Citat:
Mycket intressant och välskrivet inlägg, får tacka för det.
Ursprungligen postat av EB
...
Citat:
Anledningen till att det behövs en vetenskaplig standard, är därför att utan en vetenskaplig standard kommer folk hitta på vad som helst, av olika skäl (öka deras politiska makt, inflytande, girighet efter resurser, fitta, eller vad det nu kan vara som tilltalar dem). En av de grejer de kommer hitta på är bland annat gudar, i syfte att skapa någon form av ordning bland folket genom att skrämma dem till lydnad med straff och belöning om odödllighet alternativt död och smärta.
I strikt mening behöver vi ingen vetenskap, och alltså inte heller någon vetenskaplig standard. För diskussionens skull bör väl abstraktion in absurdum dock undvikas, och visst är det så att de flesta är eniga om att det finns ett intresse i att ha en vetenskap, och en sådan blir, som du säger, givetvis ohållbar utan någon typ av standard.
Det här citatet har för övrigt ifrågasatts om det verkligen var Seneca som sa det, men en bra poäng hur som helst:
“Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful.” — Seneca the youngerNär det inte finns en standard för att veta (i.e. vetenskap), då finns det inte heller en ordning och reda för vad som är sant och vad som är lögn. Därför är det möjligt för lögner att frodas utan vetenskap. Lögner, påhitt och vansinne. Vilket är varför det förekommit så många krig baserade på religion i historien. Dessa krig hade egentligen andra syften, till exempel ville imperier ha en del viktiga naturresurser, eller så ville en härskare ha mer makt och territorium och så vidare, och man utnyttjade religion i sammanhanget för att motivera ens soldater till krig, vilket även har använts i modern tid av den korrumperade ärkeskurken och judelakejen George W. Bush. Islam var en sådan religion, som var bokstavligt talat designad för imperialistiska syften, medan t.ex. kristendomen egentligen var avsedd för raka motsatsen men kom att användas i krigssyften då kristna européer inte kunde låta bli att kriga när de provocerades av muslimer.
Min poäng är hur som helst att religion och gud(ar) inte uppfyller den vetenskapliga standarden för att veta, och således bör det förkastas som något folk anser veta.
Citat:
Givetvis är empirism av större betydelse än falsifierbarhet, då empirism bekräftar trots olika metoder. Jag skulle dock inte helt avfärda falsifierbarhet, då det är en viktig del av den vetenskapliga metoden.
Vilken denna standard är; vad vetenskapen bör ha för ideal, är något som fortfarande diskuteras. Gällan Popper så har hans krav på falsifierbarhet ifrågasatts och den strikta versionen har också avfärdats efter Kuhns kritik, så den är på intet sätt en nödvändighet. Överhuvudtaget så finns det få om några nödvändigheter när vi pratar om mer specifika metoder, vilket är också är anledning till att det finns utrymme för olika åsikter.
Att empiriska undersökningar spelar roll är dock desto svårare att förneka, å andra sidan är väl detta knappast något som det finns något större intresse i att förneka eftersom det är empiriska observationer som gör att vi alls har något vi tycker att vi behöver beskriva.
Att empiriska undersökningar spelar roll är dock desto svårare att förneka, å andra sidan är väl detta knappast något som det finns något större intresse i att förneka eftersom det är empiriska observationer som gör att vi alls har något vi tycker att vi behöver beskriva.
Citat:
Tack, det skall kollas in när jag får tid över.
Det finns ett stort antal teorier om och synsätt på hur vetenskaplig forskning bäst bedrivs, så visst finns det alternativ. http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy_of_science - Om du är nyfiken.
Citat:
Precis. Vilket är varför intelligent design inte har något att göra inom skolutbildningen, då det inte är en vetenskap. Möjligtvis kan man diskutera intelligent design i religionskunskapen eller något, men inte inom naturvetenskapliga ämnen.
Angående hur vi ska forska kring Gudar så påpekade jag redan i mitt första inlägg att just det här är vad som gör att övernaturliga förklaringar inte är särskilt tilltalande, samtidigt som de är svåra om ens möjliga att motbevisa. De kan inte bli föremål för analys, eftersom själva övernaturligheten per definition gör att vi inte kan säga något säkert om dem.
Citat:
Ja, fast det gör de eftersom de inte vet bättre. Förr i tiden brukade man skylla sjukdomar på en omoralisk och syndig livsstil. Kanske ligger det något i det. Den religiösa tanken har faktiskt slagit mig att HIV/AIDS är ett gudomligt redskap med syfte att straffa negrerna för deras bestialiska ondska.
Det vi däremot kan säga något om är en eventuell Guds implikationer på världen, och det är också det vi försöker att göra. Troende, härleder alltså egentligen Gud från oss och inte oss från Gud. Det är troendes anspråk på att kunna härleda händelser på jorden till Gud som gör att ni överhuvudtaget kan ha en diskussion i den här tråden.
Men samtidigt vet vi varför HIV finns, då det är ett virus som främst finns bland primater och har utvecklats och "hoppat" mellan olika primatgenus genom åren.
För en cirka 3,000 år sedan var folk inte helt dumma i huvudet, och när någon drabbades av spetälska eller någon annan sjukdom som kunde smittas via fysisk kontakt, insåg de att ett visst fysiskt avstånd var av nödvändighet för att motverka spridningen av sjukdomar. Så det är bland annat därför kristendomen uppmanar till kyskhet, enligt min mening, då de förstod på den tiden att knulla runt helt promiskuöst och utan restriktioner kanske inte var en så bra idé om man ville få bukt med vissa sjukdomar. Så man hittade på att Gud tycker det är syndigt och straffar en om man gör si och så. Ja du fattar. Och det har visat sig vara en framgångsrik metod då HIV inte finns i mellanöstern idag, och spetälska utrotades där för längesedan, utan någon avancerad medicinering.
Citat:
Självklart, och deras avsikt är att övertyga andra att följa deras gud, och de förstår att vetenskap är en auktoritet med stark potential att övertyga. Det är enda anledningen till att de bryr sig om att försöka använda en vetenskapsliknande retorik; i övrigt är de ju vetenskapsfientliga, ignoranta och trångsynta.
Angående hur kreationister bör förhålla sig till vetenskapsidealet förhåller det sig som så att kreationister behöver acceptera era vetenskaplig krav först då de är intresserade av ett anammande av kreationismen som en teori inom den struktur som ni förespråkar.
Citat:
Övernaturligheter kan per definition inte vara naturvetenskap. Hittills finns det väl inga direkta indikationer på det övernaturliga heller, och den dagen vi upptäcker det övernaturliga och börjar förstå oss på det, först då kan vi börja diskutera huruvida det övernaturliga är naturvetenskap.
Som jag påpekat ovan finns flera synsätt på vad som är bra respektive dålig vetenskap, och om övernaturligheter accepteras blir deras resonemang plötsligt ur denna synvinkel oproblematiskt. Själv skulle jag tycka att en sådan vetenskap skulle bli väldigt opraktisk, men så är jag å andra sidan inte kreationist.
Senast redigerad av EliasAlucard 2011-05-05 kl. 11:10.
Senast redigerad av EliasAlucard 2011-05-05 kl. 11:10.
Vetenskap är det ju inte då det är en oseriös förklaring som inte tillfredsställande motbevisar evolutionsteorin.