• 1
  • 2
2010-01-02, 00:44
Medlem
Vi bor i ett tjugotalshus, som enligt besiktningsmannen ej är och heller inte bör dräneras. Jag skulle vilja bo i källaren/verkstadslokalen, men den går väl inte att inreda utan dränering? Surt i så fall för jag skullle gilla att ha ett 80 kvm stort rum med 3,5 m takhöjd. Bör jag låta lokalen förbli biutrymme?
Citera
2010-01-02, 01:57
Medlem
Tror besiktningsmannen menade att det var vanligt förr, dvs på hus från 20-talet att man fuktskyddade huset med tjära men på dessa år har detta skydd försämrats. Detta kan du eventuellt se om du har fuktfläckar på väggarna.

Men att han säger att dessa bör ej dräneras förstår jag inte, det är klart du kan dränera ett hus från 20-talet.
Citera
2010-01-02, 03:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff-Jesus
Tror besiktningsmannen menade att det var vanligt förr, dvs på hus från 20-talet att man fuktskyddade huset med tjära men på dessa år har detta skydd försämrats. Detta kan du eventuellt se om du har fuktfläckar på väggarna.

Men att han säger att dessa bör ej dräneras förstår jag inte, det är klart du kan dränera ett hus från 20-talet.

Det kan bero på hur grunden är utförd. Om man dränerar för mycket under så kan man få sättningsskador.
Citera
2010-01-02, 10:08
Medlem
MaZtoRs avatar
Jag har ett hus från 1928 som är dränerat med platonmatta. Ser inga problem med det.
Citera
2010-01-02, 10:53
Medlem
Getings avatar
Förmodligen består grunden av staplad sten, inte en murad vägg. Går utmärkt att dränera bara man är försiktig när man gräver så det inte rasar. Sedan går det åt mer isolering än vanligt eftersom väggen inte är slät. Har du inte gjort det själv rekommenderar jag dig att leja in nån som gör det, inget nybörjarprojekt men absolut inte omöjligt.
Citera
2010-01-02, 11:14
Medlem
bullruns avatar
I och med att du har 3,5m i takhöjd så har inte du någon vanlig grund från 20 talet.Skulle du ha någon typ av rustbädd eller någon äldre modell av grund ska du absolut inte dränera då du tillsätter syre i backen.
Först måste du ta reda på vad för grund du har,det borde ju besiktningsmannen kunna svara på.Det låter synd att låta ett sådant utrymme gå till spillo.
Citera
2010-01-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det kan bero på hur grunden är utförd. Om man dränerar för mycket under så kan man få sättningsskador.

Har aldrig hört att man kan dränera för mycket men däremot vet jag ett hus i Umeå där dom skulle dränera och grävde upp runt hela huset på en gång, det resulterade i att huset satte sig. Tro det skulle gå på 500 000 att åtgärda det, men tar man en sida eller två i taget ska det inte vara några problem. Men bäst är det att ta kontakt med någon fackman inom området.

Här kan TS läsa lite, http://www.dinbyggare.se/communicate...e.aspx?id=5208
Citera
2010-01-02, 15:45
Medlem
Getings avatar
Citat:
Har aldrig hört att man kan dränera för mycket men däremot vet jag ett hus i Umeå där dom skulle dränera och grävde upp runt hela huset på en gång, det resulterade i att huset satte sig. Tro det skulle gå på 500 000 att åtgärda det, men tar man en sida eller två i taget ska det inte vara några problem. Men bäst är det att ta kontakt med någon fackman inom området.

Här kan TS läsa lite, http://www.dinbyggare.se/communicate...e.aspx?id=5208

gräver man för djupt för nära plattan, eller om man är under den och pillar kan det naturligtvis sätta sig, men handlar det om vanligt dräneringsdjup (vattengången 10cm under sulan och 35 under innegolv) har jag svårt att se vad som skulle kunna hända.

Gräva etappvis har jag heller aldrig hört att man bör, det blir bara krångligare och tar längre tid. Sen finns det ju alltid specialfall, men då är det ju rätt rejäl överkurs. I övrigt kändes hela artikeln förlegad.
Citera
2010-01-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geting
gräver man för djupt för nära plattan, eller om man är under den och pillar kan det naturligtvis sätta sig, men handlar det om vanligt dräneringsdjup (vattengången 10cm under sulan och 35 under innegolv) har jag svårt att se vad som skulle kunna hända.

Gräva etappvis har jag heller aldrig hört att man bör, det blir bara krångligare och tar längre tid. Sen finns det ju alltid specialfall, men då är det ju rätt rejäl överkurs. I övrigt kändes hela artikeln förlegad.

Jo det kanske är sant att artikeln inte är så aktuell men en fingervisning sen går det alltid att söka själv också.

Att det kanske inte är så vanligt är nog sant men jag har då aldrig stött på någon som tycker man ska gräva upp runt hela huset först, det kanske ligger något i ordspråket att ingen minns en fegis? Kanske beror lite på vad huset står på och när det byggdes?

Hur som helst, man ska ju ner till sulans underkant och pilla så varför inte ta två sidor i taget. Göra klart och återfylla för att sen fortsätta?

http://www.byggahus.se/artiklar/borj...tlig-dranering
Citera
2010-01-02, 21:01
Medlem
Getings avatar
Nu blir jag faktiskt nyfiken på hur marken är beskaffad där du är, här i boråstrakten vet jag ingen som gräver lite i taget.

Fördelarna som jag ser det är att man kan anpassa sig lättare när man vet hur sulan går, vilket håll man ska lägga fallet på osv. Sen behöver ju grunden nästan alltid blästras för att få bort tjäran, och eftersom vi hyr in den tjänsten blir det ju även billigare om allt kan göras i ett svep

Sätter isodränskivor och följer även deras anvisningar.
www.isodran.se
Senast redigerad av Geting 2010-01-02 kl. 21:25.
Citera
2010-01-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geting
Nu blir jag faktiskt nyfiken på hur marken är beskaffad där du är, här i boråstrakten vet jag ingen som gräver lite i taget.

Fördelarna som jag ser det är att man kan anpassa sig lättare när man vet hur sulan går, vilket håll man ska lägga fallet på osv. Sen behöver ju grunden nästan alltid blästras för att få bort tjäran, och eftersom vi hyr in den tjänsten blir det ju även billigare om allt kan göras i ett svep

Sätter isodränskivor och följer även deras anvisningar.
www.isodran.se

Som sagt, det jobbas olika runt om i vårt avlånga land. Det som funkar bäst för den ene är inte säkert att den andre tycker. Nåja, hoppas TS blir klokare iaf, nu tar jag mig en bärs.
Citera
2010-01-03, 05:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Här kan TS läsa lite, http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5208

Som bullrun nämnde så kan det vara någon form av rustbädd och dessa får inte torka ut eftersom de består av trä och lera. Dränerar man detta så kan leran torka ut och träet börja ruttna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in