Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-04, 17:52
  #601
Medlem
JearteMephitis avatar
Det brukar ju läggas mycket fokus på just avsaknaden av Growls på de senaste tre skivorna men jag tycker inte att det är det största problemet. Opeth har bevisat att de kan göra bra metal med endast ren sång som i t.ex " A Fair Judgment" och "Porcelain Heart". Dessutom är ju hela Damnation en proggrockskiva men räknas ändå av många som en av Opeths bästa. Det största problemet med framför allt Heritage är att den skivan är så jävla tråkig... Medvetet mjäkig produktion och många låtar som är rena sömnmedicinen. Pale Communion och Sorceress är bättre.

Tror att Mikael ville kompenserade genom att "utveckla" sin sång när han slutade growla på skiva. Då började han skriva överdrivet knepiga melodier för att utnyttja sitt sångregister fullt ut. Resultatet blev enligt min åsikt lite halvlyckat.

Skulle säga att deras senaste riktigt bra skiva är Ghost Reveries. Där kan man finna tydliga proggrock influenser, keyboards och till och med vissa delar som går i dur, vilket inte direkt är så typiskt Death metal.
Citera
2017-06-05, 16:22
  #602
Medlem
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JearteMephiti
Det brukar ju läggas mycket fokus på just avsaknaden av Growls på de senaste tre skivorna men jag tycker inte att det är det största problemet. Opeth har bevisat att de kan göra bra metal med endast ren sång som i t.ex " A Fair Judgment" och "Porcelain Heart". Dessutom är ju hela Damnation en proggrockskiva men räknas ändå av många som en av Opeths bästa. Det största problemet med framför allt Heritage är att den skivan är så jävla tråkig... Medvetet mjäkig produktion och många låtar som är rena sömnmedicinen. Pale Communion och Sorceress är bättre.

Instämmer. Face of Melinda är ju en annan skön äldre låt, som kanske inte riktigt är lika tung som de du nämner, men ändå ett exempel på att bandet kunde skriva riktigt bra låtar utan att ha med growl. Jag tycker inte nödvändigtvis att growlet måste vara där, hade Opeth gjort en skiva i stil med A Fair Judgement eller Porcelain Heart där det bitvis är tungt och bitvis lugnt men inget growlande, då hade jag nog uppskattat det ganska mycket ändå. Men just stilen på Heritage/Pale Communion/Sorceress och mixningen gör det ganska tråkigt. Lite synd, för flera av låtarna är bättre live än på skiva.
Citera
2017-10-12, 12:06
  #603
Medlem
Rebali179s avatar
Det verkar som att det nya numret av tidningen Prog. Nr 81
Den har en bouns CD med en Live inspleningav Opeth


https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...6f&oe=5A75563E

Låtlistan är denna

1. Opeth - Eternal Rains Will Come (live)
2. Opeth - Demon Of The Fall (live)
3. Opeth - The Devil’s Orchard (live)
4. Opeth - The Grand Conjuration (live)
5. Opeth - Deliverance (live)

Funderar skarpt på ett köp av tidningen bara för CD:n
Citera
2017-10-26, 11:22
  #604
Medlem
Rebali179s avatar
Måse säga en av mina favorit skivor är nog utan tvekan Heritage
Opeth växte och blev ett bättre band i mina Öron & Ögon.

Även om den delade fansen rejält antingen älskar man dom eller hatar dom.

Vad tycker ni andra om Heritage
Citera
2017-10-26, 12:29
  #605
Medlem
Grodriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Måse säga en av mina favorit skivor är nog utan tvekan Heritage
Opeth växte och blev ett bättre band i mina Öron & Ögon.

Även om den delade fansen rejält antingen älskar man dom eller hatar dom.

