2010-01-02, 20:18
Medlem
Har googlat mig svettig men inte hittat lösning.

Köpte idag ett Transcend 8gb usb minne.Skiten innehåller inbyggt antivirus som öppnas i ny fejk cd-rom.
Samtidigt är skiten skrivskyddad så jag kan inte formatera den eller knappt använda den utan att aktivera antiviruset varje gång.

Nån som vänligen har en lösning?
Citera
2010-01-02, 21:20
Medlem
Du skriver inte vad det är för modell men, kolla deras hemsida eller direkt på usbminnet efter avinstallationsprogram som gör usbminnet till ett vanligt minne. Vet själv att jag har det på usbminnet jetflash
Citera
2010-01-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Du skriver inte vad det är för modell men, kolla deras hemsida eller direkt på usbminnet efter avinstallationsprogram som gör usbminnet till ett vanligt minne. Vet själv att jag har det på usbminnet jetflash

Det är ett jetflash v15.
Kan bara inte finna nån uninstall....kan du beskriva hur?
Citera
2010-01-02, 22:54
Medlem
crillecrilles avatar
Jag hade ett liknande fenomen med ett SanDisk Extreme Contour. Googlade och lyckades formatera det.. Så mitt råd: googla modellen och nånting i stil med clean format

Ps. Irriterande att dom installerar grejer på "mitt" minne :P
Citera
2010-01-02, 23:13
Medlem
Dust0rs avatar
Funkar det inte bara att hålla inne Shift när man trycker i det?

Jag vet inte riktigt hur det funkar med USB-program. Men iom att man hindrar program på CD att starta genom samma tangent-kommando så kanske det funkar via USB också.
Citera
2010-01-02, 23:25
Medlem
Nä fan.
Det enda på google är folk som frågar samma som mig med samma minne men inga riktigt bra svar.
Har lyckats få bort antiviruset men minnet är fortfarande oanvändbart pga skrivskyddet.

Hur fan tänker tillverkaren...suck.
Citera
2010-01-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScaryDude
Det är ett jetflash v15.
Kan bara inte finna nån uninstall....kan du beskriva hur?

Det är trend micro eller? står en del om det här
http://www.seasonsecurity.com/how-do...sh-drive-89944
Citera
2010-01-03, 12:49
Medlem
hasenfrasens avatar
"HP USB Disk Storage Format Tool" klarar av att formattera allt.
Citera
2010-01-04, 03:13
Medlem
Äääääääääääääntligen lyckades man få till ett normalt usb-minne.Tack alla hjälpsamma.Så här gjorde jag:

1.Först avaktivera skrivskyddet genom att stänga av trend micro(högerklicka när den körs nere i verktygsfältet).

2.Hi, thanks everyone for your data on this, I finally solved it!

All you really need to do to remove the virtual CD from your flash drive is the OnlineRecovery tool (http://www.transcendusa.com/Support/...ecoveryV15.zip) and another tool that comes with windows vista or 7.

Here’s how I did it very simply:

1. First insert your flash drive, then run the OnlineRecovery.exe file from the above download. Pull it out when it tells you too, then re-insert it. When it prompts for the size of the drive just click exit. This effectively removes the virtual CD drive already right here.
Citera
2014-03-09, 09:36
Medlem
tadamms avatar
http://se.transcend-info.com/support...ware.asp?SID=3

v1.0.0.31 (JetFlash General Product Series)

Funkade för mig.
Citera
2014-04-06, 19:52
Medlem
Har en USB sticka som heter Bazoo. Och den är skrivskyddad.. Hittar verkligen inte någonstans där man kan ta bort det.. Man brukar väl vanligtvis kunna kryssa i en ruta om man vill ha den skrivskyddad. Och kryssa ur för att tabort..
Citera
2014-04-19, 10:39
Medlem
USb minnen är aldrig skrivskyddade såvida det inte är ett SD-kort som har en liten switch.

En del tillverkare har en extra partition som ses som en CD-ROM och den partitionen är skrivskyddad. Endast skrivskyddade (write-only) filsystem tex cd-rom får auto-starta i windows 7 eller senare (pga virusrisken annars).

Oftast har tillverkarna ett verktyg för att ta bort och återställa denna "partition", sandisk har nått program för detta. Fördelen med dessa partitioner är att du kan ha portabla program där tex webläsare och textprogram.

Du kan använda diskhantering (eller diskpart om du är elit och gillar CMD) för att radera dessa. Några HP Formateringsverktyg hjälper dock inte då dessa kan bara formatera redan existerande RW-filsystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in