2010-01-01, 02:14
Bannlyst
För vilka var denna metod utformad?
Har svårt att tänka mig att Sokrates använde den, då den verkar vara en slags Mini-FAQ för dummies, som vill lösa olika problem.

I min mening så känns det rätt onödigt för en filosof att använda den, då flertalet redan har principerna i ryggmärgen.
Framförallt är det hur man personligen reagerar inför en frågeställning, sedan är den väl uppbyggd på ett sånt sätt att man ska använda den som ett alternativ om man inte begriper sig på en viss fråga, och vill avancera?
Citera
2010-01-01, 13:44
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.E.L.B
För vilka var denna metod utformad?
Har svårt att tänka mig att Sokrates använde den, då den verkar vara en slags Mini-FAQ för dummies, som vill lösa olika problem.

I min mening så känns det rätt onödigt för en filosof att använda den, då flertalet redan har principerna i ryggmärgen.
Framförallt är det hur man personligen reagerar inför en frågeställning, sedan är den väl uppbyggd på ett sånt sätt att man ska använda den som ett alternativ om man inte begriper sig på en viss fråga, och vill avancera?

Du tänker inte på den metod som används inom kognitiv psykoterapi?

Sokrates metod i övrigt handlar väl om att ställa följdfrågor för att få tom en slav att vidga vyerna och på så vis inse sanningen?
Citera
2010-01-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Du tänker inte på den metod som används inom kognitiv psykoterapi?

Sokrates metod i övrigt handlar väl om att ställa följdfrågor för att få tom en slav att vidga vyerna och på så vis inse sanningen?
Jag gillar det sättet att argumentera, även om man behöver ha en ganska klar plan över vad man ska ge för gensvar flera repliker senare.

Det fungerar på det sätt att Den Andre själv kommer till insikt om problemets natur, istället för att man bara sitter och försöker pracka på den en annan åsikt.
Citera
2010-01-02, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Jag gillar det sättet att argumentera, även om man behöver ha en ganska klar plan över vad man ska ge för gensvar flera repliker senare.

Det fungerar på det sätt att Den Andre själv kommer till insikt om problemets natur, istället för att man bara sitter och försöker pracka på den en annan åsikt.

Jag har märkt att du använt den metoden mycket på sistone.

Men väldigt ofta får man, likt Platon, lägga orden i munnen på den som man diskuterar med. Som han ju ganska uppenbart gör i dialogen med slaven och pythagoras sats. Inte ens Platon (Sokrates) själv kan vara konsekvent i metoden.

Men jag tycker den fungerar ganska bra när man diskuterar med människor som inte är särskilt insatta i filosofin. Det är överraskande hur duktiga alla människor är på att tänka egentligen, trots att de inte är insatta i filosofin.
Citera
2010-01-02, 17:41
Bannlyst
Frågemetoden

Ja, den har väl sin plats både i folosofin och psykologin. Speciellt psykodynamisk terapi ä'r den ytterst lämplig, har själv gått 20 tim i denna terapi och terapeuten fär moig att komma till insikt om moig själv och vad uppväxten kan ha för betydelse i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in