2010-01-02, 16:34
Medlem
Mistarfajlips avatar
Hejsan, jag har en Keyrig 49 midiklaviatur som jag fått problem med på sistonde.
Problemet är i knapparna som man ska byta oktav med, istället för att byta oktav så byter den ett steg i toner, dvs om man spelar på en ton och trycker på knappen för att höja en oktav, då höjer den tonen ett steg istället för en oktav. Detta uppstod helt plötsligt utan att jag gjort några förändringar. Jag använder Cubase 5.
Någon som har erfarenhet eller som vet var problemet kan ligga?

Tack i förväg för hjälp!
Citera
2010-01-02, 16:43
Medlem
Nu vet jag inte hur den ser ut men där finns säkert en enterknapp bredvid eller nån shiftknapp som gör octave knapparna till transpose. Så står det på mitt klaviatur iaf, - Octave + och sen till vänster om detta står en enterknapp men även Transpose ovanför.
Citera
2010-01-02, 17:36
Medlem
Mistarfajlips avatar
Jo jag har en knapp ovanför oktav +/- knapparna, som det står edit mode på... Men när jag trycker ner den så lyser en liten lampa ovanför den, och om man trycker på en tangent så slutar den att lysa. Jag antar att den används för att tilldela tangenter olika funktioner, men hur fungerar det?
Citera
2010-01-02, 18:12
Medlem
Har du stulit klaviaturen för annars har du väl manual?

Jag hade provat trycka in edit knappen sen tryckt på octave knapparna och sett vad som händer. Om inte annat så kanske editknappen bara är ett sätt att ändra hur många steg du ska hoppa. Så tryck ner den, sen tryck på C1 till C2 så bör du få octaveknapparna att hoppa en oktav igen.
Citera
2010-01-02, 23:20
Medlem
snattacks avatar
http://www.m-audio.com/index.php?do=...nguage=en#tabs
Citera
2010-01-03, 00:27
Medlem
Mistarfajlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
http://www.m-audio.com/index.php?do=...nguage=en#tabs

Jag läste igenom denna manual förut, men jag måste ha missat någon sida för nu hittade jag sidan med avancerade inställningar för Edit Mode! Tydligen ska man trycka på Edit Mode och sedan på C#1 för Octave, eller D#1 för Transpose.
Tackar så mycket!
Nu kan tråden låsas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in