2008-04-27, 22:43
Medlem
Shiloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Axe N Rot (hårt namn eller hur?) har inte samma nyans och ton, inte i närheten av vad Lopez tillförde. Han har dock ett helt annat tempo och en mer extrem-metal sätt att spela medans Lopez hade mer jazzinfluenser. Vi har alla våra preferenser men jag tar gärna Lopez groove över Axenrots blastbeats vilken dag i veckan som helst.

Angående skivan så har jag enbart smakat på den, skall smälta den under veckan.

Håller med till 100% ang Axe N Rot (>.<) och Lopez.

Att se Lopez banka skin på Lamentations innebar total eurofi samt något som kan liknas med en kortslutning i hjärnan.
Citera
2008-04-27, 23:17
Medlem
Futilebreeds avatar
Det lilla jag hört, gillar jag något enorm.
Tack Opeth!
Citera
2008-05-15, 06:31
Medlem
Tinoss avatar
Har lyssnat på hela skivan och jag känner mig redo att dela med min åsikt.

Coil:
Vacker låt, duetten funkade finfint, ackorden var helt perfekt! Texten var väldigt välskriven och passade in verkligen!
Som en metal/black metal/deathmetal fan som jag så krävs det några lugna låtar ibland för att hålla minnet klart, Coil gör jobbet då! 8/10

Heir Apparent:
Låten började med ett gitarr intro, sedan lite piano, fortsätter det med litegitarr, SEN, kommer världens trummis, growl och allt inpackat i bara några sekunder!
Det var helt fantastiskt! Jag gillar verkligen hur Opeth spelar lite på keyboarden, tar det lugnt i 5-10sec och sen pumpar på igen med trummorna, growlet och gitarren! Heir Apparent går till Top10 av mina Opeth favoriter. 10/10 (Favorit låten av albumet.)

The Lotus Eater:
Unikt intro, passade verkligen bra faktiskt om man lyssnar på låten flera gånger i längden. The Lotus Eater är väldigt energisk samt snabb och imponerande.(Ger vibbar av Deliverance)
Texten är ganska arbetad och passar in verkligen. Jag gillade verkligen keyboard-beatet, s.k "Discobeatet" i mitten av låten.
Med tanke på att jag är ett Dream-Theater fan//Progressive Metal så är ju jag van med sånt, däremotvar det massor av metal-fans som klagade på det.
Jag tycker att det var väldigt ovanligt av Opeth att ha ett keyboard-solo, och det är bra att de testar nytt. 9/10

Burden:
Burden är helt okej, gillade riffen av gitarren samt så är den väldigt avslappnad, gillar verkligen att Opeth blandar tempo med icke-tempo låtar i sina album. Texten var välutarbetad, Åkerfeldt är väldigt kreativ.
8/10

Porcelain Heart:
Låten är ganska medel-tempo, jag gillar hur Opeth fokuserar väldigt mycket på gitarristerna i denna låt. Jag har varit väldigt nyfiken på Fredrik's utförande och han visar verkligen vad han kan i denna låt med samarbete av Åkerfeldt.
En av mina favoritdelar i låten är när Åkerfeldt sjunger lite lugnt, sen hör man gitarren "komma" i bakgrunden samt så höjs volumen av den hela tiden, sen så kör dom på i ungefär 30sec med tempo av trummor o gitarrer sedan tar Opeth en paus och kör på igen, det verkligen passar och är verkligen en höjdpunkt av låten. 10/10

