2009-12-31, 02:17
Medlem
Hej alla kockar och dess olika slag!

Hittade inte någon direkt tråd för svar på detta, så jag hoppas det är okej att jag startar en tråd.

Jag och några polare gjorde en porterstek ikväll som skall serveras idag på nyårsafton. Hittade ett recept på tasteline.se ( http://www.tasteline.com/Recept/porterstek ) som vi följde. När steken var klar och smakade på skyn så var den väldigt väldigt svag. Jämförde mot ett recept i min kokbok som jag använt mig av tidigare, och då visade det sig att receptet i kokboken inte inkluderade något vatten i tillagningen. Grymt besviken på det där f*rbannade receptet.. Eftersom man är en ganska novis kock undrar jag givetvis om någon har ett förslag på att rädda nyårsmiddagen?

Göra en ny sky och göra sås av? Kommer väl inte smaka särskilt bra utan kött som har kokats i den.

Tacksam för svar!

God nytt år!/steelneck
Citera
2009-12-31, 07:32
Medlem
[Strange Days]s avatar
Blaskiga såser med klen smak är nått av det värsta som går att påträffa i ett kök.
Men var lugn - undsättningen är nära och väldigt enkel.
Istället för att gå igenom det kanske något jobbiga förehavandet att tvingas göra ny skysås, så kan du med fördel spetsa till den befintliga med antingen lite oxfond på glasflaska eller t. ex Knorr:s "Fond du Chef".
Givetvis så tillsätter du även lite extra porter i såsen, om du tycker att själva portersmaken blir för klen.
Sedan låter du såsen sjuda ihop igen, och tänk på att hela tiden smaka av så att salt-balansen osv stämmer.

Om såsen blir för salt, så kan du väga upp genom att röra ner ½ matsked mörk sirap.
Om såsen blir för lös efter räddningsförsöket så kan du göra en ny liten sats av toppredning och reda av med.
Om såsen skulle bli något för trögflytande efter redningen, så kan du spä ut med lite kaffegrädde eller mjölk.

Avsluta med att röra ner 1 till 2 matskedar svartvinbärsgelé för att runda av smaken.

EDIT:
Om du skulle sakna någon av de ingredienser jag nämner, så har de flesta livsmedelsaffärer öppet idag till åtminstone efter 12.
Även systembolaget har öppet på nyårsafton fram till åtminstone kl. 14 ifall du behöver mer porter.
Och ett sista tips; var noga med värmeregleringen när du sjuder såsen, så att den inte skär sig av den befintliga grädden som finns i den.

Lycka till, och gott nytt år själv!
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-12-31 kl. 07:55.
Citera
2009-12-31, 10:06
Medlem
Det är bara att låta skyn reduceras, dvs låta den stå och koka så vattnet dunstar. Detta kommer göra att smakarna koncentreras igen. Så var lugn inget har blivit förstört . När du har en kraftig smak igen så gör du såsen enligt receptet men skippa vattnet och lägg till en 3:a grädde stället...
Citera
2009-12-31, 10:33
Medlem
lariotones avatar
Låt den reducera. Blir det inte bra nog bara gör en ny sås med en fond på flaska.

Ser ut som ett tryckfel i receptet. 1 dl vatten hade nog varit mer passande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in