Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-01-03, 03:11
Medlem
toby79s avatar
Hej alla datorkunniga där ute.
Det är så att min far har en gammal dator. En Tranfor från slutet av stenåldern. Den är åtminstone över 20 år gammal. Jag spelade något pacmanliknande spel på den när den var ny, då var jag i sjuårsåldern. Skulle tro att det var något/några år efter ABC 80/800 genomslag.

På den datorn har han mycket betyg/betygsprogram och annat som han skapat själv då han var lärare. Jag vet inte exakt hur det gått till, men datorn i sig har inget operativsystem utan startar upp med en promt, sedan man får använda kommandon och liknande. Det kan vara så att det han använt sig av heter Basic. Det är ett namn jag minns att jag hört förr.

Nu till själva grejen. Jag vill på ett smidigt sätt få över hans filer till en modern dator och även få dessa att fungera där. Kruxet är att hans dator enbart har floppydrive, ni vet dom där stora tunna disketterna. Usb, nätverk och liknande lyx är det inte tal om heller.

Är det kört eller har någon en smart lösning? Funderade på om hårddiskarna såg likadana ut då som nu med kontakter och liknande, men jag får för mig att det inte kommer passa ändå. Fast det kanske det gör?

Finns det någon som gjort något liknade?

Den stora anledningen att jag undrar är för att det där eländet tar upp en massa plats hemma hos dom och står där enbart för det nostalgiska innehållet i form av data. Bättre plats vore att datorn i sig hamnade på returstationen och filerna blev körbara i någon av de moderna burkar som finns. Tror även att det står någon 386:a och dammar, så funkar det inte med en modern dator så kanske 386:an går att använda för ändamålet. Skulle gärna se att även den förpassades till lämpligt returkärl.
Citera
2010-01-03, 03:30
Medlem
dymcos avatar
vad är det för diskett? jag tänker om du kunde föra över dem på en diskett, och sedan använda en extern diskettläsare till din dator. Men vet ej om det finns till 8 tums disketterna...
Citera
2010-01-03, 03:31
Medlem
NoobByNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Hej alla datorkunniga där ute.
Det är så att min far har en gammal dator. En Tranfor från slutet av stenåldern. Den är åtminstone över 20 år gammal. Jag spelade något pacmanliknande spel på den när den var ny, då var jag i sjuårsåldern. Skulle tro att det var något/några år efter ABC 80/800 genomslag.

På den datorn har han mycket betyg/betygsprogram och annat som han skapat själv då han var lärare. Jag vet inte exakt hur det gått till, men datorn i sig har inget operativsystem utan startar upp med en promt, sedan man får använda kommandon och liknande. Det kan vara så att det han använt sig av heter Basic. Det är ett namn jag minns att jag hört förr.

Nu till själva grejen. Jag vill på ett smidigt sätt få över hans filer till en modern dator och även få dessa att fungera där. Kruxet är att hans dator enbart har floppydrive, ni vet dom där stora tunna disketterna. Usb, nätverk och liknande lyx är det inte tal om heller.

Är det kört eller har någon en smart lösning? Funderade på om hårddiskarna såg likadana ut då som nu med kontakter och liknande, men jag får för mig att det inte kommer passa ändå. Fast det kanske det gör?

Finns det någon som gjort något liknade?

Den stora anledningen att jag undrar är för att det där eländet tar upp en massa plats hemma hos dom och står där enbart för det nostalgiska innehållet i form av data. Bättre plats vore att datorn i sig hamnade på returstationen och filerna blev körbara i någon av de moderna burkar som finns. Tror även att det står någon 386:a och dammar, så funkar det inte med en modern dator så kanske 386:an går att använda för ändamålet. Skulle gärna se att även den förpassades till lämpligt returkärl.
Lägg över filerna på en floppy, få tag på (låna en väns dator, bibliotekets, skolans) en dator med både floppy och usb. Lägge över på usb. Det finns ett program som heter DOSbox, som jag tror ska köra såna filer.
Citera
2010-01-03, 03:42
Bannlyst
jag tror att du via ett terminalemuleingsprogram kan köra över filerna via en nullmodemkabel (till xp som har programmet Terminal) och sen köra zmodem överföring av disketterna till xp maskinen.
Citera
2010-01-03, 08:31
Medlem
sommarlovs avatar
Prova inte att flytta hårddiskar.

