Citat:
Ursprungligen postat av Nicke--Nyfiken
När jag undrade om hönan eller tuppen var först, så tolkade jag vad någon svarade (kanske du) som att det inte finns några klara gränser mellan arter utan det är helt glidande övergångar mellan olika arter, det är bara det att alla mellanformerna skulle ha dött ut och efter ett tag skulle bara den nya och den gamla arten vara kvar. Vad jag undrar är om de här glidande övergångarna så lätt uppstår om det bara finns tillräckligt med tid så undrar jag varför de inte finns idag. Alltså över allt där vi har två arter där den ena utvecklats ur den andre och båda finns kvar varför finns inte alla mellan formerna också (och om de av någon slump skulle utplånats, varför har de då inte under årmiljonerna utvecklats på nytt).
Med andra ord har du fått en felaktig bild av hur artbildning fungerar. Det är samma tankefel som man gör när man tror att människan kommer "ur" schimpansen eller allmänt "apor".
När arter bildas på sig så delas en population upp som "glider" ifrån varandra genetiskt tills vi kan säga att det är två olika arter, det har inte alstrats en ny art ur den gamla arten - de två arterna har en gemensam "ancestor" dvs gemensamt art-ursprung.
Som jag skrev tidigare så kan vi bara klassificera naturen som den ser ut idag och har gjort, vi kan omöjligt förutspå vilka arter det kan potentiellt finnas i framtiden...
Det som jag tror att du menar med "mellanform" är alltså något som finns exakt överallt i naturen.
Citat:
Nu kan man naturligtvis dela in arter på mycket olika vis är till exempel de människor som var först med att vilja bygga permanenta städer samma art som de människor som helst inte bodde i städer och samma sak för bi är solitära bi samma art som samhällsbyggande bi.
Say what?
Citat:
Jag skulle föreslå den artdefinition som jag fick lära mig i skolan att zoologer brukar använda (vet inte om jag fick lära mig rätt): Om två individer kan få en fertil avkomma så tillhör de samma art. Det är helt klart inte det artbegrepp kreationister använder och jag vet inte heller om dagens evolutionsbiologer brukar använda det men det är i alla fall den jag hade i tankarna.
Ja det är ett av de absolut vanligaste artbegreppen som finns, det funkar ganska så bra på de flesta stora djur och växter. Det finns dock ett par allvarliga problem med det artbegreppet:
- Det går det inte att applicera på alla organismer som förökar sig asexuellt.
- "Ring species" gör det ganska knepigt (läs:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_species om du inte är bekant med ring species).
Citat:
Så om vi har den arten som hönsfågeln (av slumpen, det för Gud naturliga urvalet eller på annat sätt) utvecklades från och en gissar att det finns en glidande övergång, så måste ändå någon gång den första tupp som endast kunde få fertil avkomma med en hönsfågel och den första hönan som endast kunde befruktas av en annan hönsfågel kommit till, (rätta mig om jag har fel) och då uppkommer frågan om hönan eller tuppen var först. Då blir det en naturligare fråga än frågan om hönan eller ägget var först om man vill ha svaret omöjligt att veta. Och, min ursprungliga undran var om jag hade jag tänkt rätt.
Fertiliteten mellan två individer från två olika populationer som är reproduktivt isolerade brukar avta med tiden, det finns alltså inte heller här en definitiv punkt i tiden där vi kan säga där det övergår i två olika arter.
Citat:
Men vad jag, till följd av svaren jag fått, nu vill veta är var finns alla mellanformer?
Precis överallt, alla organismer som någonsin levt och lever idag.