2009-12-30, 21:45
Medlem
frumpishs avatar
Som rubriken avslöjar är jag lite nyfiken på vad som skiljer den ickeekologiska rivna kokosen (t ex eldorado riven kokos) mot någon ekologisk motpart, t ex garant (willys egna eko-märke).

Hur ser produktionen ut i de olika fallen, får jag i mig några smaskiga biprodukter i eldorado varianten?

Då kilopriset är det dubbla för den ekologiska varianten undrar jag lite hur mycket miljön tjänar på att jag blir utblottad, gör jag miljön och kokosarbetarna en björntjänst genom att punga ut ännu mer?
Citera
2009-12-30, 22:11
Medlem
fritjofkonkass avatar
jag antar att den ekologiska kokosen inte är odlad på mark som som man har skövlat på regnskog.
Citera
2010-04-25, 22:10
Bannlyst
I icke ekologisk kokoshantering använder man kemikalier på plantagen, under ekologisk gör man inte det. Det kan också omfatta sk. "fair trade"handel som innebär att arbetarna tilldelas rimlig lön och arbetar under rimliga arbetsförhållanden. Med ekologiska produkter fokuserar man alltså på miljöpåverkan och människorätt, ett alternativ man alltid bör överväga.
Citera
2010-04-25, 23:13
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regndroppe
I icke ekologisk kokoshantering använder man kemikalier på plantagen, under ekologisk gör man inte det. Det kan också omfatta sk. "fair trade"handel som innebär att arbetarna tilldelas rimlig lön och arbetar under rimliga arbetsförhållanden. Med ekologiska produkter fokuserar man alltså på miljöpåverkan och människorätt, ett alternativ man alltid bör överväga.

Ekologiska produkter har ingenting att göra med fairtrade.
Har man fairtrade. märker man produkten med det.
Citera
2010-04-25, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Ekologiska produkter har ingenting att göra med fairtrade.
Har man fairtrade. märker man produkten med det.

Jag skrev att det kan omfatta ovanstående, jag har inte sett den aktuella produkten i detta sammanhang varvid jag bara utvecklade resonemanget ifall det föreföll sig som så. Flertalet kokosplantage använder sig av fairtrade, kan tilläggas.

edit: Kunde uttryckt mig tydligare dock.
Citera
2010-04-26, 09:42
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
I icke ekologisk kokoshantering använder man kemikalier på plantagen,
Nu får du nog vara lite mer specifik.. kemikalier? Mat är kemikalier.
Citera
2010-04-26, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Nu får du nog vara lite mer specifik.. kemikalier? Mat är kemikalier.

Bekämpningsmedel.

http://www.organicfacts.net/organic-...-coconuts.html
Citera
2010-04-27, 09:19
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Jag skrev att det kan omfatta ovanstående, jag har inte sett den aktuella produkten i detta sammanhang varvid jag bara utvecklade resonemanget ifall det föreföll sig som så. Flertalet kokosplantage använder sig av fairtrade, kan tilläggas.

edit: Kunde uttryckt mig tydligare dock.

Som sagt. Är det fairtrade, så märks produkter med fairtrade. Är det ekologiskt så är det absolut inte fairtrade.
Citera
2010-04-27, 09:59
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Som sagt. Är det fairtrade, så märks produkter med fairtrade. Är det ekologiskt så är det absolut inte fairtrade.
Om vi nu ska vara punktknullare så är det väl inte uteslutet att en produkt kan vara både ekologisk och fair trade?
Citera
2010-04-27, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Om vi nu ska vara punktknullare så är det väl inte uteslutet att en produkt kan vara både ekologisk och fair trade?

Ja, det kan det vara. Flertalet kokosplantage använder sig av fairtrade också, det var därför jag la till detta i mitt inlägg, men sen jag vackert blev tillrättavisad () så borde jag uttryckt mig tydligare på den punkten. Ekologiska produkter medför inte automatisk fairtrade, det är som MacLeod skriver, att fairtrade märks på produkten om så är fallet.
Citera
2010-04-27, 23:06
Medlem
MacLeods avatar
Produkter är till för att säljas, och man betalar för att få använda sig av olika märkningar.
Att vara ekologisk,krav eller fairtrade säljer väldigt bra just nu, speciellt om det är billigt.

Man kan även skriva "ekologiska kikärtsbiffar", men då mena att allt innehåll inte nödvändigtvis är just ekologiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in