• 1
  • 2
2010-01-02, 20:36
Medlem
hej jag pluggar i london men har en stationär dator här hemma i sverige. jag är inte tillräckligt ofta i london för att ta med mig min dator och vill därför hitta en lösning till hur jag kommer åt det som lgger på min svenska dator när jag är i london.

Datorn hemma är gammal en mac 10.3.9 vilket gör det svårare att hitta lättanvänliga ftp klienter. är ftp lösningen jag borde använda.

har andra kompisar som använder ssh och terminal.

ps. jag är inte superhaj på datorer.
Citera
2010-01-02, 20:41
Medlem
deodorants avatar
VNC.
Dropbox (backupstuket).
SFTP (säker ftp).

Om du inte vill ha igång datorn dygnet runt så kan jag rekommendera Mediafire.com. Dock finns det en uppsjö av liknande tjänster, men Mediafire är bäst i mitt tycke.

EDIT: Annars tycker jag att du ska lära dig grundligt hur man använder ssh. Så svårt är det inte, det finns dessutom information på nätet hur man sätter upp och hur man använder det.
Senast redigerad av deodorant 2010-01-02 kl. 20:44.
Citera
2010-01-02, 23:17
Medlem
Chipmunkens avatar
Jag använder en klient vid namn Fugu som jobba via ssh... scp klient
det tycker jag är mycket smidigt..

Dock inte så bra på Mac. Själv är jag en Linux lirare och där är det bara att köra en "apt-get install ssh" på min Debian server.

Sen kan man komma åt alla filer via SSH/SCP
Citera
2010-01-02, 23:47
Medlem
handtralalas avatar
Skulle absolut rekommendera Dropbox här. Bara att dra till Dropboxen-mappen så synkas automatiskt till webkontot och de ev. andra datorer där du använder samma Dropbox-konto. Dock får man bara 2 GB utrymme (+250 MB för varje person du bjuder in) om du inte vill betala, vill du betala kan du få upp till 100 GB (20 USD). Fördelen med Dropbox är att du inte är beroende av din dator i Sverige är i gång samt att när den väl har synkat så är det bara din internetlina i England/Dropbox servrar som sätter begränsningarna.

Du kan även göra som Chipmunken ovan rekommenderar, dvs att använda SCP. Det aktiverar du genom att slå på Fjärrinloggning under Delning i Systeminställningarna. Dock måste du ju då också komma ihåg din hemmadators IP-adress.
Citera
2010-01-03, 01:17
Medlem
deodorants avatar
OT: Är SCP bättre än SFTP? SFTP är ju i princip samma sak som SCP menar jag.
Citera
2010-01-03, 01:48
Medlem
Zaciis avatar
Apple har ju sin online tjänst iDisk eller vad den heter (dom byter namn på den med jämna mellanrum). Den kostar i och för sig lite pengar att använda, men den var väldigt smidigt när jag använde den för nått år sedan.

Du kan prova gratis i 60 dagar på följande adress.
http://www.apple.com/se/mobileme/features/idisk.html

(edit)

Hmm... inte helt säker på att det fungerar med 10.3.9
Senast redigerad av Zacii 2010-01-03 kl. 01:51.
Citera
2010-01-03, 17:47
Bannlyst
http://www.dropbox.com/
Ända vettiga.
Citera
2010-01-03, 17:53
Papaya går ju alltid att använda. Det är enkelt och bra. Bara att googla.
Citera
2010-01-04, 13:19
Medlem
gläfss avatar
Ytterligare en röst på Dropbox här.
Citera
2010-01-04, 20:03
Medlem
Och en till röst till dropbox..
Citera
2010-01-04, 21:07
Medlem