2010-01-02, 13:10
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej,

Eftersom jag på grund av det ekonomiska läget som var, inte hade något sommarjobb i somras, så var jag tvungen att låna lite stålar från min vän. Jag vill poängtera att jag fortfarande är studerande, och summan enbart rör 8000 kr. Men som studerande så är det rätt så stora belopp vi talar om.

Men såhär gick det till. Jag hade som sagt inget sommarjobb, och väldigt ont om stålar hela sommaren. Min vän som tjänar bra med cash då han är utexaminerad och har ett välbetalt jobb ville eller rättare sagt envisades med att låna pengar till mig.

Jag sade först att jag inte ville låna några pengar från honom, men han insisterade och menade minsann att han inte ville se mig ha sjukt tråkigt en helsommar och att han hade att låna av. Jag fortsatte att säga nej, men efter mycket tjat, och eftersom han verkligen visade att han enbart ville väl med detta lån, så godtog jag lånet. Jag lånade 10 000 av honom som jag lovade att betala av stegvis från mina studiemedel.

Inga problem med det, och jag har betalat tillbaka lite åt gången av det som blir över varje månad från mina studiemedel. Men nu börjar jag tröttna på att han hela tiden skall påminna mig om att han minsann lånat mig cash när jag behövde.

Jag har sagt till honom att jag uppskattar det och att jag givetvis skulle göra det samma åt honom. Men det stör mig att han skall göra mig påmind av det hela tiden.

Nu skulle jag bara vilja betala av skiten direkt så att jag slipper höra på det. Men vill inte ta några idiotlån eller liknande. Hur hade ni gjort?
Citera
2010-01-02, 13:14
Medlem
Joru jag vill inte verka som en förskollärare här, men man kan ju ge honom lite konstruktiv kritik och bara prata med honom och berrätta att "hey cant u lay the fuck off"
Citera
2010-01-02, 13:15
Medlem
JohnMiltons avatar
Så summan av kardemumman är att du utan inkomst vill trolla fram 8000 att betala tillbaka med?

Lånar du av bank/dyl. blir det ränta vilket jag antar att du slipper från honom, ingen bra idé mao.

Då återstår två alt. Jobba eller stjäla.
Citera
2010-01-02, 13:18
Moderator
evilhoneys avatar
Sätt dig ner med honom och få ner en avbetalningsplan på papper där det står hur mycket du ska betala och när i månaden. Förklara att du tycker hans tjat är jobbigt och stör eran relation och be honom sluta diskutera ämnet så länge som du sköter avbetalningarna i tid.
Finns allt på papper så kan det fungera som en trygghet för honom så han slipper oroa sig över att du skulle glömma eller skita i det.
Citera
2010-01-02, 13:18
Medlem
MaZtoRs avatar
Om det nu är en god vän så be honom lite artigt att sluta tjata om det. Eller be dina föräldrar om pengar.
Citera
2010-01-02, 13:24
Medlem
SafleBouges avatar
Fittigt av honom att låna till dig när du inte ville Han vill uppenbarligen att du ska vara beroende av honom.

Jag var lite likadan förr men jag var medveten om det och lånade därför inte ut några pengar.

Jag tycker att du ska säga åt honom att du inte orkar höra på hans tjat och att du betalar tillbaka så snabbt du kan.
Citera
2010-01-02, 13:59
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Så summan av kardemumman är att du utan inkomst vill trolla fram 8000 att betala tillbaka med?

Lånar du av bank/dyl. blir det ränta vilket jag antar att du slipper från honom, ingen bra idé mao.

Då återstår två alt. Jobba eller stjäla.

Nja, hade inte direkt tänkt mig att pengarna skulle trollas fram. Tänkte vad som kunde vara den bästa lösningen för att få slut på tjatet.

Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Sätt dig ner med honom och få ner en avbetalningsplan på papper där det står hur mycket du ska betala och när i månaden. Förklara att du tycker hans tjat är jobbigt och stör eran relation och be honom sluta diskutera ämnet så länge som du sköter avbetalningarna i tid.
Finns allt på papper så kan det fungera som en trygghet för honom så han slipper oroa sig över att du skulle glömma eller skita i det.

Gjorde det faktiskt, men det tykte han var onödigt. Samtidigt är vi så goda vänner att jag inte vill få honom sur och tjafsa med honom att knipa igen om ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Om det nu är en god vän så be honom lite artigt att sluta tjata om det. Eller be dina föräldrar om pengar.

Tänkte på att fråga mor och far, men hatar att låna pengar. Det var därför jag inte ville låna av honom heller. Problemet, var att jag avvek från mina principer och måste nu ta straffet för det som är att lyssna på hans tjat.

Citat:
Ursprungligen postat av SafleBouge
Fittigt av honom att låna till dig när du inte ville Han vill uppenbarligen att du ska vara beroende av honom.

Jag var lite likadan förr men jag var medveten om det och lånade därför inte ut några pengar.

Jag tycker att du ska säga åt honom att du inte orkar höra på hans tjat och att du betalar tillbaka så snabbt du kan.

Tror det ligger något i det. Men tror inte han gör det av illvilja, utan han ville väll att jag kunde ha lite kul på sommaren och inte alltid vara borta från allt roligt, på grund av att jag inte hade cash.

Min lösning är nu att jag helt enkelt tar ett lån på banken. Har hittat en bra deal, och eftersom det är så små summor, så är räntan knappt existerande.

Betalar hellre några procent ränta än att lyssna på snacket. För nu har jag fått ett jobb som börjar i mars, så jag kommer att från min första lön kunna betala tillbaka hälften av 8000 till banken. Så räntan kommer att bli några fjuttiga tior.

Men tack för hjälpen.

Ps. Låna inte från vänner, även om de vill dig väl. Jag ville inte, avvek ifrån mina principer då han insisterade och nu är jag bara irriterad.
Citera
2010-01-02, 17:03
Medlem
Whiteliess avatar
men den stora frågan lyder:

hade du en bra sommar?
Citera
2010-01-02, 19:58
Medlem
Jag tycker att du kan skita i en sådan vän!!!

Du tror bara att det är vän till dig och att du kan få honom att stänga munnen.
Denna skitsnacket kommer att fortsätta även när du inte står i skuld till han.

Säg att du kör hans tänder ner i halsen om han snackar skit igen och förklara hur du kan betala av,eller skit i att betala.

Det är ändå ingen vän som snackar skit om dig och skryter säkert överalt att han hjälpte dig.
Citera
2010-01-12, 08:12
Medlem
Antar att han vill att du skulle hänga med på grejer som han hade råd med?

Kunde han inte ha bjudit dig på saker istället för att låna dig pengar?

Jag skulle ha lånat pengarna av mina föräldrar och betalat igen till honom, sen skulle jag aldrig mer låna pengar av honom. Känns ju bättre att stå i skuld till sina föräldrar än en kompis som inte vill lägga upp en avbetalningsplan o dessutom tjatar om att han lånat ut pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in