2010-01-01, 09:12
Medlem
The_Insanes avatar
Hej

Jag har datorn direkt uppkopplad till min 46" LCD tv men grejen är att fast bilden står på 1900*1080@60hz så får jag fortfarande 1cm svart kant runt datorbilden.

Så nu undrar jag hur man "drar ut" bilden så den fyller hela tv skärmen...
Jag har ett Ati Radeon 4600series kort och senaste ATI catalyst center....
Citera
2010-01-01, 09:53
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Insane
Hej

Jag har datorn direkt uppkopplad till min 46" LCD tv men grejen är att fast bilden står på 1900*1080@60hz så får jag fortfarande 1cm svart kant runt datorbilden.

Så nu undrar jag hur man "drar ut" bilden så den fyller hela tv skärmen...
Jag har ett Ati Radeon 4600series kort och senaste ATI catalyst center....

Har exakt samma problem (och tv-storlek samt grafikkort/drivrutiner). Fast för mig blir det lite olika beroende på om TV:n är på (och med rätt kanal inställd) innan datorn slås på, och sånt. Ibland får jag perfekt bild, och ibland får jag inget ljud, och ibland får jag en bild som är (!) högerförskjuten cirka 4 cm, med en svart kant. Jobbigt.

Allmännt, hur kan man fixa sånt här bättre än via "Skärminställningar" i Windows? Skulle gärna ha nåt slags uppstartsmakro som frågar om jag ska använda datorn som dator, eller som filmkälla också, och ändrar flera inställningar därefter. Finns kanske något program att rekommendera?
Citera
2010-01-01, 11:18
Medlem
The_Insanes avatar
Fick svar på ett annat forum

Hitta Scaling i CCC finns under Desktop & Displays->Configure->Scaling Options och ställ den på Overscan.

Nu fungerar det klockrent
Citera
2010-01-01, 12:15
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Insane
Fick svar på ett annat forum

Hitta Scaling i CCC finns under Desktop & Displays->Configure->Scaling Options och ställ den på Overscan.

Nu fungerar det klockrent

Tacktack. Var det så enkelt, bara klicka i en ruta? För mig är de rutorna "grå" (man kan inte klicka i dem) fast det ser ut som att overscan är enablat.

Men problemet kvarstår, trots att jag hittar lite mysiga auto-wizards att köra från CCC. En svart remsa på VÄNSTER sida (har placeringen både logiskt och rumsligt att datorskärmen står till vänster, om det spelar någon roll) på TV:n. Riktigt skumt. Kan det ha nåt att göra med att jag har 1900x1200 på LCD-skärmen, och bara 1900x1080 på TV:n? Hjälp uppskattas.

EDIT: Nu kunde jag köra på 0% Overscan (samma ratio alltså) och då blev det sådär klockrent som det blir ibland, typ när jag startar TVn först. Men känns fortfarande lite random, får hoppas att det håller sig löst.
Senast redigerad av Strawlies 2010-01-01 kl. 12:27.
Citera
2010-01-01, 12:40
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Tacktack. Var det så enkelt, bara klicka i en ruta? För mig är de rutorna "grå" (man kan inte klicka i dem) fast det ser ut som att overscan är enablat.

Men problemet kvarstår, trots att jag hittar lite mysiga auto-wizards att köra från CCC. En svart remsa på VÄNSTER sida (har placeringen både logiskt och rumsligt att datorskärmen står till vänster, om det spelar någon roll) på TV:n. Riktigt skumt. Kan det ha nåt att göra med att jag har 1900x1200 på LCD-skärmen, och bara 1900x1080 på TV:n? Hjälp uppskattas.

EDIT: Nu kunde jag köra på 0% Overscan (samma ratio alltså) och då blev det sådär klockrent som det blir ibland, typ när jag startar TVn först. Men känns fortfarande lite random, får hoppas att det håller sig löst.

hoppas det håller i sig för dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in