Hessian Peel:
Det är en mixad tempo låt också som The Lotus Eater i albumet.
Låten börjar väldigt lugn, Åkerfeldt visar sin riktiga röst och det låter perfekt med ackorden till gitarren, sen efter ungefär 5 minuter av avslappnad ackord plus en vacker röst så slutar dom spela.. förutom keyboarden som låter lite tyst i bakgrunden i ungefär 10sec.. sedan så kommer den en stor våg av kaos med metal! Man hör Åkerfeldt's growl, Fredrik's pepprande med gitarren och Axenrot visar allt vad han kan med trummorna! Jag blev helt till mig, satte på surrounded ljudet i huset och verkligen headbangade i över 1minut(). Efter en stund så slutar Åkerfeldt growla och Fredrik får sitt tillfälle att spela i låten, efter det så kör Åkerfeldt med lugna vokaler i låten och sedan tar de lugnt i låten tills slutet när dom kör på igen, mer och mera growl! Axenrot imponerade mig mest i slutet med trummorna och all hypad keyboard passade finfint. 10/10

Hex Omega:
Introt var grymt! Jag gillade kombinationen med gitarren samt den tysta keyboarden i bakgrunden. Åkerfeldt väljer att köra lugna vokaler i denna låt.
Låten är ganska "medel-tempo" här också, väldigt lugn sedan lite gitarr solo, paus sen lugna vokaler igen. 2:53-3:13 Gitarr solot var väldigt imponerande, sedan tar Opeth en paus från allt, spelar lite lugn piano i ungefär 30sekunder.
Efter det, en lite smutta till med lugna vokaler i några sekunder, sedan kör dom med en av albumet's bästa outro. Imponerande presentation av Axenrot samt Fredrik och Åkerfeldt på gitarren.
Betyget till denna låt skulle ha varit 7/10 om det inte var för outrot.
9/10

Slutsats av Watershed:
Väldigt bra och Opeth testar nytt, det funkar säger jag bara!
Jag är grymt imponerad som vanligt av Opeth och de visar världen att svenskarna kan sina saker när det gäller metal-genren. Mikael Åkerfeldt's röst besviker aldrig, Axenrot berör mig verkligen med hans trummande. Fredrik välkomnar sig själv in i bandet med vacker solo bra utförande, bra samarbete med Åkerfeldt via gitarrerna.
Alla visar verkligen allt de har att gå på i detta album, Garanterat köp av mig.
9/10

Sämre än Opeth albumen:
Ghost Reveries
Blackwater Park
Still Life

Bättre än Opeth albumen:
Deliverance
Damnation
Orchid
Morningrise
My Arms, Your Hearse

EDIT:
Notera mästerprodukten!
http://www.opengraveshop.com/index.php?main_page=product_info&cPath=44_67&produ cts_id=10428

Det finns mycket jag har sett i mitt liv, men den här produkten verkligen imponerade mig. Jag har blivit kär, ska spara pengar och leva på knäckebröd samt beställa klockan. Herregud, jag kommer snart i byxorna!
Senast redigerad av Tinos 2008-05-15 kl. 06:47.
Citera
2008-05-15, 07:20
Medlem
Aldhisslans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinos
Har lyssnat på hela skivan och jag känner mig redo att dela med min åsikt.

Coil:
Vacker låt, duetten funkade finfint, ackorden var helt perfekt! Texten var väldigt välskriven och passade in verkligen!
Som en metal/black metal/deathmetal fan som jag så krävs det några lugna låtar ibland för att hålla minnet klart, Coil gör jobbet då! 8/10

Heir Apparent:
Låten började med ett gitarr intro, sedan lite piano, fortsätter det med litegitarr, SEN, kommer världens trummis, growl och allt inpackat i bara några sekunder!
Det var helt fantastiskt! Jag gillar verkligen hur Opeth spelar lite på keyboarden, tar det lugnt i 5-10sec och sen pumpar på igen med trummorna, growlet och gitarren! Heir Apparent går till Top10 av mina Opeth favoriter. 10/10 (Favorit låten av albumet.)