Vad tycker ni andra om Heritage

Aldrig fastnat för deras senaste tre plattor. Det känns bara så slappt och oengagerat. Micke måste för fan fått någon psykos och råkat ha en Jethro Tull-platta snurrandes i bakgrunden. Jämför med odödliga mästerverk som Morningrise eller Blackwater Park. Där snackar vi låtskrivande på högsta nivå. Eller varför inte en låt som Demon of the Fall? Herr Åkerfeldt måste ha sålt sin själ till Hin Håle själv när han skrev riffen i den låten. Sorgligt nog så lånade han nog bara ut den, och fick tillbaka den 2008...
Citera
2017-10-26, 18:50
  #606
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodriddare
Aldrig fastnat för deras senaste tre plattor. Det känns bara så slappt och oengagerat. Micke måste för fan fått någon psykos och råkat ha en Jethro Tull-platta snurrandes i bakgrunden. Jämför med odödliga mästerverk som Morningrise eller Blackwater Park. Där snackar vi låtskrivande på högsta nivå. Eller varför inte en låt som Demon of the Fall? Herr Åkerfeldt måste ha sålt sin själ till Hin Håle själv när han skrev riffen i den låten. Sorgligt nog så lånade han nog bara ut den, och fick tillbaka den 2008...


Så kan man också se det. Men jag vet att fansen blev kluvna till det nya soundet enligt
Sweden Rock Magazine. så det kan nog stämma till viss del .

Själv så tycker jag att det är stark av dom att byta ut soundet mot något helt nytt och även satsa helt på det,
Citera
2017-10-26, 21:21
  #607
Medlem
Grillen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodriddare
Aldrig fastnat för deras senaste tre plattor. Det känns bara så slappt och oengagerat. Micke måste för fan fått någon psykos och råkat ha en Jethro Tull-platta snurrandes i bakgrunden. Jämför med odödliga mästerverk som Morningrise eller Blackwater Park. Där snackar vi låtskrivande på högsta nivå. Eller varför inte en låt som Demon of the Fall? Herr Åkerfeldt måste ha sålt sin själ till Hin Håle själv när han skrev riffen i den låten. Sorgligt nog så lånade han nog bara ut den, och fick tillbaka den 2008...
Morningrise? Nja, den och Orchid är enligt mig Opeths sämsta album. Jag tycker Still Life - Ghost Reveries tillhör toppskiktet, men Heritage tycker jag har blivit bättre med åren. "I feel the dark" och "slither" är riktigt mysiga låtar, som jag för några år sedan helt avfärdade. Dock tycker jag Sorceress är den bästa från den "nya" eran.
Citera
2017-10-27, 01:52
  #608
Medlem
Grodriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillen89
Morningrise? Nja, den och Orchid är enligt mig Opeths sämsta album. Jag tycker Still Life - Ghost Reveries tillhör toppskiktet, men Heritage tycker jag har blivit bättre med åren. "I feel the dark" och "slither" är riktigt mysiga låtar, som jag för några år sedan helt avfärdade. Dock tycker jag Sorceress är den bästa från den "nya" eran.

Morningrise till BWP är väl gulderan i min mening. BWP kan vara den bästa platta som någonsin gjorts i någon genre. Allt är perfektion!

Har ärligt talat inte gett de nya plattorna en ärlig chans. Försökte gilla Heritage men det gick inte, och de två senaste låter i princip likadant. Jag är ett enormt fan av 70-talsprogrock, och det finns otroligt mycket bra musik som är producerad då, så varför skulle jag vilja lyssna på någon blek kopia gjord 40 år försent? Det är inte samma grej. De kan inte få till känslan eller soundet. Det blir fake på samma sätt som alla nya retro-hårdrocksband.

De som säger att det är "modigt" eller något annat klyshigt att Opeth "utvecklade" sin stil till att spela avdankade covers på Jehtro Tull's B-sidor är ute och cyklar. Den uppenbara förklaringen är att Micke tappade förmågan att growla! Bara lyssna och jämför hur han låter live innan och efter 2009/2010. Ett bra exempel är att först lyssna på Eaten från 2005 och sen från 2010:
https://www.youtube.com/watch?v=wdHaHOBfsoE
https://www.youtube.com/watch?v=B2wQMgLbVKE

(Det står 2008 i videon, men den spelningen är gjord 2005).

En uppenbar försämring. Att detta inte skulle spela in i deras byte av sound är fånigt att påstå. Jag kan riktigt föreställa mig hur snacket gick i repan efter inspelningen av Watershed.

