2009-12-31, 23:43
Bannlyst
Hejsan!

Nu funderar jag lite angående kryddor.
Börjar med att avslöja att kocken i mig har stämpeln "glad amatör".

Rensade i kryddskåpet, och det är ju tragiskt vad mycket som hade gått ut för flera år sedan.

Skulle vilja ha en basuppsättning, tips på sådan?
Finns det någon guide till vilket som passar till vad, typ?
Har inte fått in feelingen för kryddor ännu (förutom pepparsorterna).

Brukar odla lite gräslök, persilja, citronmelisse ute på sommaren. Men inget på vintern. Finns det något som passar bra och är värt att odla inomhus?

Fick en tokig idé om att bygga litet odlingsställe ovanför spisfläkten, med glasdörr och nån belysning. Skulle kunna vara lite dekorativt också tänkte jag. Värdelös plan eller finns det något användbart som skulle passa där?

Gott nytt år!
Citera
2010-01-01, 10:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Hejsan!

Nu funderar jag lite angående kryddor.
Börjar med att avslöja att kocken i mig har stämpeln "glad amatör".

Rensade i kryddskåpet, och det är ju tragiskt vad mycket som hade gått ut för flera år sedan.

Skulle vilja ha en basuppsättning, tips på sådan?
Finns det någon guide till vilket som passar till vad, typ?
Har inte fått in feelingen för kryddor ännu (förutom pepparsorterna).

Brukar odla lite gräslök, persilja, citronmelisse ute på sommaren. Men inget på vintern. Finns det något som passar bra och är värt att odla inomhus?

Fick en tokig idé om att bygga litet odlingsställe ovanför spisfläkten, med glasdörr och nån belysning. Skulle kunna vara lite dekorativt också tänkte jag. Värdelös plan eller finns det något användbart som skulle passa där?

Gott nytt år!
Vad är det för tragiskt med det?
Enda är om dom inte ger smak längre.
Men de flesta kryddor som jag haft och som gått förbi bäst-före-datumet har varit helt okey.

Dock fick jag kryddor från farmor, där hade jag ett par som var helt lukt/smaklösa.
Men dessa var en del 15år gamla, men faktist de flesta var bra.
Och tom riktigt bra vissa och man kunde tro att de var helt nya.
Citera
2010-01-02, 15:52
Bannlyst
Ja där ser man. Man lär så länge man lever.
Fick för mig att kryddorna ändrar och minskar i smak så att det blir oanvändbart, speciellt nu då man fått upp intresset för matlagning och lär sig allt eftersom.

Angående kryddodling. Funderade lite på att bygga en liten kryddodling ovanför spisen, med tonad glasslucka och belysning såklart. Mest för kul och dekoration möjligen. Kul med färsk chilli tex.
Någon som sett något liknande arrangemang?
Citera
2010-01-02, 17:18
Medlem
klybans avatar
Chili behöver rätt bra med ljus och tror det är lite svårt att få in över spisen.
Sen kanske vissa kryddväxter skulle pallar med lite sämre belysning.

De torkade kryddorna är okey så långe de luktar den kryddan det är.
Och har förvarats rätt och inte blivit fuktigt.
Citera
2010-01-03, 22:11
Medlem
Fairytudes avatar
Visst kan du hobbyodla kryddor inomhus, iaf om du undviker de allra mest ljusälskande sorterna.
Tänk dock på att du behöver rätt sorts ljus. Vanliga glödlampor ger för mycket värme och för lite ljus, du behöver speciallampor som säljs av växtodlingsföretag.
Ganska dyra är de...

Glasa in tror jag inte är nödvändigt. Många kryddor som rosmarin, timjan och salvia gillar torrt klimat så de borde klara att bo i ett vanligt kök om de får ljus. Vill du ha persilja och basilika så behövs nog någon form av avskärmning för att hålla fuktigheten. Ersätta den vanliga köksluckan med en i glas kanske?

Du kan också skita i allt vad ljus och glasskåp heter och istället tjuvstarta kryddodlingssäsongen med att så i lådor i slutet av februari och sen ställa dem i det ljusaste fönster du har. Då har du i vart fall färska kryddor långt före om du skulle väntat på sommaren!

Lycka till!
Citera
2010-01-05, 02:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fairytude
Visst kan du hobbyodla kryddor inomhus, iaf om du undviker de allra mest ljusälskande sorterna.
Tänk dock på att du behöver rätt sorts ljus. Vanliga glödlampor ger för mycket värme och för lite ljus, du behöver speciallampor som säljs av växtodlingsföretag.
Ganska dyra är de...

Glasa in tror jag inte är nödvändigt. Många kryddor som rosmarin, timjan och salvia gillar torrt klimat så de borde klara att bo i ett vanligt kök om de får ljus. Vill du ha persilja och basilika så behövs nog någon form av avskärmning för att hålla fuktigheten. Ersätta den vanliga köksluckan med en i glas kanske?

Du kan också skita i allt vad ljus och glasskåp heter och istället tjuvstarta kryddodlingssäsongen med att så i lådor i slutet av februari och sen ställa dem i det ljusaste fönster du har. Då har du i vart fall färska kryddor långt före om du skulle väntat på sommaren!

Lycka till!

Tack för tipsen!

Jo, tanken var att använda nån form av lysrör eller lågenergilampa. Verkar vara en hel vetenskap det där också om man ska vara noga...
Japp, tänkte isf byta ut skåpluckan mot en eller två i glas, samt bygga lite snyggt innanför. Inte alls komplicerat. Behöver ju inte vara lufttätt, men tonade rutor kanske är bra om man vill begränsa ljuset litegrann.

Frågan är vad man ska tänka sig för örter. Dom får ju inte bli för höga heller.
Citera
2010-01-13, 20:07
Medlem
xenosans avatar
Lånar tråden för en snabb fråga.

Jag har tänkt att börja hobbyodla lite kryddor, mest som dekoration i fönstret egentligen. Det jag undrar är om man kan ta en avlång balkonglåda som man brukar ha blommor i och odla kryddor i den eller stör de olika kryddorna varandras växtmöjligheter på något vänster?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in