• 1
  • 2
2009-12-30, 15:23
Medlem
Kazjurols avatar
Tja, köpte ny processor + grafikkort för ett tag sedan.
Satte i processorn + nya grafikkortet, datorn startate utan problem.
När jag kom in i Windows började skärmen blinka ett antal gånger sedan blev den helt svart och låste sig.

Efter det har den inte gått att starta, får bara svart skärm.
Inga pipljud eller liknande.

Lag märke till att nätaggregatsfläkten inte snurrade i morse, kan det vara så att nätagget har pajjat? Övriga fläktar i datorn får ström.

Har testat bytt ram-minnen + grafikkort, plockat ur hårdvara m.m.
men det blir ingen skillnad.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
Citera
2009-12-30, 16:32
Medlem
Kazjurols avatar
Ingen som har någon idé?
Hmm den går att starta om den får stå några timmar, Men man kommer inte långt, ungefär preciss innan Windows loggan sen slocknar allt. Sen är den död i några timmar igen.

Har prövat med ett annat nätagg men blir exakt samma fel ändå.
Citera
2009-12-30, 18:08
Medlem
sparv3ns avatar
Om nätaggsfläkten inte snurrar så har du ju iallafall ett problem där. Oavsett om det är anledningen till varför datorn inte fungerar eller inte.
Citera
2009-12-30, 18:25
Medlem
Kazjurols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Om nätaggsfläkten inte snurrar så har du ju iallafall ett problem där. Oavsett om det är anledningen till varför datorn inte fungerar eller inte.

Japp, men testade med ett annat.
Fläkten snurrade med det men datorn betedde sig preciss lika.
Citera
2009-12-30, 18:35
Medlem
sparv3ns avatar
När du slår på datorn nu, vad händer då?

Snurrar några fläktar? Kommer det upp något what so ever på skärmen?

Om fläktar snurrar men inget annat händer så kan det ju egentligen vara vad som helst. Moderkort, processor, minnen etc.
Citera
2009-12-30, 18:42
Medlem
Kazjurols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
När du slår på datorn nu, vad händer då?

Snurrar några fläktar? Kommer det upp något what so ever på skärmen?

Om fläktar snurrar men inget annat händer så kan det ju egentligen vara vad som helst. Moderkort, processor, minnen etc.

Japp, alla fläktar snurrar.
Inget händer på skärmen, får ingen kontakt alls.

Mja, det som är mest mysko är ju att den startar efter att den fått stå och vila en stund.

Men sen lägger den av preciss innan Windows loggan när den bootar.
Den är det samma sak igen, svart skärm.

Har testat med 4 olika minnen, så det kan nog inte vara där felet ligger.
Processorn kan det ju vara som spökar faktiskt, men lyckades ju få igång den första gången med den processorn.

Vet inte om det kan ha hänt något när jag satte i nya grafikkortet.
Kom in i Windows men när windows började söka efter drivrutiner så blinka skärmen ett antal gånger sen låste sig datorn totalt.

Efter det har den vart såhär.
Citera
2009-12-30, 21:38
Medlem
Kazjurols avatar
Skulle vara mycket tacksam för hjälp med detta, hållt på i 2 dagar nu o pulat med skiten..

Detta är alltså vad som har hänt.
1. Processorn dog (Troligen överhettad)
2. Köpte en begagnad processor på blocket + sprittny CPU fläkt
3. Köpte nytt grafikkort: SAPPHIRE RADEON HD3650
4. Satte i den nya processorn + nya fläkten.
5. Datorn startade utan problem.
6. Stängde av datorn
7. Satte i nya grafikkortet.
8. Datorn startade utan problem
9. Windows går igång, börjar automatiskt leta efter drivrutiner till nya grafikkortet.
10. Skärmen börjar blinka ca 5 gånger för att sedan bli helt svart (NO INPUT SIGNAL)
11. Datorn har låst sig, går inte att stänga av på varken POWER knappen eller strömbrytaren i bak på nätagget.
12. Drar ur strömkabeln.
13. Stoppar i kabeln, startar datorn.
14. Får bara meddelande (NO INPUT SIGNAL) på skärmen.
15. Lägger märke till att nätaggregatsfläkten ej snurrar.
16. Testar med ett annat nätagg. Fläkten snurrar men i övrigt samma fel som innan.
17. Tar ut batteriet ur datorn, låter den stå och vila ca 6 timmar.
18. Sätter tillbaka batteriet och startar, datorn går igång.
19. Preciss innan bootningen av Windows får jag upp NO INPUT SIGNAL igen.
20. Datorn blir som innan.
21. Testar byta ramminnen, Ingen skillnad
22. Plockar ur all hårdvara, ingen skillnad
23. Ger upp och rådfrågar er
Senast redigerad av Kazjurol 2009-12-30 kl. 21:47.
Citera
2009-12-30, 22:53
Medlem
Fekkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kazjurol
11. Datorn har låst sig, går inte att stänga av på varken POWER knappen eller strömbrytaren i bak på nätagget.

Förlåt men ... va?!... Det måste vara nåt rejält fel på nätagget - eller tror du att 'skärmen' är 'datorn' ?

Dvs: vad menar du med att datorn inte stängdes av när du tryckte på powerknappen på nätagget...?
Citera
2009-12-30, 23:00
Medlem
Kazjurols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fekke
Förlåt men ... va?!... Det måste vara nåt rejält fel på nätagget - eller tror du att 'skärmen' är 'datorn' ?

Dvs: vad menar du med att datorn inte stängdes av när du tryckte på powerknappen på nätagget...?

Hur fan skulle jag kunna tro att skärmen är datorn? sa bara vad som kom upp på skärmen, alltså "No Input Signal" den får inte kontakt med datorn helt enkelt.

Ja, datorn gick inte att stänga av på vanliga knappen man Startar / Stänger av den på.

Inte heller i bak på nätagget, fick bryta strömmen genom att dra ur kontakten helt enkelt.

Börjat fundera på om man ska testa ett starkare nätagg, har ett 400W sitter i. Har testat med ett 350W men det blev fortfarande samma fel.
Citera
2009-12-30, 23:02
Medlem
Fekkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kazjurol
Hur fan skulle jag kunna tro att skärmen är datorn? sa bara vad som kom upp på skärmen, alltså "No Input Signal" den får inte kontakt med datorn helt enkelt.

Ja, datorn gick inte att stänga av på vanliga knappen man Startar / Stänger av den på.

Inte heller i bak på nätagget, fick bryta strömmen genom att dra ur kontakten helt enkelt.

Börjat fundera på om man ska testa ett starkare nätagg, har ett 400W sitter i. Har testat med ett 350W men det blev fortfarande samma fel.
Inte fan vet jag. Men strömbrytaren bak på nätagget ska fungera precis som att rycka ur sladden. Så att datorn magiskt var igång ändå kändes väldigt otroligt. Men okej, den var väl det då.
Citera
2009-12-30, 23:05
Medlem
Kazjurols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fekke
Inte fan vet jag. Men strömbrytaren bak på nätagget ska fungera precis som att rycka ur sladden. Så att datorn magiskt var igång ändå kändes väldigt otroligt. Men okej, den var väl det då.

Varför skulle jag hitta på nått sånt?
Citera
2009-12-30, 23:10
Medlem
Fekkes avatar
Du kör samma moderkort som förut antar jag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in