Citat:
Ursprungligen postat av
Pad
Gud lät det hända, det är väl det enda vi kan konstatera. Om jag sitter på en parkbänk och någon våldtar ett barn mitt framför ögonen på mig så tycker jag nog att jag har ett ansvar att ingripa även om det inte är jag som våldtar. Håller du med om det?
Gud önskade inte att det skulle hända. Och man kan nog tycka att Han lät det hända. Och visst borde man kanske kunna förvänta sig en åtgärd från Gud som såg det hända.
Men Gud har valt att rätta sig efter denna begränsning. Alltför ofta verkar ondskan segra.
Citat:
Tänk, det är ju precis det här tankesättet som jag inte begriper hos kreationister. Menar du på fullt allvar att evolutionister skulle anse att människan är ett gäng hittehjon som bara följer sina inre drifter? Förutom att det är otroligt endimensionellt och svartvitt så är det dessutom inte funkis evolutionärt. Att enskilda individer blir trasiga är inget konstigt evolutionärt, men det är desto märkligare om man ser på det med kreationistiska glasögon med tanke på vad dessa individer tillåts göra med "Guds plan för alla människor".
Rent evolutionärt så lönar det sig att samarbeta, och individer som inte uppvisar ett ok beteende blir utrfrusna eller bortplockade på annat sätt (genom historien mer eller mindre handgripligt). Detta är fullständigt logiskt.
"Vem är vi att sätta oss över deras instinkter" skriver du? Kanske de som blir drabbade och önskar ett samhälle som är tryggt och baserat på humanistiska värderingar? Då kan man inte gå omkring och okynnesmörda folk, det begriper du väl? Vad är det som gör att kreationister (väldigt många av dem faktiskt) verkar tro att all moral skulle försvinna om inte Gud finns? Följande bild säger väl det mesta:
http://images.sodahead.com/polls/0/0/3/7/9/6/8/7/7/1553313681_atheismkatpost_LargeWide.jpeg
Eller kortversionen, om du VERKLIGEN måste ifrågasätta var moral och etik skulle komma från utan Gud så bör du kanske titta dig i spegeln efter din egen värdegrund...
Gud har verkligen inte någon plan för någon människa att bli utsatt eller att var den som begår övergrepp.
Gud har en god plan för varje människas liv och han försöker hela tiden dra oss, leda oss och locka oss in i den planen och att börja leva i den planen.
Den onde försöker förhindra att Guds plan för en människas liv skall bli en verklighet. Tjuvens specialitet är att stjäla, slakta och döda.
Om en lejonhanne eller isbjörnshanne dödar alla ungar som den kommer åt för att honorna skall kunna bli mödrar åt hans egna ungar så snabbt som möjligt. Då tycket man att det är ett smart drag som ger honom en evolutionär fördel. Men om någon människas instinkter och drifter får honom att döda sitt fosterbarn så skulle man ju på samma sätt kunna tycka att det är smart drag ur ett evolutionistiskt perspektiv.
När och hur blir samma handling ond och vad grundar vi detta på?
Blir en handling ond när tillräckligt många tycker att den är ond?
Eller blir en handling god när tillräckligt många tycker att den är ok?
Som t ex pedofili. Om tillräckligt många tycker att det är ok att kärlek aldrig kan vara fel och om en 11-åringen Frida verkligen älskar Börje som är 38 så skulle detta vara ok och inte ont längre?
Om en majoritet i ett land tycker att det är ok att döda en jude bara för att han är jude, eller tycker det är ok att döda en syster som har haft sex med en jude, eller tycker att det är ok att döda ett barn i magen bara därför att det passar dåligt med ett barn just nu i karriären etc etc.
Eller som Dawkins, som tyckte det var värre att få barn att förstå (eller inbilla barn) att det finns ett helvete än att man hade våldtagit dem.
Vad ska man grunda moralen och etiken på?
Citat:
Och som sagt, de samhällen som är mest sekulära är också de som är mest humanistiska, har du reflekterat något över det?
Vilka länder tänker du på? Är det China, Nord-Korea och Sverige du tänker på?
Jag skulle vilja säga att det är de länder som har lagar som bygger på den kristna värdegrunden som är de mest humana.
Citat:
Jag kan ta dem igen:
Mina frågor är alltså ganska enkla:
1. Är Gud omnipotent? Kan hen alltså ändra på i princip vad som helst på vår jord? (typ hela människor, stoppa våldtäkter/naturkatastrofer etc.)
Ja, Gud är omnipotent och allsmäktig. Han står vid sitt ord. Så han rättar sig också efter de "spelregler" som gäller på jorden. Han har gett jorden till människan att efter egen vilja och förmåga bruka, vårda och råda över den. Dessutom har människan bjudit in ondskan att regera. Världen präglas därför tyvärr av mycket ondska och egoism. Enligt bibeln så pågår det ständigt en andlig strid mellan det onda och det goda.
Citat:
2. Om svaret på fråga 1 är JA, tycker du att det vore rimligt att Gud ser till att inga barn drabbas av sexuella övergrepp? Om svaret är NEJ, var dår gränsen för vad Gud kan, och hur vet du att det är så?
Gud har förbundit sig att rätta sig som sagt efter de "spelregler" som gäller. Man kan säga att Han därför inte kan eller får ingripa som Han skulle vilja.
Citat:
3. Om svaret på fråga 2 är JA, varför tror du att hen inte gör det? Om svaret på fråga 2 är NEJ, kan du tänka dig att berätta för ett våldtaget barn att Gud lät det ske fast hen kunde ha stoppat det?
Jag vet inte och förstår inte varför Gud griper in ibland på mirakulösa och oförklarliga sätt för att rädda människor och andra gånger är det så precis oturligt och olyckligt att människor råkar ut för olyckor och övergrepp.
Jag tänker på en kompis som kl 5 en nyårdagsmorgon fick sladd på bilen i en kurva precis där en gammal väg kommer in. Kompisen sladdar in på denna väg men studsar ut mot några betongsuggor som man ställt dit för att stänga av vägen. När bilen studsar ut i vägen möter hon en lastbil som pulveriserar bubblan och kompisen dör. Den enda lastbilen som kom den natten kom just då.
Då är det klart att man frågar sig och Gud, varför?
Vad bön är och hur det fungerar i detta sammanhang är ett mysterium. Och något som jag vill lära mig mer om. Men att bön kan påverka den andliga striden och ändra maktförhållanden mellan det onda och det goda finns många vittnesbörd om.
Men detta tar diskussionen mot teologiska områden snarare än biologiska förstås.
stebe2