Men du kan faktiskt ansluta diskettstationen till en hyfsat modern dator, det är samma anslutning som till "vanliga" diskettstationen. (spara flatkabeln).

Datorn hade visst ett operativsystem, DOS.

För att köra programmen använder du valfri dos-emulator, eller installerar Windows98 på en halvgammal dator, de fungerar bra där.
Citera
2010-01-03, 13:08
Medlem
X_surfers avatar
Annars kan DOSBOX vara ett finfint alternativ
Citera
2010-01-03, 13:40
Moderator
Protons avatar
Normalt sett brukar den här delen av flashback handla om diverse *nix-system och liknande, men att se ett sånt antikt system som DOS här passar ju det med. Jag väntar nu med spänning på att nån ska posta nånting om OS2/WARP med

Som nån sa är det ingen vidare bra idé att försöka flytta över hårddisken från den där gamla brevvikten, utan isf gäller det att få tag i nån diskettstation som kan klara diskarna. Sannolikheten att du lyckas med det är större om det är 5 1/4-tumsdiskar än 8-tumsvarianterna.

Gäller ju dessutom att hitta en basictolk så det går att köra programmen.

Känns ärligt talat som om det är mindre jobb att skriva om programmen till något nu levande programspråk och flytta datat manuellt än att försöka hitta hårdvara som dels tar en gammal diskett och dels nåt modernare, exempelvis usb.
Citera
2010-01-03, 14:44
Medlem
Det låter, just som du skriver, att den maskinen har BASIC som operativsystem. Att filsystemet är kompatibelt med MS-DOS går inte att anta utan vidare.

Hittar du en serieport och gärna någon dokumentation är det nog vad du har att spela med, förutom att lista programmen på skärmen och kopiera manuellt.

Tranfor Data finns kvar i Sollentuna; varför inte slå en signal till dem? De kanske kan hjälpa dig, eller åtminstone bli lite roade. De eller någon annan kan för den delen vara intresserade av maskinen som museiföremål, eller något. www.tranfor.se 08-6250100
Citera
2010-01-03, 14:59
Moderator
Protons avatar
BASIC är mej veterligen en akronym för Beginners All purpose Symbolic Instruction Code och är inget operativsystem, det är möjligen ett programmeringsspråk.
Citera
2010-01-03, 17:04
Medlem
Det var så det gick till på 80-talet. Persondatorer hade basic på rom och startade upp med en basictolk på skärmen. Det var operativsystemet, om man nu kan säga att det ens fanns ett operativsystem.
Citera
2010-01-03, 21:30
Medlem
toby79s avatar
Tack för alla svar! Det verkar som att det finns en del att klura på, men att det inte bör vara helt omöjligt ändå. Så det jag behöver nu är alltså en basictolk och på något vis få över datan till lämplig dator.

De disketter jag tänkte på som det frågades om tidigt i ett svar är de som jag tror heter 5,2". Ska inte svära på att det stämmer, men de fanns innan de små 3,5" disketterna som användes på tex win 98 och tidigare.

Hittade en bild nu:http://farm3.static.flickr.com/2113/1501131768_d0a1da189a.jpg

Hur mycket rymmer en sån jämfört med 3,5"? Det kan vara bra att veta hur många disketter som kan gå åt för överföringen. Men jag antar att hela hårddisken på något sätt bör överföras på lämpligt media. Så jag måste ta reda på hur stor hdd är på hans dator. Några Gb är det iaf inte tal om.
Citera
2010-01-04, 01:54
Moderator
Protons avatar
En 3,5-tumsdisk verkar det rymmas 1,44meg på, har för mej att de "nyare"(hihihihi) 5,25-tumsdiskarna rymde nånstans runt 1,2 meg, inte säker dock.

Basictolken på de allra minsta hemdatorerna på 80-talet låg i ROM ja, men även på persondatorerna på den tiden var du tvungen att starta datorn med en systemskiva med ett OS på, annars gick det inte att göra mycket med den. Amigan hade ju till exempel sitt Kickstart för att starta maskinen och om man tar till exempel en sån maskin som gamla C64 hette dess OS KERNAL enligt wikipedia, så de maskinerna hade ett OS under basictolken ändå, i de fall den fanns i ROM

http://en.wikipedia.org/wiki/KERNAL

Du behöver dessutom inte tala om för mej "hur det gick till på 80-talet", jag var med redan då.
Senast redigerad av Proton 2010-01-04 kl. 01:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in