Citat:
Ursprungligen postat av Åkerfeldt
Fan grabbar. Nu är det slut. Jag är fan 40 bast och kan inte growla mer. Det var kul så länge det varade, men våra stilbildande, nyskapande, originella och musikaliskt dynamiska progdödsdagar är över. Från och med nu kommer det vara Jehtro Tull-runkande för hela slanten.
Jag hade personligen helst velat spela Coverdale-inspirerad cock rock, men då lär väl alla våra fans dra... Nu kan vi alla fall lura i dem att detta är en "naturlig utveckling" av vårt sound eftersom vi (läs: jag) alltid haft influenser från de gamla 70-talsbanden. Så, tyvärr, Axe. Det blir inga mer blast beats, och du kan sälja dina dubbelkaggar. Eller nej vänta, vi måste ju trots allt spela något gammalt skit,
typ half-ass'a Deliverance eller The Leper Affinity när vi giggar, annars kommer publiken att somna. Jaja, se inte så molokna ut. Nu drar vi och spelar in vår nästa platta. Jag har redan börjat fila på lite texter. Vad tror ni om raden "God is dead"? Det kommer gå hem hos alla hipstersatanister och Ghost-fans, för nu kan vi lira tråkig odistad låtsasmetal, och jag slipper dessutom growla.
Vänta, det ringer... Fan, det var Renkse. Han säger att vi snott deras koncept, det fettot. Han är så jävla otacksam. Det är fan sista gången jag promotar dem och säger att deras nya plattor är bra offentligt.
Jag ångrar att jag inte sumpade sången på Brave Murder Day med flit nu.
__________________
Senast redigerad av Grodriddare 2017-10-27 kl. 01:54.
Citera
2017-11-18, 12:38
  #609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JearteMephiti
Det brukar ju läggas mycket fokus på just avsaknaden av Growls på de senaste tre skivorna men jag tycker inte att det är det största problemet. Opeth har bevisat att de kan göra bra metal med endast ren sång som i t.ex " A Fair Judgment" och "Porcelain Heart". Dessutom är ju hela Damnation en proggrockskiva men räknas ändå av många som en av Opeths bästa. Det största problemet med framför allt Heritage är att den skivan är så jävla tråkig... Medvetet mjäkig produktion och många låtar som är rena sömnmedicinen. Pale Communion och Sorceress är bättre.

Tror att Mikael ville kompenserade genom att "utveckla" sin sång när han slutade growla på skiva. Då började han skriva överdrivet knepiga melodier för att utnyttja sitt sångregister fullt ut. Resultatet blev enligt min åsikt lite halvlyckat.

Skulle säga att deras senaste riktigt bra skiva är Ghost Reveries. Där kan man finna tydliga proggrock influenser, keyboards och till och med vissa delar som går i dur, vilket inte direkt är så typiskt Death metal.

Opeths musik är väl progressiv för det mesta, Damnation är väl inget undantag där. Men skillnaden är att de 3 senaste plattorna är renodlad 70-talsprogg vilket det tidigare inte var.

Är helt med gällande Ghost Reveries! Såg för övrigt att nån tidigare i tråden skrev att den plattan var ojämn.. ?! Många saker kan man säga om GR, (bästa plattan genom tiderna ?) men är det något den verkligen inte är så är det väl ojämn... Sällan har väl en platta haft så många och långa dynamiska låtar? Ett stadigt kapitel mästerverk är vad den är..
Citera
2018-01-07, 13:04
  #610
Medlem
Rebali179s avatar
får se till att köpa skivorna Damnation & Ghost Reveries med tiden.
För tillfället så är det Heritage skivan som går varm här hemma och jag är så lycklig
Citera
2018-07-12, 11:51
  #611
Medlem
Rebali179s avatar
OPETH Is Working On 'Complex' And 'Energetic' New Album
http://www.blabbermouth.net/news/ope...tic-new-album/

Vad tror om detta kära vänner.
Kommer det bli mera Prog från Opeth eller kommer de att byta stil
Det är bara att vänta OPETH hoppas att släppa sin 13: e studioalbum under första kvartalet 2019
Citera
2018-08-14, 17:10
  #612
Medlem
Rebali179s avatar
Det var en rejäl artikel i nya Sweden Rock Magazine med Fredrik Åkesson som pratade om Opeth nya album och att det är en mörk och intensiv skiva, Men det säger de om alla nya skivor
så vi får se hur det blir.

Sedan så var det en helt underbar krönika ang Skivmässan i nederländska Utrecht och
även Stefan Dimle var med på ett hörn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback