2010-01-02, 08:32
Medlem
Tja,

Hoppas att ni har haft en trevlig start på det nya året. Själv har jag några frågor som jag tänkte ställa till er och som jag hoppas nån kan svara på. Innan jul fick mina föräldrar ett brev från Kronofogden om att de ska göra hembesök i mitten av januari för att Kronofogden ska kunna ta med sig de saker som de kan (har glömt bort termen högst upp på brevet) för att betala en skuld på 24 000 kr som en av mina föräldrar har. Mina föräldrar är sjukpensionärer och har lön på existens minimum och jag har sen många år hyrt ut en villa som står i mitt namn till dem till en mycket låg hyra. Jag bor själv utanför Sverige på grund av studier och villan som står i mitt namn har över 2 mille i skulder så jag äger den inte i den bemärkelsen att jag har betalat av skulden, men den står i mitt namn. Pga dålig ekonomi tvingades en av mina föräldrar låna pengar från en bank och nu kan de inte betala summan. Jag bör även tillägga att mina föräldrar tillsammans äger en mercedes (bilen har en skuld på ca 220 000 kr och kan nog inte ens säljas till det priset utan lägre). Mina föräldrar använder bilen mestaledes för att handla pga deras hälsotillstånd som gör det svårt att åka kommunalt och dessutom ligger villan lite avlägset från köpcenter etc. Villan är i två plan och den övre våningen hyr jag gratis ut till min lillebror (som är myndig) för att han ska ha översyn och nedre plan till mina föräldrar och jag har angett detta i ett hyreskontrakt (såna man köper på bokhandeln) sedan minst tre år tillbaka.

Nu till mina frågor....
1. När kronfogden kommer på besök, får de ta med sig varor hursomhelst???? (Jag menar de flesta saker som finns i huset är ju mina då huset står i mitt namn!)
2. Kan Kronfogden ta bilen för att betala av skulden?
(Bilen kan knappast säljas dyrare än dess skuld)
3. Vad bör jag göra i detta läge för att inte åka på så stor skada?
(Har f-n inte pengar att betala skulden å deras vägnar. Hade jag haft det skulle jag göra det med en gång. Hyran som jag får in är mindre än 7000 och det är mindre än en etta i Stockholm. Dessutom betalar jag skatt på hyran genom K4 även om jag inte bor i Sverige sen några år tillbaka)
4. Kan Kronofogden försöka få pengar från mina föräldrar på annat sätt?
(De har inga egendomar och inget de äger och löneutmätning tror jag fogden redan gjort men där fanns det inget att hämta pga låg inkomst)
5. Kan man upprätta betalningsplan med kronofogden i detta fall?
(Idioterna på banken vägrade upprätta betalningsplan och det är därför allt hamnade här från början).
6. Kan Kronofogden sälja villan för att mina föräldrar inte kan betala?
7. Vad är bäst för mina föräldrar att göra i det här fallet?
8. Själv har jag aldrig hamnat efter med avgiften för att betala för månadsamorteringen för villan. Men inom närmaste tiden riskerar jag själv att åka på en anmärkning genom CSN pga tidigare studielån. CSN fattar inte att jag fortfarande pluggar utomlands och kan inte betala av min skuld än. Om jag åker på en anmärkning får Kronofogden då kräva mig på villan då jag inte kan betala???
(Villan kan inte heller säljas till ett pris som ger vinst för Kronofogden då den värderas lägre än den skuld som jag har på den.)

Jag hoppas bli klar med mina studier om 2 år, så att jag kommer ur det här f-nskapet. Men är ju rätt låst och kan inte göra mkt tills jag får examen...Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde svara på frågor så snart som möjligt... Ha d...
Citera
2010-01-02, 11:03
Medlem
sommarmolns avatar
Hej!
Jag är inte så insatt mer än att jag har haft en hel del med dom att göra. en jag ska svara på det jag vet/tror =)

1. Nej, dom får inte ta med sig vad som helst. Vissa saker skall man ha i ett boende. Det är väl mer om dom har dyr konst och annat värdefullt.

2. Jag tror nog att bilen ligger risigt till. DOm behöver ju inte en så dyr bil. Dom har ju tydligen inte råd att betala den heller.

3. Jag tror inte du råkar ut för något. Varför skulle du det? Inget annat fastighetsbolag tar ansvar för sina hyresgäster.

4. Dom kan så klart inte tvinga dom att leva under existensminimum utan dom avvaktar tills det kommer pengar. Kanske någon restskatt eller liknande.

5. Tro inte dom går med på avbetalning, men det kostar inget att fråga. Dom är inte otrevliga bara för att dom kanske har otrevliga arbetsuppgifter.

6. Dom säljer inte din villa för att betala deras skuld. Dom hyr ju bara av dig.

7. Det bästa för dom är att rensa ut allt dom har som dom inte använder och sälja av på kanske blocket för att få ut pengar. Man har som regel mer än vad man tror.

8. Om du själv får en påhälsning av dom så får dom lov att ta villan.

Lycka till
Citera
2010-01-02, 13:05
Medlem
Krokofils avatar
1. Nej. Läs om benificium på fogdens hemsida.

2. Bilar är alltid utmätningsbara, men om bilen är så högt belånad att försäljningen inte ger mer än den belånade delen avstår fogden.

3. Om jag fattar dig rätt äger du villan som dom bor i. Har du inga skulder själv hos fogden händer det inget för din del men du skriver rätt otydligt.

4. Fogden kollar alla tillgångar: fastigheter, pengar på banken, fordon, lön, aktier, hembesök, osv...

5. Nej. Man kan aldrig få avbetalningsplan med fogden. Om banken nekar avbetalningsplan är fogden skyldiga att se vilka tillgångar som kan säljas.

6. Nej. Se fråga 3.

7. Tja.... sälja vad de kan sälja.

8. Om du har skulder hos fogden kan din villa säljas, ja.
Citera
2010-01-05, 04:27
Medlem
Tack...

...för era svar. Vi får se vad som händer när de kommer förbi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in