Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
När man inte existerar längre så kan man inte uppleva någonting överhuvudtaget. Varken positiva eller negativa saker. Det finns ingenting. Man inte kan uppleva någonting, inte ens ingenting. Rädsla finns heller inte, och ingen ångest, ingenting dåligt. Det är väldigt irrationellt att vara rädd för ingenting. I sådana fall skulle man vara rädd för allt hela tiden. Och det står inte i proportion till det som är värt att vara rädd för. Det är ju inte samma sak att vara rädd för en chihuahua som att vara rädd för en tiger.
Jag lever för en massa saker. Jag skriver på Flashback till exempel.
Jag tycker om fiskbullar. Färgen röd.
Allt som jag ser har någon mening.
Det kan liknas med att vara medvetslös, ingen kan tänka sig att vara medvetslös eftersom man inte tänker/känner. Varken fysisk eller psykisk smärta, eftersom samtliga intryck fyller en funktion för levande varelser.
Men poängen var - om en människa skulle komma fram till dig och sätta en pistol mot din skalle, och påstå att du kommer dö snabbt och smärtfritt med ett pistolskott avfyrat mot pannan - så kommer nog även du bli rädd, likväl som de flesta andra. Även fast du kan övertyga dig själv med rationella argument(?), att du inte kommer brinna i helvetet/bli en zombie/whatsoever, eftersom det inte fyller någon rationell funktion.
Åtminstone rent teoretiskt, du kan ju alltid försöka övertyga mannen att låta dig gå. Men du förstod nog vad jag menade.
OT: Jag som trodde jag var den enda som gillade fiskbullar.