojkvn/vn. Sen fortsatte dom sina eskapader med mig fastn det var slut. S det knns som att det finns tillrckligt med dramatik i verkligheten, jag vill inte ha det p TV ocks. Livet r en spa. Men det r vl som Excelsis sger, det r inte meningen att dokuspan ska vara verklig (Man vill nog egentligen inte se folk st och vispa grdde i en halvtimme, eller sitta med rnnskita p toaletten). Span r hyperreal. -
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperreality
En kul tanke dk upp hr nu. Det engelska ordet "reality" anspelar p vad som r "real" och vad som inte r det. Man kan verstta real som verklig, men ocks som riktig. Det handlar allts om upplevelsen om vad som r riktigt, nr man ser p TV. Nr Nyheterna visar ett reportage om en bilkrock s frmedlar bilden av den trasiga bilen en mer riktig trasig-bil n om en liknande bild hade visats i Cops eller Sveriges Vrsta Bilfrare eller Robinson. Det r i princip samma upplevelse man har nr man ser originalmlningen av Mona Lisa, eller nr man hr riktig jazz p en jazzklubb. Det finns egentligen inget som skiljer sjlv verket t, man kan hra exakt samma jazz p ICA Supermarket, eller se Mona Lisa p vggen p krogen, men det knns inte som samma sak. Det knns inte riktigt, autentiskt. Fascinerande egentligen.
Denna frga om vad som knns autentiskt utnyttjas dessutom av media och frsljningsfretag. Det r en del av vad som sljer en produkt. Man ska se p Big Brother fr att det r "riktiga" mnniskor, i "riktiga" brk. Det r det inte, men det kan knnas s, om man faller fr marknadsfringen, eller om man verkligen knner ett behov av att fly frn vardagen med lite ltt underhllning. Man kan ju trots allt anvnda TV'n lika mycket som den anvnder en.