Hmm, vad är det för låt av Weeping Willows? Vill läsa texten
En bra bok om såpor, tycker jag, är etnologen Marianne Liliequists "Våp, bitchor och moderliga män". Den handlar om hur såpor förmedlar vissa ideal fastän dom säger sig stå för helt andra. Dramatiken får stå som en slags lockade reklam snarare än upplösare av samhälleliga strukturer. -
http://www.skogsfrun.se/artiklar/fabulae_saponariae.htm
Själv har jag gjort en släktskapsanalys av såpans strukturella uppbyggnad, och kommit fram till att det oftast som alltid handlar om två familjer som bråkar. Det är detta som skapar dramatiken, och det är detta som gör att man kan relatera.
Om just dokusåpor skulle vara så annorlunda motför vanliga såpor är jag inte så säker på. Skulle förstås vara kul att ta reda på. Vi kan testa, och ta en dokusåpa och göra lite korta analyser.
Appropå "verklighet kontra fantasi" så finns det den här tråden också:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=863114
Jag har alltid varit rädd för att vara en i den "gråa massan". Men nuförtiden tror jag att det handlar om synsätt. Man gör det till vad det är. Sinnet kommer före upplevelsen, teorin kommer före observationen. Till exempel, det är vinter, det är grått och tråkigt ute. Eller? Varför skulle vissa färger ses som mindre värda än andra. Det finns inga såna värden hos färger. Man kan titta på det gråa trädet och tycka att det är ruskigt fascinerande. Se på alla nyanser, hur ljuset förändrar tonerna, hur mycket av det egentligen är grönt eller brunt snarare än grått. (Ett buddhistiskt sätt att se på det hela tror jag)
Sen har jag dessutom fått avsmak för dramatik sen tidigare flickvänner var så kallade 'drama-queens'. En av dom sökte efter bråk, och ville bråka med mig helt utan anledning. En annan dumpade mig när det visade sig att hon inte längre kunde skapa triangeldrama med sitt ex/pojkvän/vän. Sen fortsatte dom sina eskapader med mig fastän det var slut. Så det känns som att det finns tillräckligt med dramatik i verkligheten, jag vill inte ha det på TV också. Livet är en såpa. Men det är väl som Excelsis säger, det är inte meningen att dokusåpan ska vara verklig (Man vill nog egentligen inte se folk stå och vispa grädde i en halvtimme, eller sitta med rännskita på toaletten). Såpan är hyperreal. -
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperreality
En kul tanke dök upp här nu. Det engelska ordet "reality" anspelar på vad som är "real" och vad som inte är det. Man kan översätta real som verklig, men också som riktig. Det handlar alltså om upplevelsen om vad som är riktigt, när man ser på TV. När Nyheterna visar ett reportage om en bilkrock så förmedlar bilden av den trasiga bilen en mer riktig trasig-bil än om en liknande bild hade visats i Cops eller Sveriges Värsta Bilförare eller Robinson. Det är i princip samma upplevelse man har när man ser originalmålningen av Mona Lisa, eller när man hör riktig jazz på en jazzklubb. Det finns egentligen inget som skiljer själv verket åt, man kan höra exakt samma jazz på ICA Supermarket, eller se Mona Lisa på väggen på krogen, men det känns inte som samma sak. Det känns inte riktigt, autentiskt. Fascinerande egentligen.
Denna fråga om vad som känns autentiskt utnyttjas dessutom av media och försäljningsföretag. Det är en del av vad som säljer en produkt. Man ska se på Big Brother för att det är "riktiga" människor, i "riktiga" bråk. Det är det inte, men det kan kännas så, om man faller för marknadsföringen, eller om man verkligen känner ett behov av att fly från vardagen med lite lätt underhållning. Man kan ju trots allt använda TV'n lika mycket som den använder en.