• 1
  • 2
2010-01-02, 18:36
Medlem
Snövits avatar
Jaha då är det dax för mig att snart bli bidragstagare och bli föräldraledig. Jag fattar inte riktigt detta krångliga system men vill ju givetvis få tillbaka så mycket som möjligt av alla mina inbetalade skattekronor.

Hur nyttjar man systemet på bästa sätt. Ge mig era tips, tricks och vad man ska akta sig för m.m.

Det här med sjukpenningsgrundande inkomst den har jag hört att den kan sänkas år två om man inte tar ut fullt. Sen finns ju massa anadra kryphål m.m. Dela med er är ni snälla.

Och ja jag vet att man kan läsa på http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder men vill utöver den infon har era erfarneheter.
Citera
2010-01-02, 22:26
Medlem
Beldarans avatar
Du behöver inte ta ut en enda dag förrän barnet är 1 år. Ja, beroende på er ekonomi då naturligtvis.
SGIn sänks om man inte har full sysselsättning efter barnet fyllt 1. Det innebär att man ska ha full sysselsättning 5 dagar i veckan, dvs jobba, vara fl eller annat som inte sänker sgin. Man kan kombinera att jobba och vara fl. Studera går också att kombinera.

Vill man så kan man studera på distans med fp, men inte de dagar man har närvaro i skolan. Man kan ju också studera med csn-lån samtidigt som man är hemma med barn, men det är bättre att prata med fk exakt vad som gäller där, vilka dagar som räknas till fl och liknande så det inte blir strul med det.

LägstaNivåDagarna kan man börja ta ut först när man tagit ett antal SGI-dagar. Kommer inte ihåg exakt, 180 kanske?
Då kan man ju börja kombinera dom med sgidagar också.

Akta dig för glapp i dagar, håll koll på ALLA dagar själv. Lättast är att sitta med en almanacka framför skärmen och sköta det hela via fks webbsida.

Min erfarenhet är att dom många gånger är väldigt hjälpsamma, men man måste vara väldigt noga med att fylla i rätt. Annars kan det ta en jäkla tid och ställa till med onödigt strul. Jag har bara haft problem en gång och då gjorde fk själva fel och det gick att lösa smidigt. Jag har ändå varit fl nästan nonstop i flera år nu så att det strular EN gång är liksom ingen gång.
Citera
2010-01-10, 21:37
Medlem
Snövits avatar
Tack för informationen. Jag fattar verkligen inte detta.

Man har ju rätt till 240 dagar var och 60 st är reserverade för var och en. Då borde ju jag kunna få 420 dagar att disponera hur jag vill. Men när jag räknar så verkar jag inte kunna få så många dagar med sjukpenningsnivå alltså 80% av min nuvarnade inkomst. Det verkar som att jag bara kan ta 328 dagar med den nivån vill jag ta fler dagar så verkar det som att jag måste gå ner på lägstanivå.

Varför är det så eller fattar jag fel och gör fel i mina beräkningar?
Citera
2010-01-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Tack för informationen. Jag fattar verkligen inte detta.

Man har ju rätt till 240 dagar var och 60 st är reserverade för var och en. Då borde ju jag kunna få 420 dagar att disponera hur jag vill. Men när jag räknar så verkar jag inte kunna få så många dagar med sjukpenningsnivå alltså 80% av min nuvarnade inkomst. Det verkar som att jag bara kan ta 328 dagar med den nivån vill jag ta fler dagar så verkar det som att jag måste gå ner på lägstanivå.

Varför är det så eller fattar jag fel och gör fel i mina beräkningar?

Du förstår helt rätt..varför reglerna är så har jag dock inget bra svar på.
Citera
2010-01-13, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jaha då är det dax för mig att snart bli bidragstagare och bli föräldraledig. Jag fattar inte riktigt detta krångliga system men vill ju givetvis få tillbaka så mycket som möjligt av alla mina inbetalade skattekronor.
Hur nyttjar man systemet på bästa sätt. Ge mig era tips, tricks och vad man ska akta sig för m.m.
Det här med sjukpenningsgrundande inkomst den har jag hört att den kan sänkas år två om man inte tar ut fullt. Sen finns ju massa anadra kryphål m.m. Dela med er är ni snälla.
Och ja jag vet att man kan läsa på http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder men vill utöver den infon har era erfarneheter.
Om dom inte ändrat sen sist jag blev informerad så behåller du din SGI i två år från det att ditt barn föds, oavsett hur många föräldradagar du utnyttjar.
Citera
2012-01-10, 14:06
Medlem
Slänger in en fråga här så vi slipper en ny tråd.

