2008-04-26, 15:29
Medlem
Perfektionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Personligen känner jag tvärt om, dom tar Opeth i helt fel riktning.
Visst Porcelain Heart är en hyfsat bra låt men om man jämför den med dom riktigt bra låtarna från deras äldre skivor då är den ganska blek.
Det jag inte gillar är att det känns som om dom flyttar sig allt för långt bort från death metal och blir mer och mer renodlad progressiv metal.

Nej jag hade hellre sett en riktning mot det äldre materialet som Orchid och Morningrise som i mina ögon är deras två starkaste plattor, men sen är det ju bara Mikael som är kvar från den tiden så det lär väl aldrig mer bli något som det.
Han har ju uppenbart visat åt vilket håll han vill ta musiken, det är bara att hoppas att det inte blir mer 70-tals inspirerat än vad det redan är, då menar jag dom avskyvärda "el-orgel" ljuden som jag inte vet namnet på men som jag på något sätt refererar till 70-tals musik på.

Att gå bak i tiden är något Opeth aldrig skulle göra, inte för att det är dåligt, men Mikael har själv sagt att han tänker fortsätta gå framåt och experimentera med musiken istället för att spika fast på en stil och bara nöta fram halvtaskiga icke-nyskapande album.
Citera
2008-04-26, 15:43
Medlem
cephs avatar
Bra platta, fast vissa partier känns lite osammanhängande. Inte nödvändigtvis dåligt men det är samma spretighet man upplevde på Ghost Reveries då och då. Jag tycker Opeth lät som absolut bäst på Still Life (köp remastringen, guld!) och Blackwater Park. Deliverance och Damnation var också mycket bra skivor, cleant producerade men utan alltför mycket studiorunkeri. Att plocka in Steven Wilson i studion var ett solklart framgångsrecept!

Citera
2008-04-26, 15:47
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfektionisten
Att gå bak i tiden är något Opeth aldrig skulle göra, inte för att det är dåligt, men Mikael har själv sagt att han tänker fortsätta gå framåt och experimentera med musiken istället för att spika fast på en stil och bara nöta fram halvtaskiga icke-nyskapande album.
Går utmärkt att experimentera, jag säger bara att jag inte gillar den nuvarande riktningen.

Jag tycker t.ex att steget från Blackwater Park till Deliverance var klockrent, men sen har det blivit högst tveksamt, men det är ju en klar förbättring från Ghost Reveries även om det är för lite growl och sådant.
Citera
2008-04-26, 18:07
Medlem
Entropi84s avatar
Har visserligen bara hört skivan två gånger nu, men tycker det låter riktigt bra. Detta lär bli en skiva man köper direkt när den kommer ut i butik.
Citera
2008-04-26, 18:48
Medlem
Shiloos avatar
Citat:
Personligen känner jag tvärt om, dom tar Opeth i helt fel riktning.
Visst Porcelain Heart är en hyfsat bra låt men om man jämför den med dom riktigt bra låtarna från deras äldre skivor då är den ganska blek.
Det jag inte gillar är att det känns som om dom flyttar sig allt för långt bort från death metal och blir mer och mer renodlad progressiv metal.

Nej jag hade hellre sett en riktning mot det äldre materialet som Orchid och Morningrise som i mina ögon är deras två starkaste plattor, men sen är det ju bara Mikael som är kvar från den tiden så det lär väl aldrig mer bli något som det.
Han har ju uppenbart visat åt vilket håll han vill ta musiken, det är bara att hoppas att det inte blir mer 70-tals inspirerat än vad det redan är, då menar jag dom avskyvärda "el-orgel" ljuden som jag inte vet namnet på men som jag på något sätt refererar till 70-tals musik på.

Kom tillbaka när du hört hela albumet, kthnx.
Citera
2008-04-26, 18:50
Medlem
(:D)s avatar
fyfaaan va gott, opeth.. bästa bandet som någonsin existerat <3
Citera
2008-04-26, 19:13
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiloo
Kom tillbaka när du hört hela albumet, kthnx.
Oh förlåt mig för att jag inte tycker om samma saker i deras musik som dig, naturligtvis är det du som har rätt, hur kunde jag få för mig att jag kan ha en egen åsikt.
Citera
2008-04-26, 19:17
Medlem
Citat:
Oh förlåt mig för att jag inte tycker om samma saker i deras musik som dig, naturligtvis är det du som har rätt, hur kunde jag få för mig att jag kan ha en egen åsikt.
Heir Apparent har en del rätt grymt tunga partier, tror han syftade på (t ex) det. Inte direkt vanlig progmetal.
Citera
2008-04-26, 19:31
Medlem
Shiloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Heir Apparent har en del rätt grymt tunga partier, tror han syftade på (t ex) det. Inte direkt vanlig progmetal.

Typ, dom har för fan blastbeats på skivan(för första gången någonsin), är det tillräkligt mycket DM då?
Problemet är att han dömmer ut en hel skiva efter _EN_ låt.
Senast redigerad av Shiloo 2008-04-26 kl. 19:33.
Citera
2008-04-26, 20:22
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiloo
Typ, dom har för fan blastbeats på skivan(för första gången någonsin), är det tillräkligt mycket DM då?
Problemet är att han dömmer ut en hel skiva efter _EN_ låt.
En låt?
Skojar du med mig, det gör jag verkligen inte.
Jag skrev OM en låt men jag dömer inte hela skivan på en låt, men om du inte tycker att skivan GENERELLT sett är mer progressiv än tidigare då får det stå för dig men JAG tycker det.
Tack och hej jag diskuterar inte mer med dig.
Citera
2008-04-26, 22:48
Medlem
Danneehs avatar
Underbar skiva! Coil är bäst i min mening, tätt ikapp Porcelain Heart
Citera
2008-04-26, 23:05
Medlem
Fattar inte hur en skiva kan läcka två månader innan release. Blir ändå ett säkert köp när den kommer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in