2009-12-29, 11:48
Medlem
Det är så att jag inte kommer in i Windows. Det blir bara svart skärm när jag startar efter att windows loggan visats.

Dock kommer jag in i felsäkert läge, och eftersom jag har tappat bort min windowsskiva så kan jag inte köra in den och formatera om hårddisk C. Men om jag öppnar upp dos-rutan och skriver format c: så verkar det som att det går att formatera den vägen också. Men då är ju frågan om jag kan komma in i Windows alls efter att jag kört en sådan formatering? Återställer en format c: hårddisken till ursprunget så borde det väl gå? Eller är det så att format c: tar bort allt på hela hddn så jag inte alls kan starta upp windows sen?

Det gäller en dator med Windows ME också förresten (ja det är gammalt och sugigt men undvik gärna den diskussionen tack).
Senast redigerad av mysen 2009-12-29 kl. 11:51.
Citera
2009-12-29, 11:50
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Det är så att jag inte kommer in i Windows. Det blir bara svart skärm när jag startar efter att windows loggan visats.

Dock kommer jag in i felsäkert läge, och eftersom jag har tappat bort min windowsskiva så kan jag inte köra in den och formatera om hårddisk C. Men om jag öppnar upp dos-rutan och skriver format c: så verkar det som att det går att formatera den vägen också. Men då är ju frågan om jag kan komma in i Windows alls efter att jag kört en sådan formatering?
Nej när du formaterar försvinner allt. Prova istället att göra en systemåterställning om det går.
Citera
2009-12-29, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Nej när du formaterar försvinner allt. Prova istället att göra en systemåterställning om det går.
Går inte. Det har av någon anledning inte sparats några återställningspunkter som jag kan återställa till.
Citera
2009-12-29, 11:55
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Går inte. Det har av någon anledning inte sparats några återställningspunkter som jag kan återställa till.
Prova att gå in i kontrollpanelen-enhetshanteraren och ta bort drivrutinen för bildskärmskortet och starta om. Sedan hittar windows den igen och det kanske fungerar. Kan ju vara så att det blivit för hög Mhz för skärmen att visa.
Citera
2009-12-29, 12:05
Medlem
epost72s avatar
Man kan även starta upp med enbart VGA-läge, samma procedur som med felsäkert läge fast man väljer "VGA" som startar normalt. därefter kan man eventuellt rätta till grafikrelaterade problem som det nu verkar vara.
Citera
2009-12-29, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Man kan även starta upp med enbart VGA-läge, samma procedur som med felsäkert läge fast man väljer "VGA" som startar normalt. därefter kan man eventuellt rätta till grafikrelaterade problem som det nu verkar vara.
Tror inte det går på denna datorn med Windows ME va? När jag trycker F8 har jag fyra alternativ. Starta normalt, bekräfta varje rad, felsäkert läge och sen något med logg.

Men jag vet ärligt talat inte om det är grafikrelaterade problem. När det funkade sist så har jag inte pillat med några drivrutiner för grafik eller något sådant. Men jävligt skumt att datorn bara en dag inte kan komma in i windows utan det blir bara svart skärm..
Senast redigerad av mysen 2009-12-29 kl. 12:16.
Citera
2009-12-29, 14:17
Medlem
hasenfrasens avatar
Skippa Windows ME om du har en krånglande installation. Tanka hem och kör Windows 2000 aka W2K, nästan lika resurssnålt men kritiska patchar uppdateras fortfarande av Microsoft. W2K-nyckel "jyd7y-fhwv8-4cfdf-4xcqv-p8q6d"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in