2009-12-30, 00:38
Medlem
selokens avatar
En vän till mig med en massa småskulder som knappt får det att gå runt ville ta ett stort lån och lösa skulderna för o få lägre ränta och därmed få ut mer i månaden att leva på. Detta lån skulle då tas i bank eller på "lendo". Har någon erfarenhet av detta företag?

Nu har jag fått en förfrågan om jag vill bli borgenär. Hon påstår att jag kan teckna en försäkring som skulle hjälpa mig med skulden om hon inte kan betala eller dör. Det låter ju för bra för att vara sant, så hjälp mig gärna med synpunkter och erfarenheter kring detta så slipper ni mitt gnäll om det går åt pepparn med hennes betalning.

Hon är en bra vän men känns lite opålitlig med pengar. Vilka risker tar jag? Vad skall jag tänka på? Tar hellre råd från er än från en smilande banktjänsteman som bara vill få ut ett lån till om ni fattar, så snälla, ge mig lite goda råd så jag inte hoppar i galen tunna.

Tack på förhand, mvh, Seloken
Citera
2009-12-30, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seloken
En vän till mig med en massa småskulder som knappt får det att gå runt ville ta ett stort lån och lösa skulderna för o få lägre ränta och därmed få ut mer i månaden att leva på. Detta lån skulle då tas i bank eller på "lendo". Har någon erfarenhet av detta företag?

Nu har jag fått en förfrågan om jag vill bli borgenär. Hon påstår att jag kan teckna en försäkring som skulle hjälpa mig med skulden om hon inte kan betala eller dör. Det låter ju för bra för att vara sant, så hjälp mig gärna med synpunkter och erfarenheter kring detta så slipper ni mitt gnäll om det går åt pepparn med hennes betalning.

Hon är en bra vän men känns lite opålitlig med pengar. Vilka risker tar jag? Vad skall jag tänka på? Tar hellre råd från er än från en smilande banktjänsteman som bara vill få ut ett lån till om ni fattar, så snälla, ge mig lite goda råd så jag inte hoppar i galen tunna.

Tack på förhand, mvh, Seloken

Det finns försäkringar att teckna som träder in vid arbetsoförmåga/dödsfall o sånt men jag är ganska säker på att det inte finns nån försäkring som gäller om hon bara struntar i att betala.

Kolla här vad som gäller på swedbank

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/i...194105,00.html

Lycka till o hoppas du tar rätt beslut =)
Citera
2009-12-30, 01:00
Medlem
Jobbigt. Jag skulle råda dig att avböja smidigt, men bestämt. Risken är stor att du blir ovän och skuldsatt. Lycka till!
Citera
2009-12-30, 01:04
Medlem
Jag antar att du har blivit tillfrågad om att bli borgensman och inte borgenär. En borgensman går i borgen för någon annans skuld såsom sin egen medan en borgenär är den som har en fordran på någon. Om du inte ens har koll på dessa begrepp så avråder jag dig starkt från att gå i borgen för någon. Man ska inte blanda ihop affärer och vänskap heller, det blir bara strul.
Citera
2009-12-30, 13:25
Medlem
Det finns väl en anledning till att hon inte får låna pengar utan borgen. Om inte professionella långivare törs låna ut, varför skulle du ta risken att göra det?

Ett klockrent sätt att bli ovänner imho.
Citera
2009-12-30, 13:54
Medlem
Problemet med att gå i borgen för ett lån är att långivaren/borgenären när som helst kan välja att driva in hela skulden av borgensmannen. Är det värt oron som detta orsakar under några år? Jag tror inte de behöver ha speciella skäl för det, men troligen gör de det vid minsta problem med betalningarna från den ordinarie låntagaren. Jag är också tveksam till att en ev försäkring täcker vanlig "oförmåga" eftersom det i så skulle gå att utnyttja och sätta i system. Om det är något försäkringsbolag är bra på så är det att täppa till sådana hål i villkoren. Här finns ett exempel på en försäkring: http://www.gemoneybank.se/templates/...ge____616.aspx. Som du ser så är den begränsad till avbetalningar i 12 månader och kräver speciella skäl. Endast vid dödsfall löses hela lånet. Den är ju inte helt gratis heller och frågan är hur den gäller tillsammans med ett borgensåtagande. Med tanke på det du skrivit om din vän så skulle jag bestämt avråda från att skriva på en borgen. Det du annars måste vara beredd på är att få betala hela lånet+ränta utan att sedan se röken av några pengar från din vän. Det är detta ett borgensåtagande handlar om.
Senast redigerad av hakanh 2009-12-30 kl. 14:04.
Citera
2009-12-30, 14:30
Medlem
kaxen82s avatar
Jag vill börja med att säga att jag inte är expert på detta utan bara lekman:

Usch, ja, det finns mer än en person som kan vittna om att hela ens liv kan förstöras för att man åtar sig att gå i borgen för någon. Men om du nu känner att du eventuellt skulle vilja hjälpa din vän bör du räkna ut vad han/hon kommer att behöva betala per månad, och sen ska du lägga den summan UTÖVER dina vanliga utgifter, så att du med säkerhet vet att du kan betala dem.

- Säg att du har egna utgifter på 10.000 i månaden.

- Och din kompis ska betala av skulden med 5.000 i månaden.

Då måste du se till att du har ekonomi nog att kunna betala både dina egna utgifter samt kompisens skuld, fall i fall han/hon inte kan betala. För annars sitter du där med skägget i brevlådan.
Citera
2009-12-30, 15:31
Medlem
wonderlands avatar
Jag skulle inte ha gjort det, att gå i borgen för nån som är opålitlig med pengar kan aldrig sluta bra.
Citera
2009-12-30, 16:55
Bannlyst
Själv så skulle jag aldrig ställa upp på något sådant för en vän som du uttrycker det är lite slösaktig med sina pengar. Om det hade varit min bror så hade jag hjälp honom för då gäller det min familj men annars så absolut inte!
Citera
2009-12-30, 23:26
Medlem
selokens avatar
Tack

Det blev inget av det, vilket känns som en enorm lättnad för mig. Tack för hjälpen, ni är bäst, nu kan andas ut!!
mvh, Seloken
Citera
2009-12-31, 13:17
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Det blev inget av det, vilket känns som en enorm lättnad för mig. Tack för hjälpen, ni är bäst, nu kan andas ut!!
mvh, Seloken

Vilken tur, Ställ aldrig upp på borgenskap för någon förutom kanske dina absolut närmaste släktingar om du verkligen kan lita på dom.
Citera
2010-01-01, 23:44
Medlem
Citat:
mvh, Seloken

Bra för dig, gå aldrig i borgen för någon bekant bara för att vara bussig.. Ska du gå i borgen för någon så ska du vara beredd och ha möjlighet att ge denna beloppet som avses på stuts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in