The Lotus Eater:
Unikt intro, passade verkligen bra faktiskt om man lyssnar på låten flera gånger i längden. The Lotus Eater är väldigt energisk samt snabb och imponerande.(Ger vibbar av Deliverance)
Texten är ganska arbetad och passar in verkligen. Jag gillade verkligen keyboard-beatet, s.k "Discobeatet" i mitten av låten.
Med tanke på att jag är ett Dream-Theater fan//Progressive Metal så är ju jag van med sånt, däremotvar det massor av metal-fans som klagade på det.
Jag tycker att det var väldigt ovanligt av Opeth att ha ett keyboard-solo, och det är bra att de testar nytt. 9/10

Burden:
Burden är helt okej, gillade riffen av gitarren samt så är den väldigt avslappnad, gillar verkligen att Opeth blandar tempo med icke-tempo låtar i sina album. Texten var välutarbetad, Åkerfeldt är väldigt kreativ.
8/10

Porcelain Heart:
Låten är ganska medel-tempo, jag gillar hur Opeth fokuserar väldigt mycket på gitarristerna i denna låt. Jag har varit väldigt nyfiken på Fredrik's utförande och han visar verkligen vad han kan i denna låt med samarbete av Åkerfeldt.
En av mina favoritdelar i låten är när Åkerfeldt sjunger lite lugnt, sen hör man gitarren "komma" i bakgrunden samt så höjs volumen av den hela tiden, sen så kör dom på i ungefär 30sec med tempo av trummor o gitarrer sedan tar Opeth en paus och kör på igen, det verkligen passar och är verkligen en höjdpunkt av låten. 10/10

Hessian Peel:
Det är en mixad tempo låt också som The Lotus Eater i albumet.
Låten börjar väldigt lugn, Åkerfeldt visar sin riktiga röst och det låter perfekt med ackorden till gitarren, sen efter ungefär 5 minuter av avslappnad ackord plus en vacker röst så slutar dom spela.. förutom keyboarden som låter lite tyst i bakgrunden i ungefär 10sec.. sedan så kommer den en stor våg av kaos med metal! Man hör Åkerfeldt's growl, Fredrik's pepprande med gitarren och Axenrot visar allt vad han kan med trummorna! Jag blev helt till mig, satte på surrounded ljudet i huset och verkligen headbangade i över 1minut(). Efter en stund så slutar Åkerfeldt growla och Fredrik får sitt tillfälle att spela i låten, efter det så kör Åkerfeldt med lugna vokaler i låten och sedan tar de lugnt i låten tills slutet när dom kör på igen, mer och mera growl! Axenrot imponerade mig mest i slutet med trummorna och all hypad keyboard passade finfint. 10/10

Hex Omega:
Introt var grymt! Jag gillade kombinationen med gitarren samt den tysta keyboarden i bakgrunden. Åkerfeldt väljer att köra lugna vokaler i denna låt.
Låten är ganska "medel-tempo" här också, väldigt lugn sedan lite gitarr solo, paus sen lugna vokaler igen. 2:53-3:13 Gitarr solot var väldigt imponerande, sedan tar Opeth en paus från allt, spelar lite lugn piano i ungefär 30sekunder.
Efter det, en lite smutta till med lugna vokaler i några sekunder, sedan kör dom med en av albumet's bästa outro. Imponerande presentation av Axenrot samt Fredrik och Åkerfeldt på gitarren.
Betyget till denna låt skulle ha varit 7/10 om det inte var för outrot.
9/10

Slutsats av Watershed:
Väldigt bra och Opeth testar nytt, det funkar säger jag bara!
Jag är grymt imponerad som vanligt av Opeth och de visar världen att svenskarna kan sina saker när det gäller metal-genren. Mikael Åkerfeldt's röst besviker aldrig, Axenrot berör mig verkligen med hans trummande. Fredrik välkomnar sig själv in i bandet med vacker solo bra utförande, bra samarbete med Åkerfeldt via gitarrerna.
Alla visar verkligen allt de har att gå på i detta album, Garanterat köp av mig.
9/10

Sämre än Opeth albumen:
Ghost Reveries
Blackwater Park
Still Life

Bättre än Opeth albumen:
Deliverance
Damnation
Orchid
Morningrise
My Arms, Your Hearse

EDIT:
Notera mästerprodukten!
http://www.opengraveshop.com/index.php?main_page=product_info&cPath=44_67&produ cts_id=10428

Det finns mycket jag har sett i mitt liv, men den här produkten verkligen imponerade mig. Jag har blivit kär, ska spara pengar och leva på knäckebröd samt beställa klockan. Herregud, jag kommer snart i byxorna!

