2010-01-15, 17:20
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Det där om laktosintolerans som det stod om längst ner på sidan, är väl inte genetiskt, man kan lära sig att tåla mjölk ganska fort.
http://www.sciencedaily.com/releases/2000/01/000127082535.htm
Jo, det är genetiskt. Och man kan tydligt se hur folkslag som haft kreatur brett ut sig för att se vart man idag tål mjölk. När människan först började domesticera kreatur skedde under svältperioder ett naturligt urval med fördel till de som tålde mjölk. För övrigt så var det väl det minst viktiga du kunde svarat på i inlägget?

Edit: Kanske borde lägga till att tåligheten till mjölk berodde på mutationer som gjorde att enzymet laktas uttrycktes, som kan bryta ned laktosen.
Senast redigerad av BlackMetal 2010-01-15 kl. 17:27.
Citera
2010-01-15, 17:31
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximon
Nån som kan komma med 1 riktigt bra bevis för evolution eller big bang??

Va så exakt som möjligt.
Big Bang bevisas matematiskt, men du måste antagligen vara ganska duktig på matte för att kunna utvärdera dessa bevis på egen hand.

När det gäller evolutionen kan jag presentera följande (logiska) bevis (de empiriska bevisen är så överväldigande att de knappast behöver presenteras igen):
Om vi har organismer som förökar sig med variation, och vi har någon form av urval, så kommer evolution att ske per nödvändighet (det är alltså helt omöjligt att det inte gör det). Vi har organismer som förökar sig med variation, och vi har någon form av urval. Ergo: vi har evolution.

Det finns ingen annan möjlighet faktiskt. Och det finns heller inga argument emot evolutionsteorin, vilket gör att jag tycker att det är lite märkligt att folk ändå ifrågasätter den.
Citera
2010-01-15, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Jo, det är genetiskt. Och man kan tydligt se hur folkslag som haft kreatur brett ut sig för att se vart man idag tål mjölk. När människan först började domesticera kreatur skedde under svältperioder ett naturligt urval med fördel till de som tålde mjölk. För övrigt så var det väl det minst viktiga du kunde svarat på i inlägget?

Edit: Kanske borde lägga till att tåligheten till mjölk berodde på mutationer som gjorde att enzymet laktas uttrycktes, som kan bryta ned laktosen.
Men barnen tål ju modersmjölken vilket folkslag det än är. Kanske det är så att när barnen slutar att dricka modersmjölk, så slutar magen eller tarmen att producera lactos, om det dröjer för lång tid innan man börjar dricka komjölken.
Citera
2010-01-15, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
men öh... för att facktan stämmer överens?

EDIT:

anars:

http://cdon.se/b%C3%B6cker/singh%2c_simon/big_bang_%3a_allt_du_beh%C3%B6ver_veta_om_universu ms_uppkomst_-_och_lite_till-4188195

http://cdon.se/b%C3%B6cker/title/search?q=evolution

Haha. snälla ge mig nått.. inte länk till film jag kan köpa
Citera
2010-01-15, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Big Bang bevisas matematiskt, men du måste antagligen vara ganska duktig på matte för att kunna utvärdera dessa bevis på egen hand.

När det gäller evolutionen kan jag presentera följande (logiska) bevis (de empiriska bevisen är så överväldigande att de knappast behöver presenteras igen):
Om vi har organismer som förökar sig med variation, och vi har någon form av urval, så kommer evolution att ske per nödvändighet (det är alltså helt omöjligt att det inte gör det). Vi har organismer som förökar sig med variation, och vi har någon form av urval. Ergo: vi har evolution.

Det finns ingen annan möjlighet faktiskt. Och det finns heller inga argument emot evolutionsteorin, vilket gör att jag tycker att det är lite märkligt att folk ändå ifrågasätter den.

Och det finns heller inga argument emot evolutionsteorin, vilket gör att jag tycker att det är lite märkligt att folk ändå ifrågasätter den??

Okej vi säger att de förökar sig.. Hur blir de nånting nytt? Nått som de inte hade innan?
Citera
2010-01-15, 17:51
Medlem
Citat:
Nån som kan komma med 1 riktigt bra bevis för evolution eller big bang??
Ge dom lite tid. Det har ju bara gått 150 år sedan Darwin.
Citera
2010-01-15, 17:55
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Haha. snälla ge mig nått.. inte länk till film jag kan köpa

haha. snälla, vill du förstå 2 ganska omfattande teorier är inte ett forum platsen
Citera
2010-01-15, 18:02
Medlem
cephs avatar
Citat:
Men barnen tål ju modersmjölken vilket folkslag det än är. Kanske det är så att när barnen slutar att dricka modersmjölk, så slutar magen eller tarmen att producera lactos, om det dröjer för lång tid innan man börjar dricka komjölken.

Produktionen av enzymet klingar av och försvinner när barnet blir äldre, men det kanske har vart evolutionärt fördelaktigt att kunna konsumera mjölkprodukter även i högre ålder och detta kan i sin tur ha lett till att återbildningen hämmats hos en del grupper? Låter fullt logiskt i mina öron. Sedan går det kanske att stimulera enzymproduktionen med sekundära medel, vad vet jag, men det är i grund och botten genetiskt.
Citera
2010-01-15, 18:08
Medlem
wootens avatar
Ett bevis för big bang=kosmiska bakgrundsstrålningen.
Citera
2010-01-15, 18:12
Medlem
Citat:
Det där om laktosintolerans som det stod om längst ner på sidan, är väl inte genetiskt, man kan lära sig att tåla mjölk ganska fort.
http://www.sciencedaily.com/releases/2000/01/000127082535.htm
Laktas produceras hos alla nyfödda. Efter amningsperioden reduceras enzymproduktionen med c:a 90% vilket leder till överkänslighet mot laktos. Brist på laktas leder till laktosintolerans. Laktasgenen "stängs av" hos de flesta människor. Men i områden där mjölk konsumeras dagligen är det vanligt med mutation av laktasgenen. I Storbritannien, Tyskland och Skandinavien är andelen laktostoleranta högt, medan i södra Europa är det avsevärt färre. I flera asiatiska länder (som Kina) är närmare 100% av befolkningen laktosintoleranta. Mutationen uppstod under trattbägarkulturen för ungefär 4000 f.Kr. När nötkreaturen kom till Europa kunde en minoritet med laktas utnyttja all näring, vilket på lång sikt ledde till flera barn. Kort sagt, mjölktolerans är av evolutionärt överlevnadsvärde. Det sker ett naturligt urval av individer som tål mjölk. Laktostolerans orsakas av en ärftlig mutation som gör att laktas fortsätter produceras även som vuxen.
Citera
2010-01-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Ge dom lite tid. Det har ju bara gått 150 år sedan Darwin.

Jo men åt andra sidan har domhär ideérna funnits sedan grekernas tid. Hur mycket tid ska de ha. 150 år och inget bevis än. Snälla nån.
Citera
2010-01-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Ett bevis för big bang=kosmiska bakgrundsstrålningen.

Intressant.. förklara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in