• 1
  • 2
2010-01-02, 21:41
Medlem
Hej, blir tacksam för alla tips ang detta.

I min lägenhet kommer ibland ett ljud som i brist på bättre kan beskrivas som när någon blåser i en tom Pripps glasflaska 33 cl. Ett svagt men helvetes störande ljud alltså. Hur ska jag få bort det? Misstänker att det beror på undertryck men jag är bara amatör...

Grunden för min gissning är att om jag öppnar fönstret så kommer en vindpust emot mig samtidigt som ljudet upphör. Jag stänger fönstret - väntar en stund - ljudet kommer tillbaka. Så det skulle kunna ha att göra med ventilationen, tänker jag.

Jag har spjäll vid fönstren som är öppna till max. Vilket redan är mer än jag skulle önska eftersom det är svinkallt ute just nu.

Har någon varit med om liknande? Vad kan det vara? Hur har ni löst det?
Citera
2010-01-02, 21:48
Medlem
vad händer om du stänger spjället till hälften?

Hur stor lgh har du? Rum?
Citera
2010-01-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff-Jesus
vad händer om du stänger spjället till hälften?

Hur stor lgh har du? Rum?

Märker ingen skillnad när jag reglerar spjället. Det är en etta på ca trettio kvadrat...
Citera
2010-01-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesen.
Märker ingen skillnad när jag reglerar spjället. Det är en etta på ca trettio kvadrat...

Testat att köra spisfläkten på "ettan", dvs ha lite drag igenom lgh?
Citera
2010-01-03, 00:19
Medlem
Hur ser frånluftsdonen ut då? väldigt smutsiga?

Sitter på wc och i kök.

Är dessa väldigt dammiga så kan du ta ner dom och rengöra.

Blir det inte tyst så kan man ändra öppningen på dom, dock får du inte göra detta då det påverkar resten av husets ventilation. Säger bara att det är möjligt
Citera
2010-01-03, 02:13
Medlem
svengörans avatar
Dina utsugsventiler drar ut mer luft än vad dina ventiler i fönstren klarar att släppa in så du har ett undertryck.
Om du sätter ett A4 papper och täcker halva den cirkelformade ventilen i badrummet så kommer ditt susande ljud att upphöra efter en stund då det antagligen kommer från springor runt fönster/balkongdörr eller ventilerna vid fönstren.

Ta bort papperet efter du provat annars finns risk att du får fuktskador i badrummet.
Citera
2010-01-03, 05:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Dina utsugsventiler drar ut mer luft än vad dina ventiler i fönstren klarar att släppa in så du har ett undertryck.
Om du sätter ett A4 papper och täcker halva den cirkelformade ventilen i badrummet så kommer ditt susande ljud att upphöra efter en stund då det antagligen kommer från springor runt fönster/balkongdörr eller ventilerna vid fönstren.

Ta bort papperet efter du provat annars finns risk att du får fuktskador i badrummet.

Ljudet kan även komma från utsugsventilerna om undertrycket är för starkt. I det här fallet är det så starkt att det även uppstår drag och då skall hyresvärden åtgärda detta vilket antagligen bara är en fråga om att justera spjäll i ventilationen.
Citera
2010-01-03, 11:54
Medlem
Tack för alla svar. Jag har en inbyggd mekanisk frånluftsventilation i lägenheten vars fläkt jag själv kan reglera. Så det finns alltså ingen central ventilation som är kopplad till andra lägenheter. Har nu testat att dra ner nivån på utsuget med vredet (motsvarande att sätta ett halvt papper för utsuget, har även testat detta) - men det verkligt mystiska är att missljudet är kvar även när jag sänker fläkthastigheten/utsuget. Tills jag öppnar fönstret, då försvinner det.

Vad kan detta tyda på?
Citera
2010-01-03, 12:21
Medlem
Citat:
Tack för alla svar. Jag har en inbyggd mekanisk frånluftsventilation i lägenheten vars fläkt jag själv kan reglera. Så det finns alltså ingen central ventilation som är kopplad till andra lägenheter. Har nu testat att dra ner nivån på utsuget med vredet (motsvarande att sätta ett halvt papper för utsuget, har även testat detta) - men det verkligt mystiska är att missljudet är kvar även när jag sänker fläkthastigheten/utsuget. Tills jag öppnar fönstret, då försvinner det.

Vad kan detta tyda på?

Du eller den som hade lägenheten förut har tätat fönstren för mycket. Det du skall göra är att kolla så att det bara är en (1) tätlist runt fönstren samt att de ej är tejpade och ingen extralist (vit) runt entredörren och balkongdörr om det bara är en list så skall du skära bort ca 2-4 dm av tätlisten från överdelen på fönstret i köket och eventuellt i rummet. Det måste vara från överdelen eftersom det annars blir golvdrag, sedan skall du ersätta den bort skurna listen med en borstlist. Men oftast räcker det med att ta bort alla extralister som föregående HG satt dit.
Citera
2010-01-03, 13:50
Medlem
Kingen_kings avatar
Har du ventiler ovanför fönstren så är dom förmodligen stängda. Dom ska ALLTID vara öppna dygnet runt året om.
Citera
2010-01-03, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Har du ventiler ovanför fönstren så är dom förmodligen stängda. Dom ska ALLTID vara öppna dygnet runt året om.

De är öppna. Som det står i första inlägget. Och ljudet finns kvar även när jag minskar utsuget... Men det försvinner när jag öppnar fönstret.

Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Du eller den som hade lägenheten förut har tätat fönstren för mycket. Det du skall göra är att kolla så att det bara är en (1) tätlist runt fönstren samt att de ej är tejpade och ingen extralist (vit) runt entredörren och balkongdörr om det bara är en list så skall du skära bort ca 2-4 dm av tätlisten från överdelen på fönstret i köket och eventuellt i rummet. Det måste vara från överdelen eftersom det annars blir golvdrag, sedan skall du ersätta den bort skurna listen med en borstlist. Men oftast räcker det med att ta bort alla extralister som föregående HG satt dit.

Låter avancerat! Jag ser bara 1 tätlist längs fönstren, ingen tejp. Känns lite avancerat att gå in och skära vid fönstren...
Citera
2010-01-03, 15:35
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Låter avancerat! Jag ser bara 1 tätlist längs fönstren, ingen tejp. Känns lite avancerat att gå in och skära vid fönstren...

Prova att skära väck en bit (10 cm) ovanför balkongdörren (oftast lättast komma åt)
Din lgh är för tätt helt enkelt och då blir det en massa tjuvdrag från alla håll och kanter.
Folk klagar ofta från drag från fönster pga en bit list är borta i överkanten ,problemet är att dem inte fattar att luften som sugs ut av fläktar i lägenheten måste ju ersättas någonstans ifrån.
För ca 10-15 år sedan kom det en lag om obligatorisk ventilationskontroll och denna ålägger fastighetsägaren att ventilationen måste funka ,tyvärr gjorde den inte detta i massor av lägenheter i Sverige vid besiktningarna (dem var för bla täta) därför skar man väck en bit list i dessa lägenheter (sovrum-Vardagsrum ,dock INTE i WC/Bad eller kök ) Man byte fläktar ,rensade ventilationskanaler m.m för att bli godkända och få bra sug.
Vad som sen händer är att diverse boende mot bättre vetande själva tätade igen där listerna var bortagna och vips så har man TS problem med tjuvdrag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in