2010-01-02, 15:14
Kan jag flytta över OSet till en ny partition, isåfall hur?
Om jag kan fytta över OSet till pratitionen, kan jag då installera en ny os som bara ersätter den gamla utan att allt annat försvinner?
Citera
2010-01-02, 15:54
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinol
Kan jag flytta över OSet till en ny partition, isåfall hur?
Om jag kan fytta över OSet till pratitionen, kan jag då installera en ny os som bara ersätter den gamla utan att allt annat försvinner?

Du kan, men det är omständigt, och det kan gå helt åt helvete fel - kort och gott inte värt att joxa med.
Om du vill byta till ett annat OS så gör du detta bäst genom att göra en "clean" installation av OS:et du vill byta till på den partitionen där du har ditt nuvarande OS.
Se bara till att ha allt viktigt som du vill ha undansparat (bilder, musik, dokument, etc) flyttat till en annan partition eller utbränt på backup-DVD eller liknande.
Citera
2010-01-02, 16:03
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Du kan, men det är omständigt, och det kan gå helt åt helvete fel - kort och gott inte värt att joxa med.
Om du vill byta till ett annat OS så gör du detta bäst genom att göra en "clean" installation av OS:et du vill byta till på den partitionen där du har ditt nuvarande OS.
Se bara till att ha allt viktigt som du vill ha undansparat (bilder, musik, dokument, etc) flyttat till en annan partition eller utbränt på backup-DVD eller liknande.

tack för hjälpen
Citera
2010-01-02, 17:07
Medlem
hönsmammas avatar
Tar och lånar tråden då jag har ett liknande problem.
Stoppade just in en ny hårddisk som jag vill ha mitt OS+Spel/Program på så jag kan ha min tidigare som lagring för diverse media.
Den förra hårddisken var partitionerad så jag hade en 100gb del för mitt W7.
Nu undrar jag om jag kan dra över allt från OS partitionen till min nya hårddisk.
Citera
2010-01-02, 22:15
Medlem
zatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hönsmamma
Tar och lånar tråden då jag har ett liknande problem.
Stoppade just in en ny hårddisk som jag vill ha mitt OS+Spel/Program på så jag kan ha min tidigare som lagring för diverse media.
Den förra hårddisken var partitionerad så jag hade en 100gb del för mitt W7.
Nu undrar jag om jag kan dra över allt från OS partitionen till min nya hårddisk.

Visst går det men är lite krångligt. Enklare (och kanske snabbare) att göra en ren installation.

Om du verkligen vill göra det, skulle jag rekommendera att göra en image av din OS-partion från den gamla hårddisken och lägga över den till den nya hårddisken. Detta är dock inget du kan göra när du använder Windows utan du måste då boota från CD/DVD/USB-sticka.
Citera
2010-01-03, 03:55
Medlem
hönsmammas avatar
Gjorde en helt ren installation istället och förde bara över mappar från "gamla" W7 till det nya. Funkar perfekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in