2010-01-01, 17:49
Medlem
En vän till mig har flyttat utomlands, och gjrode så att all hans post hamnar i min brevlåda - där står jag som c/o. Nu har han fått skatteåterbäring, och checken skickades hem till mig. Nu undrar vi hur man kan kassera in den...

Han står som mottagare, men mitt namn står också med som c/o. Jag skulle kunna ta ut pengarna och skicka dem med westernunion eller liknande, men...
  1. Kan jag bara gå till bank/kassaservice och säga hur det är?
  2. Borde vi fixa någon slags fullmakt? Är det komplicerat? Kostar pengar?
  3. Något annat?

Thanks!
Citera
2010-01-01, 22:30
Medlem
JohnnyBeeGoods avatar
Kan funka att du går till den banken han är kund på och ber att få den insatt på hans konto.
Citera
2010-01-01, 22:36
Medlem
--locco--s avatar
för att du som bud ska kunna lösa ut den så måste han skriva på checken,sen så måste du ha hans leg med dig också.
du ska också skriva under och legitimera dig.
Citera
2010-01-02, 16:52
Medlem
Tack för era svar,

Ja, han kan ju knappast skriva under om han är bortrest. Dessvärre har han inget bankkonto i sverige - det krävdes ett personnummer för att skaffa tydligen.

Tror ni att det kan funka med ett faxat brev med signatur där det står att jag får ta ut pengarna, samt kopia på id:n (pass t.ex.)?

Jag hoppades att det skulle vara problemfritt...
Citera
2010-01-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suweid
Tack för era svar,

Ja, han kan ju knappast skriva under om han är bortrest. Dessvärre har han inget bankkonto i sverige - det krävdes ett personnummer för att skaffa tydligen.

Tror ni att det kan funka med ett faxat brev med signatur där det står att jag får ta ut pengarna, samt kopia på id:n (pass t.ex.)?

Jag hoppades att det skulle vara problemfritt...
Hur har han fått pengar utbetalade tidigare? Antar att han arbetade i Sverige kortare än ett år? Du skriver att han är bortrest, kan ni inte lösa det när han kommer "hem" igen? Hur länge ska han vara borta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in