2009-12-29, 16:50
Medlem
fnuskes avatar
TS har hemorojder. Det kan vara interna om han inte kan se de svullna ändtarmskuddarna i en spegel.

Dessa behandlas bäst med Xyloproct (vid externa hemorojder salva, vid interna stolpiller) som du hittar receptfritt på apoteket och en omläggning av kosten till att äta mer fiber.
Citera
2009-12-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
TS har hemorojder. Det kan vara interna om han inte kan se de svullna ändtarmskuddarna i en spegel.

Dessa behandlas bäst med Xyloproct (vid externa hemorojder salva, vid interna stolpiller) som du hittar receptfritt på apoteket och en omläggning av kosten till att äta mer fiber.

/../ äta mer fibrer och även dricka mycket vatten. Mycket vätska brukar göra avföringen mindre hård.
Citera
2009-12-29, 17:04
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske

Har jag väl inte alls? Det ser ut som ett vanligt rövhål.
Citera
2009-12-29, 17:20
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti

Vet du var blodet kommer ifrån, är det ändtarmsöppningen / ringmuskeln som har sprickor pga din hårda avföring som gör att den töjs ut och orsakar små sår som blöder eller kommer blodet längre uppifrån tarmen?

Hemorrojder behöver inte ligga utanför tarmen eller i dess öppning, dessa kan även finnas inne i tarmen och då är de således ej synliga för ögat.
Citera
2009-12-29, 17:39
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Vet du var blodet kommer ifrån, är det ändtarmsöppningen / ringmuskeln som har sprickor pga din hårda avföring som gör att den töjs ut och orsakar små sår som blöder eller kommer blodet längre uppifrån tarmen?

Hemorrojder behöver inte ligga utanför tarmen eller i dess öppning, dessa kan även finnas inne i tarmen och då är de således ej synliga för ögat.
Det är nog precis innanför, liksom.
Citera
2009-12-29, 18:04
Medlem
Lifelovers avatar
Stick och köp Movicol!
Citera
2009-12-29, 18:07
Medlem
trooploopers avatar
Om det dessutom gör djävulskt ont varje gång du ska skita är det nog analfissur, det blandas ofta ihop med hemorojjder.
Googla och läs lite om det, men det är ett sår i sfinktern.

Behandling
*Smärtstillande salva och
*Muskelavslappnande salva, men inte minst
*Analprobe, du har antagligen konstant ökad muskeltonus i ringmuskeln, genom att föra upp ett stavformat föremål och hålla det kvar i pastejköket i två minuter relaxeras muskeln.
Citera
2009-12-29, 19:15
Medlem
Citat:
Jag äter en gång om dagen oftast för jag är lat och då blir det jättemycket mat och jag äter nästan aldrig skräpmat, lagar allt själv. Äter knappt frukt alls och kanske lite för lite fibrer.
Hur ska jag ändra mina matvanor för att skapa optimal ergonomi hos mina bajskorvar?

Tror du får samma råd om du ringer din vårdcentral; lägg om kosten och ät MER FIBER!

Kan ju vara något annat också, så kontakta vården för att få hjälp o rådgivnign
Citera
2009-12-29, 22:05
Medlem
Synergys avatar
Citat:
Jag har i kanske två-tre år blödit ur arslet varje gång jag bajsat och nu är jag lite trött på det. Jag tror att det beror på att jag har något sår i ändtarmen som spricker upp varje gång jag bajsar för mina bajskorvar har så länge jag kan minnas varit som en gråsten i konsistensen och en ölburk i storleken. Bajsar kanske en gång i veckan max, som längst har det gått tre veckor.
Vad ska jag göra för att läka detta rövhålssår och få en trevligare konsistens på mitt bajs?

"Som längst tre veckor"? Fyfan, det låter ju helt extremt.

Vad käkar du för något egentligen? Dricker du vatten? Äter du fibrer?
Citera
2009-12-29, 22:09
Medlem
fnuskes avatar
Citat:

Bra, då är det internt. Gå och köp stolpiller versionen av Xyloproct.
Citera
2009-12-29, 23:14
Medlem
Riddargatan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Vad svamlar du om? Ger du detta som kostråd till nån med hård mage??? Det mesta av det du räknar upp är sådant som GER hård mage, sitt inte och uttala dig om sånt du uppenbarligen inte har en aning om. Jeesus!

...här hasplar folk tydligen ur sig vadfan som helst.

Hej Anemon,

Mitt förslag handlar egentligen inte om en temporär lösning utan om att återställa det dagliga intaget med flertalet måltider och en nystartskost för TS.

Jag ser på ditt sätt att uttrycka dig mot mig att du själv kanske inte mår så bra, men jag är säker på att det kommer ordna sig. Själv arbetar jag med kost och rådgivning, men jag är väl en sådan idiot som inte kan sitt jobb och som borde skjutas i huvudet.

Däremot håller jag med dig om att man generellt inte skall lyssna på vad folk på internet säger. Nåja, jag ser inte att vi kommer att komma överens om något och jag vill heller inte övertyga dig, jag är trygg i mitt jobb.

Ha en riktigt bra kväll.
Citera
2009-12-29, 23:17
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
Om det dessutom gör djävulskt ont varje gång du ska skita är det nog analfissur, det blandas ofta ihop med hemorojjder.
Googla och läs lite om det, men det är ett sår i sfinktern.

Behandling
*Smärtstillande salva och
*Muskelavslappnande salva, men inte minst
*Analprobe, du har antagligen konstant ökad muskeltonus i ringmuskeln, genom att föra upp ett stavformat föremål och hålla det kvar i pastejköket i två minuter relaxeras muskeln.
Haha, då kan jag ju passa på att försöka övertala min kille till lite analsex då! Men det låter som om det är en sådan där fissur, ja.

Citat:
"Som längst tre veckor"? Fyfan, det låter ju helt extremt.

Vad käkar du för något egentligen? Dricker du vatten? Äter du fibrer?
Jag tror inte jag äter något konstigt!
Idag har jag ätit:
Vaniljyoghurt med lite klementinklyftor och jordgubbar till frukost (brukar inte äta frukost men började idag).
Potatis- och purjolökssoppa till middag med vitt bröd, smör, ost.
Och nu ikväll som jag smaskat på, lite fänkål och vinkokta musslor.
Har druckit kanske en halv liter vatten under dagen och det är väl för lite.

Citat:
Bra, då är det internt. Gå och köp stolpiller versionen av Xyloproct.
Men om jag skulle trycka upp fingret i skithålet, skulle jag känna en hemorrojd då?
Funkar AC3 lika bra? Har det hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in