Bra sammanfattning och SNYGG KLOCKA! O_o
Citera
2008-05-15, 11:31
Medlem
Shiloos avatar
N64 orgyn på The Lotus Eater är så jävla grym. Garvar varje gång jag hör det
Citera
2008-05-15, 13:00
Medlem
thereins avatar
Matnyttig intervju om nya plattan. Finns i skrivande stund 3 delar ute av totalt 8. http://www.roadrunnerrecords.com.au/page/News?&news_page=&news_id=57754
Citera
2008-05-20, 11:13
Medlem
thereins avatar
http://www.roadrunnerrecords.de/page/News?&news_page=&news_id=58018
Jäkligt intressant intervju med Mikael och Fredrik om vilka band de blivit inspirerade av osv.
Citera
2008-10-06, 02:56
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinos
Heir Apparent:
Åh.. jag håller med. Älskar partiet 7:20 in i låten när jag trodde att det var slut så kommer en slinga.

Coil blev jag faktiskt lite besviken på.. Kvinnans delaktighet gillar jag inte alls
Lotuslåten var väl helt okej, just som nån tidigare sa så är det svårt att hata den när dom har med blippbloppnästantv-spel. Men inte så minnesvärd för övrigt, i mina öron.
Burden gillade jag inte alls. Den kändes bögig Det finns mycket mycket finare finstämda, lugna låtar från deras håll är min åsikt.. Tyckte den var sliskig. (Och det här med att gitarren stäms ur i slutet gör att mina näsborrar vidgas okontrollerat, får krupp).
Porcelain Heart var helt godkänd, har inte fått några superrysningar än av den men det kanske kommer.
Hessian Peel var lite spännande, men har inte connectat så jättebra med den än.
Hex Omega ger jag inte mycket för.. men har å andra sidan bara lyssnat två gånger. Kanske kommer där med.
Derelict Herds var helt okej, rolig takt.
Bridge of Sighs kändes lite otippad, roligt men inget jag längtar efter att lyssna på igen.

Slutsats: Har nog lyssnat för lite, ska lyssna mer. Älskar dock redan Heir Apparent. Nu sätts den på repeat one.
Citera
2008-10-06, 10:47
Bannlyst
Vad snackar ni om. Burden är ju en helt sjukt bra låt, tar en tillbaka till King Crimson tiden.

Verkligen fantastiskt bra är det. Ni som gillar gammal 70-tals progressive/symfonisk rock älskar nog Burden, den är galet bra.
Citera
2008-10-06, 17:13
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hrym
Vad snackar ni om. Burden är ju en helt sjukt bra låt, tar en tillbaka till King Crimson tiden.

Verkligen fantastiskt bra är det. Ni som gillar gammal 70-tals progressive/symfonisk rock älskar nog Burden, den är galet bra.
Ja, men kul för dig om du gillar den. (Utan ironi)
Själv gillade jag den inte, men vem vet - sådär har jag sagt om den del låtar och sen gjort en kovändning efter några lyssningar.

Nu ska jag googla på vad "blastbeats" är så jag hänger med i snacket.
Citera
2008-10-06, 18:09
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Nu ska jag googla på vad "blastbeats" är så jag hänger med i snacket.

Snabba trumslag på virvel och hi-hat
Citera
2008-10-09, 15:53
Medlem
holys avatar
Vilken låt är det blastbeats på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem