hej jag pluggar i london men har en stationär dator här hemma i sverige. jag är inte tillräckligt ofta i london för att ta med mig min dator och vill därför hitta en lösning till hur jag kommer åt det som lgger på min svenska dator när jag är i london.
Datorn hemma är gammal en mac 10.3.9 vilket gör det svårare att hitta lättanvänliga ftp klienter. är ftp lösningen jag borde använda.
Om du inte vill ha igång datorn dygnet runt så kan jag rekommendera Mediafire.com. Dock finns det en uppsjö av liknande tjänster, men Mediafire är bäst i mitt tycke.
EDIT: Annars tycker jag att du ska lära dig grundligt hur man använder ssh. Så svårt är det inte, det finns dessutom information på nätet hur man sätter upp och hur man använder det.
Senast redigerad av deodorant 2010-01-02 kl. 20:44.
Skulle absolut rekommendera Dropbox här. Bara att dra till Dropboxen-mappen så synkas automatiskt till webkontot och de ev. andra datorer där du använder samma Dropbox-konto. Dock får man bara 2 GB utrymme (+250 MB för varje person du bjuder in) om du inte vill betala, vill du betala kan du få upp till 100 GB (20 USD). Fördelen med Dropbox är att du inte är beroende av din dator i Sverige är i gång samt att när den väl har synkat så är det bara din internetlina i England/Dropbox servrar som sätter begränsningarna.
Du kan även göra som Chipmunken ovan rekommenderar, dvs att använda SCP. Det aktiverar du genom att slå på Fjärrinloggning under Delning i Systeminställningarna. Dock måste du ju då också komma ihåg din hemmadators IP-adress.
Apple har ju sin online tjänst iDisk eller vad den heter (dom byter namn på den med jämna mellanrum). Den kostar i och för sig lite pengar att använda, men den var väldigt smidigt när jag använde den för nått år sedan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!