2012-12-03, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Du får förklara, annars tar jag det som att du inte förstår själv. Beskriv revbenen t.ex.
Jag förstår inte, det är det enda jag är säker på.
Citera
2012-12-03, 14:57
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Som jag ser det så är det mer ett ändrat beteende, inte en ny art. Att man kan avla på beteende tycker jag inte är motsägelsefullt eller konstigt, men att få fram en ny art eller ett extra öra är knepigare. Kanske är det min definition av vetenskap som behöver revideras.

Det är absolut inte nya arter, men det visar att man kan göra bestämda genetiska betigningar på relativt kort tid.

Hur ställer du dig till de förutsägelser där man letar efter fossiler på en viss geografisk plats i en bergart med bestämd ålder och hittar vad man söker efter? Är inte det en förutsägelse?
Citera
2012-12-03, 14:59
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag förstår inte, det är det enda jag är säker på.
Samt kan man undra varför han inte framhävde benen. Kanske för att inte visa kranial-benens dislokation?

Svara på det också tack. Samt om du inte har någon aning vad du snackar om, länka då inte till sådana saker.
Senast redigerad av baylife 2012-12-03 kl. 15:04.
Citera
2012-12-03, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Det är absolut inte nya arter, men det visar att man kan göra bestämda genetiska betigningar på relativt kort tid.

Hur ställer du dig till de förutsägelser där man letar efter fossiler på en viss geografisk plats i en bergart med bestämd ålder och hittar vad man söker efter? Är inte det en förutsägelse?
Du har helt klart en poäng, och jag börjar inse att min vetenskapsdefinition måste förnyas.
Citera
2012-12-03, 18:42
Medlem
wootens avatar
Om det nu skulle vara så att pecka faktiskt ändrat sin ståndpunkt från att inte acceptera evolutionsteorin till att faktiskt acceptera den vore han den första jag någonsin stött på som faktiskt ändrat sin uppfattning i denna fråga. Nu vet jah inte riktigt om så är fallet. Men om det nu skulle vara så, lyfter iaf jag redigt på hatten. Även om google hade kunnat gjort jobbet.
Citera
2012-12-03, 19:01
Bannlyst
Om man inte kan ändra sig är man i mitt tycke väldigt korkad. Eftersom jag gillar den vetenskapliga metoden så ändrar jag mig givetvis när jag inser att något är fel.
Om jag nyttjar lite självkritik inser jag ju att det antagligen är min definition av vetenskap som måste revideras. Jag har av någon anledning snöat in på Poppers definition, men det är nog dags att vidga den lite. Jag måste bara grubbla lite på hur.

Sedan insåg jag att jag ÄR en hopplös besserwisser, jag kan och vill inte ändra mig! Så åter igen, baylife: om jag ser en gul elefant i mitt badrum, ökar då sannolikheten att alla skator är svartvita?!?
Citera
2012-12-03, 20:44
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Jahapp. Först tittade de på fossilen mellan tetrapoder och fiskar och noterade ett gap. Sedan determinerade de dess ålder efter de tillgängliga fossilen och utifrån de tillgängliga fossilen förutsade man var man skulle finna mellanformen och hur den skulle se ut.

Kmer skrev en riktigt bra förklaring

Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Man hade hittat fossil av fiskar och man hade hittat fossil av amfibier, och man förstod att det måste finnas mellanting mellan dessa - och dessa mellanting måste ha funnits någon gång mellan 360 och 390 miljoner år sedan (eftersom amfibierna dök upp ungefär då). En paleontolog vid namn Neil Shubin letade då reda på berggrund som var 375 miljoner år gammal (i Kanada) och hittade exakt det han hade förutsett skulle finnas där: en fisk med ben och hals - d.v.s. ett mellanting mellan en fisk och en amfibie, som levde på grunt vatten och kunde ligga med ögonen precis över vattenytan för att jaga insekter etc. Detta fossil, av just detta djur, skulle bara kunna finnas där om evolutionsteorin stämmer. Hur förklarar du det? Att han visste vilken sorts djur han skulle hitta, ungefär hur det skulle se ut och hur längesedan det levde. Detta visste han alltså innan någon hade hittat något sådant fossil - enbart baserat på evolutionsteorin.
Citera
2012-12-03, 21:16
Medlem
wootens avatar
Citat:
Så åter igen, baylife: om jag ser en gul elefant i mitt badrum, ökar då sannolikheten att alla skator är svartvita?!?
Nej. Dessa saker har inte med varandra att göra. Non sequitir.
Your move.
Citera
2012-12-03, 22:00
Medlem
najass avatar
En drös OT-chatt(r)ande raderat

/mod
Citera
2012-12-03, 22:14
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Så åter igen, baylife: om jag ser en gul elefant i mitt badrum, ökar då sannolikheten att alla skator är svartvita?!?
Ännu en fråga som inte har med tråden att göra? Att mängden OT-inlägg från dig inte lett en ban än finner jag konstigt. Vad gäller frågan; min intuition säger mig att det är irrelevant, dock tyckte man likadant inför monty-hall i början.
Citera
2012-12-03, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ännu en fråga som inte har med tråden att göra? Att mängden OT-inlägg från dig inte lett en ban än finner jag konstigt. Vad gäller frågan; min intuition säger mig att det är irrelevant, dock tyckte man likadant inför monty-hall i början.
Jag tycker det är kul att kolla din bildning inom sannolikhetslära bara, eftersom du idiotförklarat mig så många gånger på det området. Och sannolikhet har väl med tråden att göra?
Citera
2012-12-03, 22:23
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag tycker det är kul att kolla din bildning inom sannolikhetslära bara, eftersom du idiotförklarat mig så många gånger på det området. Och sannolikhet har väl med tråden att göra?
Det enda jag sagt är att utan ett definitivt och verifierat urval så blir sannolikhetslära meningslöst. Håller du inte med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in