2010-01-02, 00:31
Medlem
Jag tänkte helsteka oxfilé och ha på min födelsemiddag för den närmaste familjen. Detta recept hittade jag på Coop.se och det verkade mycket gott, http://www.coop.se/Recept--mat/Recep...h-potatistorn/. Men så kommer det till förrätten. Tänkte först göra en klassisk toast med räkor och avokado. Vad kan man annars göra för förrätt som är lite spännande? Är duktig att laga mat så alla förslag mottages. Och vad passar som efterrätt? Helst något så enkelt som möjligt, som kan förberedas innan.

Tacksam för tips. / Howlin Wolf
Citera
2010-01-02, 04:03
Medlem
SexyBeasts avatar
Crème Ninon
Citera
2010-01-02, 21:39
Medlem
Creme Fraiche-tårta till efterrätt. Den går bra att göra i förväg.
Citera
2010-01-02, 22:32
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Åt oxfilé med svampröra på nyår och hade jordärtskockssoppa till förrätt vilket passade utmärkt (http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...eceptid=504081 ). Alltid trevligt att ta en annan förrätt än klassiska toast x.

Efterrätten blev för oss inlagd persika med hemlagad kolasås vilket även det var en bra avrundning på måltiden även om det skulle gjort sig med något syrligare. Persika+kolasås kan man komplettera med ett egenhändigt gjort havreflarn för lite extra piffighet.
Citera
2010-01-03, 00:18
Medlem
meepers avatar
Jag röstar också för soppa. Varmrätten låter tung och då är det alltid trevligt med en lite mer lättsmält förrätt. Vilken soppa du sen väljer hanldar mer om tycke och smak, men själv tycker jag mixade gräddbaserade soppor (typ jordärtsckocka, blomkål, purjolök, osv.) lämpar sig väl innan en tyngre kötträtt. Klassisk fransk löksoppa, antingen gratinerad eller med en gratinerad brödskiva apart (brioche lämpar sig väl för ändamålet), är ett annat bra alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in