2010-01-04, 01:00
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opid
Lösa spekulationer:

BO har uppenbarligen inte känt GM. (Saxat från sammanfattningen: Hon kände sig förföljd och ringde sin väninna...[cut]...Väninnan hörde de sista orden "vem är du vad vill du?" enl. pressen.)
GM har därmed sannolikt inte befunnit sig på festen.

Det var jääävligt kallt ute.
Att GM ska ha smugit ut i den kylan för spana efter offer känns oerhört långsökt. GM har antagligen befunnit sig i Hjällbo i något annat ärende/syfte.

BO gick knappt 320m från festen innan hon blev överfallen.
På de 320m har hon;
A, noterat att någon följer efter henne.
B, hunnit bli orolig över det.
C, ringa upp och prata en stund med en sin väninna.
För att BO ska ha hunnit med det här borde GM ha förföljt henne under större (om inte hela) delen av den här sträckan.

Jag sätter mina pengar på att GM och/eller den nu arresterade killen har varit vid eller använt bankomaten* i Hjällbo.
Han/de har sedan, på väg norrut därifrån, kommit ikapp BO. Mordet är antagligen en helt oplanerad impulshandling.

*Bankomaten ligger i södra änden av den väg som BO gick och ska (enligt de uppgifter jag hittat) vara den enda automaten inom nästan två kilometers radie.
Genom att kolla tid för uttag eller, om automaten är kameraövervakad, genom att kolla efter pommac-flaskan på videoupptagningen borde polisen ha kunnat plocka upp den nu anhållne killen.

Det var mina två cent.
Varsågoda, det var så lite så

Inte nödvändigtvis. Det verkar vara så här:

1. BO lämnar festen med några vänner.
2. Vännerna avviker efter max 100 m.
3. BO ringer sin väninna för att få sällskap på vägen hem.
4. BO svänger av från längan av bostäder mot en skogsstig efter ytterligare ca 200 m.
5. BO upptäcker att hon är förföljd ca 10 m in på stigen.
6. ca 30 m in på denna stig överfalls hon.

Troligtvis har BO inte upptäckt att hon var förföljd förrän hon var en bit in på gångvägen - annars hade hon väl inte gått ner där.

Hon har troligen iakttagits under största delen av sträckan av GM, från gård, parkeringsplats eller gångväg under största delen av sträckan. Men om han inte kände henne bör han inte ha bestämt sig för att anfalla förrän hon var nere på skogsvägen. Det vore verkligen oerhört riskabelt att överfalla direkt bland bostadshusen och det troligaste är att en person som går den där vägen utmed bostadshusen faktiskt bor i ett av dem.
Senast redigerad av absynthe 2010-01-04 kl. 01:03.
Citera
2010-01-04, 01:04
Medlem
Det är ingen våldtäkt (för jävla kallt), inget rån (känns inte rimligt), inget hedersmord (hon verkar inte ha haft livsstilen eller familjen), psykbryt känns inte rätt.

I nu-läget skulle jag satsa mina pengar på kärlekshistoria som har gått fel. Något slags passions-brott av något slag, någonting med starka känslor.

Det kan ju vara att random-nutcase också men det känns fel.

Flaskan vittnar om ett impulsbrott, våldet vittnat om starka känslor, det är antingen ett psykbryt eller passionsbrott.
Citera
2010-01-04, 01:05
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Yes, allting måste gått jävligt fort. Sällskap en bit av de 320 m. Hur många?? 50-100 m, 200? När känner hon sig sedan förföljd? Efter ytterligare 50 meter? Det är nåt som inte stämmer i förloppet, vänner.

De skulle väl ha vikit av rätt så fort, 50-100m. Känner hon sig rätt fort förföljd stämmer det väl ändå, han kanske blev eggad av att direkt sluta upp efter henne då vännerna vek av..GM väntar ju ut tills hon kommer till skogsdungen. Antar jag. Alt är väl att han kommer gående och upptäcker att hon går där själv. Men visst, allt måste ha gått mycket fort sen vännerna vek av.
Om det nu inte verkar stämma enligt dig, vad är då det rätta? Att hon aldrig hade sällskap av vänner eller?
Senast redigerad av wonderland 2010-01-04 kl. 01:07.
Citera
2010-01-04, 01:07
Medlem
L.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelapa
Det är ingen våldtäkt (för jävla kallt), inget rån (känns inte rimligt), inget hedersmord (hon verkar inte ha haft livsstilen eller familjen), psykbryt känns inte rätt.

I nu-läget skulle jag satsa mina pengar på kärlekshistoria som har gått fel. Något slags passions-brott av något slag, någonting med starka känslor.

Flaskan vittnar om ett impulsbrott, våldet vittnat om starka känslor, det är antingen ett psykbryt eller passionsbrott.

