Citat:
Jag antog att detta skulle vara ditt svar, men jag köper inte det.
Om vi nu har "glömt" vissa saker anser jag att Gud har skyldighet att påminna oss.
Hur är en tsunami vårat fel?
Hur är en jordbävning vårt fel?
Hur är en asteroid som kraschar mot jorden vårt fel?
Hela tänket med arvsynd är fasen vidrigt Stebe.
Nej, jag kan inte sympatisera med och förstå varför man anser att Gud är god.
Om vi nu har "glömt" vissa saker anser jag att Gud har skyldighet att påminna oss.
Hur är en tsunami vårat fel?
Hur är en jordbävning vårt fel?
Hur är en asteroid som kraschar mot jorden vårt fel?
Hela tänket med arvsynd är fasen vidrigt Stebe.
Nej, jag kan inte sympatisera med och förstå varför man anser att Gud är god.
Är det Guds fel att våra barn och barnbarn kommer att få ärva konsekvenserna av våra "synder" som vi gjort utifrån egoism och egen vinning?
Orsakerna till kontinentalplattornas rörelser vet jag väldigt lite om. Men orsaken till tsunamis och jordbävningar är ju dessa rörelser. De är en del av de tuffare levnadsförutsättningarna som finns på olika platser på jorden. På andra platser på jorden kan extrem kyla eller värme inträffa.
Jorden verkar ha en hyfsat bra placering i solsystemet så att vi har skydd mot asteroider.
Beskyll inte Gud för saker som bara är konsekvenserna av den jord vi lever på och på beslut och handlingar som vi människor gör.
Man kan givetvis fråga sig varför Gud inte ingriper utan låter oss människor få möta konsekvenserna av våra beslut och vårt handlande.
En tro på Gud ger ju också en förhoppning om att rättvisa skall skipas någon gång. Om någon blivit illa och orättvist behandlad så kommer denna människa att få upprättelse.
Eftersom vår existens inte bara är dom 80-90 år som vi lever på jorden så kommer rättvisa förhållanden förr eller senare att börja gälla.
stebe2