2010-01-01, 00:57
Medlem
Corrans avatar
Hejsan...detta är en historia jag berättat ett antal gånger, men ingen har nånsin löst problemet. Så jag ger Flashback en chans såhär i början på året.

Jag är en 27 årig kille utan några sjukdomar vad jag känner till.

Sen jag var ett litet barn så kunde jag vakna av en extrem yrsel. Redan när jag är kvar i drömmen så känner jag en väldigt ångest över att nåt är påväg att gå på tok. Lite svårt att förklara då man som sagt drömmer fortfarande, men allt fylls av ångest. Detta kan hända allt från ett par gånger i kvartalet till att göra uppehål på nåt år.

Helt plötsligt vaknar man och allt snurrar nåt så in i Helvete. Denna yrsel är de värsta jag varit med om någosin...och hade det akuta inte lagt sig inom nån minut så hade jag kastat med ut ur fönstret...om jag lyckats ta mig dit. Den är alltså helt outhärdlig.

Ligger man still så avtar den som sagt...efter nån minut så snurrar det inte akut längre...utan allt känns mest förjävligt och man är fylld av ångest. Rör man sig lite så börjar de gunga igen...rör man sig kraftigare så börjar det snurra kraftigare. Som en kula som hänger i ett snöre. Ju mer stilla huvet är, destå bättre.

Fast det hela har blivit värre med åren...när jag va mindre så kunde jag ändå fungera hyffsat dagen efter. Kan även säga att dom här attackerna mest har inträffat mot helger...så jag har inte haft nåt jobb eller skola att gå till dagen efter. Men som sagt mest, långt ifrån alltid.

På senare år har det dock hänt flera gånger att jag lyckats somna...och sen vaknat med yrsel igen. Ibland upp till en 3-4 gånger. På morgonen är man helt slut...har en väldig ångest och får röra sig försiktigt. Jag känner även av en kraftig ostabilhet, huvudverk och ser omgivningen som ganska "grå". Som längst har det suttit i en vecka efter själva attacken.

Som liten gjorde jag lättare undersökningar...kolla rexflexer och så, inget kunde dock hittas.

För nåt år sen fick jag dock nog. Jobbar som långtradarchaffis och ligger ute ibland. Skulle jag få det när jag sover i bilen hade det ju varit katastrof då jag inte skulle kunna ta mig ifrån platsen sen.

Så jag gick till vårdcentralen för att få detta mer uträtt. Det sluta med 2 st röntgen av hjärnan...varav en stor (glömt namnet). Åkte iaf in å ut i nån stor maskin i 45 min. Där hitta man inget fel.

Sen gjordes det även ett eeg. Där kunde man se en viss överaktivitet i hjärnans främre högra del, men de visste inte riktigt hur de skulle tolka de. (har även kollat öron och ögon)

2 st neurologer har gått igenom allt utan att komma fram till nåt direkt. Den ena rådde mig tillslut att Avbryta testen då det ev. kunde visa sig att jag led av Epelepsi och då skulle jag ju inte kunna jobba med det jag gör längre. Även om detta bara skulle va en sjukdom som drabbar en när man sover så spelar det ingen roll i byråkratins drev. Hade stämpeln kommit hade jag aldrig kunnat bli av med den.

Själv har jag varit ganska öppen för att de skulle kunna va nåt psykologiskt, men fick väldigt lite gehör för detta.
Den ena sa som sagt att jag kanske borde fundera på att avbryta, den andra vi skulle "avvakta". Hur nu det skulle hjälpa mig. Tycker det är ytterst konstigt att man inte skicka mig vidare till nån psykolog...eller vilka det nu är som rotar i detta. Själv står man ju ganska handfallen, då jag inte har en aning vilken tråd jag ska dra i.

Så vad säger ni? Fråga gärna om jag kanske missat berätta om nåt.

Jo just de, kan även säga att jag inte kan åka attraktioner på liseberg och liknande, för att jag börjar må illa. Dock inte sjösjuk, och köra gärna bil snabbt osv.
Citera
2010-01-01, 00:59
Medlem
HoldenCaufields avatar
Har du gjort en sömnstudie? Kanske har sömnapé tex..
Citera
2010-01-01, 01:02
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoldenCaufield
Har du gjort en sömnstudie? Kanske har sömnapé tex..

Den ena sa att jag kunde gå på ett eeg....när jag inte sovit på länge. Så skulle man se hur hjärnan funka när man va trött. Men sen sa han ju också att jag borde avbryta allt.