Hm, så var det nog, jag instämmer. Festen är därför inte oviktigt. Ett samband mellan alkohol o en kärlekshistoria ELLER ett jävla psyko som tidigare under dagen sökt hjälp men avvisades som så många ggr förr de senaste åren.
Citera
2010-01-04, 01:08
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelapa

Våldtäktsmän för ibland bort sina offer från brottsplatsen med hjälp av bil varvid kylan inte borde vara ett hinder. Det skulle vara enklare i och för sig om det då var minst två personer involverade (en som övermannar, en annan som kör fram bilen). Sorgligt nog har sånt hänt åtskilliga gånger förut.

Rån behöver inte vara vettiga.

Psykbryt är inte alls otroligt.

Hämnd ska enligt de som känner henne vara mindre troligt.
Senast redigerad av absynthe 2010-01-04 kl. 01:11.
Citera
2010-01-04, 01:13
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Hm, så var det nog, jag instämmer. Festen är därför inte oviktigt. Ett samband mellan alkohol o en kärlekshistoria ELLER ett jävla psyko som tidigare under dagen sökt hjälp men avvisades som så många ggr förr de senaste åren.

Skulle hon fråga nån som varit på festen, vem han är? Visst var väl gångstigen upplyst? Och även med nån halsduk och ev mössa borde hon väl känna igen kroppstyp, näsa, ögon etc om det rörde sig om en kärlekshistoria?
Citera
2010-01-04, 01:16
Medlem
L.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Skulle hon fråga nån som varit på festen, vem han är? Visst var väl gångstigen upplyst? Och även med nån halsduk och ev mössa borde hon väl känna igen kroppstyp, näsa, ögon etc om det rörde sig om en kärlekshistoria?

Vet vi egentligen hur många deltagare festen hade? 5, 8, 15, 20, 30, 35??
Citera
2010-01-04, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absynthe
Våldtäktsmän för ibland bort sina offer från brottsplatsen med hjälp av bil varvid kylan inte borde vara ett hinder. Det skulle vara enklare i och för sig om det då var minst två personer involverade (en som övermannar, en annan som kör fram bilen). Sorgligt nog har sånt hänt åtskilliga gånger förut.

Jag medger att det finns en möjlighet att det var ett rov som misslyckades, där finns känslor och brutalitet. Men rån tror jag inte alls på, för mycket våld för att vara ett rån.
Citera
2010-01-04, 01:21
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Vet vi egentligen hur många deltagare festen hade? 5, 8, 15, 20, 30, 35??

Ska ju ha varit en privat fest i en lägenhet, så som det har blivit beskrivet låter det ju inte som särskilt många. Men visst, har ju inte stått nånstans hur många som var där.
Citera
2010-01-04, 01:40
Medlem
Opids avatar
Citat:
Troligtvis har BO inte upptäckt att hon var förföljd förrän hon var en bit in på gångvägen - annars hade hon väl inte gått ner där.

Om det nu är så att hon ringde väninnan i ett preventivt syfte så är det en blunder från min sida.
Jag utgick från att sammanfattningen syftade på att hon ringde först efter att hon började känna sig förföljd.

Sammanfattningen nämner trots allt "Hon kände sig förföljd och ringde sin väninna", så det känns inte som helt tokig tolkning från min sida.

Citat:
Hon har troligen iakttagits under största delen av sträckan av GM, från gård, parkeringsplats eller gångväg under största delen av sträckan. Men om han inte kände henne bör han inte ha bestämt sig för att anfalla förrän hon var nere på skogsvägen. Det vore verkligen oerhört riskabelt att överfalla direkt bland bostadshusen och det troligaste är att en person som går den där vägen utmed bostadshusen faktiskt bor i ett av dem.

Om det funnits någon som helst planering bakom dådet.... Karta

Det är dessutom minst lika sannolikt att någon som går den vägen, vid den tiden på dygnet, är på väg hem till något av de närliggande områdena (troligen Båtsmansdalsgatan, Västerslänt, västra delen av Hjällbo lillgata eller t.o.m. Hammarkullen).
Citera
2010-01-04, 01:46
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opid
Om det nu är så att hon ringde väninnan i ett preventivt syfte så är det en blunder från min sida.
Jag utgick från att sammanfattningen syftade på att hon ringde först efter att hon började känna sig förföljd.

Sammanfattningen nämner trots allt "Hon kände sig förföljd och ringde sin väninna", så det känns inte som helt tokig tolkning från min sida.

Om det funnits någon som helst planering bakom dådet.... Karta

Det är dessutom minst lika sannolikt att någon som går den vägen, vid den tiden på dygnet, är på väg hem till något av de närliggande områdena (troligen Båtsmansdalsgatan, Västerslänt, västra delen av Hjällbo lillgata eller t.o.m. Hammarkullen).

Det troliga är väl att hon ringde väninnan alldeles efter hon skiljts från de andra vännerna som sällskap på hemvägen.

Hundpatrullen hittade tydligen något i ett terrängområde åt det hållet eftersom de spärrade av ett område där.
Citera
2010-01-04, 01:51
Medlem
Opids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Hundpatrullen hittade tydligen något i ett terrängområde åt det hållet eftersom de spärrade av ett område där.

Man kan iofs komma till samtliga av de tidigare nämnda områdena om man sneddar genom terrängområdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in