• 1
  • 2
2009-12-31, 15:41
Medlem
henkishs avatar
Jadå jag anser socker vara en drog. http://sv.wikipedia.org/wiki/Socker

"Sanningen är att socker är en drog som är lika beroendeframkallande som nikotin och heroin. Det är också ett gift som har skadliga effekter på kroppen."

http://www.elisabet.org/dokument/socker.htm

Lång lista på möjliga bieffekter.
http://paranormal.se/topic/socker_sackaros.html

Eftersom många anser att substansen måste ge ett rus för att de ska få kallas drog så kanske man borde benämna socker som gift?

Socker kan bl.a orsaka:

- Diabetes
- Övervikt/Fetma
- Karies
- Sockerberoende
- Högt blodtryck
- Hjärtsjukdomar
- Förhöjda blodfetter

Varför pratas de så lite om socker som drog?
Citera
2009-12-31, 15:45
Medlem
Acidiferouss avatar
För att kroppen behöver socker? Precis som alla andra saker vi behöver för att fungera?

Att man sen överkonsumerar och skapar "beroende" är en HELT annan diskussion.

Gott nytt år på'rej!
Citera
2009-12-31, 15:46
Medlem
Eurynomoss avatar
Är det bara jag som tänkt att dra en lina socker vid tolvslaget?
Citera
2009-12-31, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurynomos
Tänkte skjuta
Citera
2009-12-31, 16:00
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurynomos
Brown sugar..
Citera
2009-12-31, 16:36
Medlem
Leovinuss avatar
Socker är for mig personligen en drog, ger liknande avtändning som alkohol men ett betydligt subtilare och kortare rus. Jag som är ett kakmonster måste nog sluta med det för att jag helt enkelt mår för dåligt efteråt fastän smaken är så underbar på kakor, läsk och annat sött.
Citera
2009-12-31, 16:39
Medlem
WestHammers avatar
Man kan inte riktigt ta på känslan av ett "sockerrus" på ett sätt jämförbart med exempelvis alkoholpåverkan som är mer konkret enligt mig.
Citera
2009-12-31, 16:45
Medlem
foppits avatar
heroin e en drog, socker en kolhydrat. Sluta vara såna kärringar. E ni tvspelsberoende med eller? Herregud.....
Citera
2010-01-02, 00:33
Medlem
henkishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppit
heroin e en drog, socker en kolhydrat. Sluta vara såna kärringar. E ni tvspelsberoende med eller? Herregud.....
Tyckte bara det verkar intressant, har själv aldrig tänkt på socker på det sättet innan.
Citera
2010-01-02, 04:06
Medlem
surfacings avatar
Men någon jävla måtta får det väl vara. Ska man hålla på och hårddra allting såhär långsökt så kan vi ju passa på och drogkvalificera vad fan som helst en människa är kapabel att inmundiga. För mig finns det ingen anledning att trassla till ett begrepp som redan är glasklart, alltså som alla redan har möjligheten att dra en rimlig gräns eller uppfattning över. Självklart kan man ha objektivt perspektiv på saker och ting det håller jag med dig om. Jag är själv en människa som är väldigt öppen för saker och ting. Men det här anser jag bara näst intill lite löjligt.
Citera
2010-01-02, 13:46
Medlem
kissen_mjaus avatar
Vill ni se sockerkick i all sin glans så ge låt oss säga glass med lite banan dränkt i strösel och cola sås till småbarn.
Som att ge en vuxen en lina pulver.
Givetvis är socker en drog, likt kaffe. Men man kan ju inte förstöra propagandan med att kalla dessa för droger.
Av den enkla anledningen att vi har minst halva samhället beroende av dessa två på egen hand eller i kombination.
Skulle man inkludera dessa till ”droger” så skulle man behöva erkänna att vi lever i ett missbruks samhälle. Svårt att klanka ner på ”knarkare” då
Citera
2010-01-02, 14:07
Medlem
alprazolam_s avatar
Jag e fan lika beroende av socker som cigg. Det har jag tänkt på många ggr. Dock så snusar jag mest, röker cigg lite då och då. Fast det e löjligt att kalla det en drog när man inte får något rus. Jag tycker inte heller att snus eller cigg borde kallas droger. Av samma anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in