Annars måste jag säga att jag sover väldigt bra...visst, ibland kan man ha svårt att somna. Mycke i tankarna osv, men vem har inte de. Efter en vanlig arbetsdag eller så...så somnar jag i 9 av 10 fall enkelt och fint. Vaknar nån gång för att dra på toa i värsta fall.

Vad är en sömnapé?
Citera
2010-01-01, 01:08
Medlem
HoldenCaufields avatar
Sömnapne heter det tydligen. Många som har problem, min farsa bla. Handlar helt enkelt om andningsuppehåll i sömnen. Vaknar man upp med liknande symptom som man ex får då man hyperventilerar med panikångest. men borde somn sagt upptäckt det vid sömnstudien...

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnapn%C3%A9
Senast redigerad av HoldenCaufield 2010-01-01 kl. 01:10.
Citera
2010-01-01, 01:18
Medlem
Corrans avatar
Fast de låter konstigt om de skulle sitta i dagar efteråt.
Citera
2010-01-01, 01:54
Medlem
Dojo66s avatar
http://www.netdoktor.se/?_PageId=820
Citera
2010-01-01, 02:09
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dojo66
http://www.netdoktor.se/?_PageId=820

Enligt läkarna så var det en massa grejer som inte tydde på det.

Plus att jag även kolla öronen...fick huvet omskakat osv. Det händer inte heller när jag rör på mig...utan i sömnen.
Citera
2010-01-01, 14:27
Medlem
Har de utfört Dix-Hallpikes manöver på dig?

http://www.youtube.com/watch?v=vRpwf2mI3SU

Gjort hörseltest?
Citera
2010-01-01, 14:33
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdratik
Har de utfört Dix-Hallpikes manöver på dig?

http://www.youtube.com/watch?v=vRpwf2mI3SU

Gjort hörseltest?

Jag gjorde ett ganska omfattande hörseltest utan problem.

Tror inte jag gjorde just den övningen när jag fick ligga ner. Men däremot en grej när han skaka på huvet på nåt sätt...sen fick jag kolla in i nån grej med ögonen....och rummet var nersläkt har jag för mig. Som sagt så intäffar det Endast när jag sover. Inte när jag vaknar och rör på mig.

Edit: Kan förtydliga att huvudverken som kommer efteråt inte är "vanlig" huvudverk...utan en kraftig spänningshuvudverk som sitter som en spjut in i övre delen av pannan.
Senast redigerad av Corran 2010-01-01 kl. 14:35.
Citera
2010-01-01, 14:37
Medlem
swaydizzles avatar
Yrsel är kopplat till öronen, så det är antagligen vad som är problemet. Spontant tänker jag Ménieres sjukdom, men det uppträder oftast inte så tidigt som i barndomen. Annars passar symtomen med plötslig yrsel in. Dessutom är det en sjukdom som diagnostiseras sent, oftast när allt annat är uteslutet.
Citera
2010-01-01, 14:50
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swaydizzle
Yrsel är kopplat till öronen, så det är antagligen vad som är problemet. Spontant tänker jag Ménieres sjukdom, men det uppträder oftast inte så tidigt som i barndomen. Annars passar symtomen med plötslig yrsel in. Dessutom är det en sjukdom som diagnostiseras sent, oftast när allt annat är uteslutet.

Min hörsel är dock opåverkad. Läste nånstans att man fick nersatt hörsel när man fick de.

En annan konstig grej som hände när jag va 16. Familjen hade hyrt en ny S80 T6...en lyxigare bil. Jag skulle övningsköra hem från Norrköping till Göteborg dagen efter och såg fram emot det. Innan jag gick och la mig så tänkte jag....hoppas jag inte får nån sån dum yrselattack nu bara, det hade vart en extrem dålig tajming. Och naturligtvis fick jag de.

Samtidigt är det svårt att tänka sig att nåt psykologiskt kan ge sådana extrema rena fysiska utbrott...men vad vet jag. Och varför just yrsel? När man sover i lugn och ro...
Citera
2010-01-01, 15:05
Medlem
Heller78s avatar
Eftersom att Mb Ménière togs upp kom jag att tänka på vestibulär migrän som kan debutera tidigt och ge huvudvärk samt yrsel. Det som talar emot är kanske att du bara känner av på natten.

Men du (TS) verkar ha gått igenom en ordentlig utredning. Epilepsi är verkar ganska sannolikt och jag förstår att diagnostiken inte drevs vidare där. Jag skulle ändå kanske (beroende på alla utredningsvar som vi inte har här) vilja testa att sätta in kalciumflödeshämmare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in