2010-01-02, 20:25
Medlem
Strawliess avatar
Hejsan. Har utan framgång försökt googla runt lite, men hittar inget program eller förslag på hur jag ska uppnå denna funktion:

Jag har två skärmar i olika rum och med (något) olika upplösning. Den ena är min dator (lite bredare skärm) och den andra är min TV. Jag kör dem oftast i "Utvidga skrivbordet"-läge, och slänger upp filmen på TVn, går till TVrummet och öppnar. Men när man ska göra någonting på datorn blir det lite klumpigt att gå fram och tillbaks, låt säga att undertexterna strular till exempel.

Finns det något enkelt sätt att antingen kunna se en "Picture-in-picture"-bild av andra monitorn (så att jag vet om jag klickar/klickat rätt) eller kunna byta plats på monitorerna med en knapptryckning?

Eller har ni något annat tips på hur jag ska göra? Borde finnas nån bra (gratis, helst!) programvara som kan underlätta.

EDIT: Tillägger att jag använder Windows 7, har Radeon 4800-videokort, använder Cataclysm Control Center, samt att upplösningarna är 1920x1200 (datorn, lite bredare m.a.o.) samt 1920x1080 på TV'n, som är en LCD 46" TV. HDMI-kabel är de sammankopplade med.
Citera
2010-01-02, 20:37
Medlem
tutfiskens avatar
Webcam i andra rummet!
Citera
2010-01-02, 22:08
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutfisken
Webcam i andra rummet!

Låter lite långsökt, men bättre än ingenting Tack, men nåt annat tack?
Citera
2010-01-02, 22:10
Bannlyst
Trådlös mus och tagentbord ?
Citera
2010-01-02, 22:11
Medlem
zatchs avatar
Växla mellan utökat skrivbord och klonat skrivbord, då slipper du gå mellan rummen.

Enda iden jag kunde komma på förutom köpa en liten dator och ha vid TV:n
Citera
2010-01-02, 22:12
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rbkniklas
Trådlös mus och tagentbord ?
Finns trådlös mus för typ 150,- på Clas Ohlson. Köpte enbart pga detta och det funkar skitbra.

EDIT: 150 spänn e väl nästan gratis? :P
Citera
2010-01-03, 04:14
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatch
Växla mellan utökat skrivbord och klonat skrivbord, då slipper du gå mellan rummen.

Enda iden jag kunde komma på förutom köpa en liten dator och ha vid TV:n

Ah, fast det låter ju jobbigt. Sen kan jag väl inte från TVn (det jag ser där) ändra?

Glömde även (?!?!) säga att jag HAR trådlös mus och trådlöst tangentbord (använder tangentbordet, då det har "mus"-funktion och man inte behöver underlag för det). Men räckvidden på bluetooth är lite kass, så där kan jag gärna ta tips också. Måste typ ha dörren öppen och skriva försiktigt (inte hänga på tangenterna)

Men borde väl finnas nån mjukvara eller enkelt program eller makro för att t.ex. göra en sån ändring med en knapptryckning?

Och justja: Det andra problemet med trådlös mus/tangentbord är ju just det jag skriver i första posten - vad hjälper det med muspekare om jag inte ser var pekaren är?
Citera
2010-01-03, 14:12
Medlem
zatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Ah, fast det låter ju jobbigt. Sen kan jag väl inte från TVn (det jag ser där) ändra?

Om du har klonat skrivbordet ser du samma bild på både TVn och datorskärmen, då kan du helt enkelt gå till grafikhanteraren och ha utökat istället. När du har utökat borde du kunna högerklicka på skrivbordet på TV:n och sedan välja grafikegenskaper och klona istället för utökat.

Detta är dock inget jag har testat, bara tycker att det borde fungera.
Citera
2010-01-03, 14:32
Medlem
Kights avatar
Kör 1080 upplösning på båda och använda klona, ge de ett par timmar så ser du inte skillnad på de där 120 pixlarna ögonen vänjer sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in