Jag har begärt föräldraledigt lite drygt två månader i förväg. Svaret ifrån min chef var att vi kan ta diskussionen så snart han är tillbaka på kontoret om någon vecka, men vad är det att diskutera? Har jag inte rätt att få föräldraledigt om jag anmäler två mån i förväg, eller säger regeln bara att jag MÅSTE ansöka minst två månader i förväg? Vad säger i så fall lagen om min RÄTT att ta ut föräldraledigt? Har för mig att jag hört tre månader någon gång, men lyckas inte hitta det på FK´s hemsida nu.
Citera
2012-01-10, 19:58
Medlem
Minst 2 månader i förväg skall du meddela arbetsgivaren att du tänker ta ut föräldrarledigt. Då skall det till väldigt speciella skäl för arbetsgivaren att neka dig ledighet. Under dessa två månader skall arbetsgivaren planera för din frånvaro, t.ex. leta efter vikarie, omfördela arbetsuppgifter etc.

Sedan så kan arbetsgivaren neka dig föräldrarledighet om du redan har haft tre perioder med föräldrarledighet under det här kalenderåret.

Det här är reglerat i föräldrarledighetslagen, samt även i ditt kollektivavtal.
Citera
2012-01-10, 21:07
Medlem
Man har 240 dagar var, 180 dagar går att avstå.
Av dessa 180 dagar är det 90 dagar enligt lägstanivå och 90 dagar enligt sjukpenningnivå.

De 60 dagar som är reserverade för vardera förälder är alltså enligt sjukpenningnivå.

Skriv upp dina telefonnummer på ansökan, ifall något behöver kompletteras så är det mycket lättare att ta det över telefon än att få ett brev hemskickat.
Citera
2012-01-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Minst 2 månader i förväg skall du meddela arbetsgivaren att du tänker ta ut föräldrarledigt. Då skall det till väldigt speciella skäl för arbetsgivaren att neka dig ledighet. Under dessa två månader skall arbetsgivaren planera för din frånvaro, t.ex. leta efter vikarie, omfördela arbetsuppgifter etc.

Sedan så kan arbetsgivaren neka dig föräldrarledighet om du redan har haft tre perioder med föräldrarledighet under det här kalenderåret.

Det här är reglerat i föräldrarledighetslagen, samt även i ditt kollektivavtal.

Låter bra. Såhär den 10/1 har jag inte hunnit med tre perioder än Men det är bra att veta att det är vad som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Zafrina
Man har 240 dagar var, 180 dagar går att avstå.
Av dessa 180 dagar är det 90 dagar enligt lägstanivå och 90 dagar enligt sjukpenningnivå.

De 60 dagar som är reserverade för vardera förälder är alltså enligt sjukpenningnivå.

Skriv upp dina telefonnummer på ansökan, ifall något behöver kompletteras så är det mycket lättare att ta det över telefon än att få ett brev hemskickat.

Visst måste det vara vettigare att ta ut lägsta nivå-dagar på lör-sön hellre än att inte ta ut dem? Visst kan man göra så?
Citera
2012-01-11, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siggaloo
Visst måste det vara vettigare att ta ut lägsta nivå-dagar på lör-sön hellre än att inte ta ut dem? Visst kan man göra så?

Jo, man kan ta ut lägstanivå på lördagar och söndagar.
Men man ju spara de till senare tills barnet blir lite äldre och ta ett längre semester på sommaren så att man kan umgås med barnet.
Citera
2012-01-11, 19:49
Medlem
sigurts avatar
Fyfan vilken jävla jungel allt detta är.

Jag skall bli pappa framåt sommaren och vår familjesits ser ut såhär:

Jag har jobbat heltid sen många år med en inkomst på runt 30k/månad

Min fru har det senaste året haft en inkomst på 0kr

Hur skall vi välja våra dagar hit och dit för att försöka få ur så mycket som möjligt från försäkringskassan?

Jag som pappa vill inte vara hemma längre perioder än 3-4 månader i sträck.
Citera
2012-01-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Fyfan vilken jävla jungel allt detta är.

Jag skall bli pappa framåt sommaren och vår familjesits ser ut såhär:

Jag har jobbat heltid sen många år med en inkomst på runt 30k/månad

Min fru har det senaste året haft en inkomst på 0kr

Hur skall vi välja våra dagar hit och dit för att försöka få ur så mycket som möjligt från försäkringskassan?

Jag som pappa vill inte vara hemma längre perioder än 3-4 månader i sträck.

Har din fru haft något arbete över huvudtaget? Isåfall, när förlorade hon det? Vad har hon gjort tiden efter det? Hur länge var hon anställd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in