• 1
  • 2
2009-12-29, 11:09
Medlem
Hej!
Jag är 22 år gammal, har ett heltids jobb som ger mig ungefär 16k rent i månaden. På helgerna kör jag taxi och detta ger mig ungefär 4-7k rent i månaden.
Mina utgifter varje månad ser ungefär ut såhär:

Boende 2500-3000kr/mån (har en sambo som betalar olika mycket varje månad)
Utgifter kring boende: 600kr (bredband, tv)
Mobil: 600kr
Övriga räkningar: 2000kr (bensin, a-kassa, tv-licens yadayda)

Så fort det kommer in pengar på kontot så försvinner dom känns det som, iofs inte så konstigt just nu då jag precis köpt en ny br som jag renoverar lite grann. Tanken är dock att så fort jag är klar där vill jag börja spara. Borde finnas utrymme till det, min fråga till er är: Vad tycker ni är rimligt att jag borde kunna spara varje månad?

Jag spenderar knappt några pengar på mig själv, är VÄLDIGT sällan ute på krogen osv, är dock lite pryl bög så ibland köper jag något roligt. Dock inte ofta.
Jag skulle vilja ha något sparande så jag åtminstone kan komma åt mina pengar inom 1 vecka om jag vill? Vilka alternativ finns? Fonder? Aktier? Finns det något enkelt för oss som inte är så pålästa som man bara kan avsätta valfri summa varje månad och se pengarna växa lite?

Tacksam för svar!
Citera
2009-12-29, 11:30
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crassappeal
Hej!
Jag är 22 år gammal, har ett heltids jobb som ger mig ungefär 16k rent i månaden. På helgerna kör jag taxi och detta ger mig ungefär 4-7k rent i månaden.
Mina utgifter varje månad ser ungefär ut såhär:

Boende 2500-3000kr/mån (har en sambo som betalar olika mycket varje månad)
Utgifter kring boende: 600kr (bredband, tv)
Mobil: 600kr
Övriga räkningar: 2000kr (bensin, a-kassa, tv-licens yadayda)

Så fort det kommer in pengar på kontot så försvinner dom känns det som, iofs inte så konstigt just nu då jag precis köpt en ny br som jag renoverar lite grann. Tanken är dock att så fort jag är klar där vill jag börja spara. Borde finnas utrymme till det, min fråga till er är: Vad tycker ni är rimligt att jag borde kunna spara varje månad?

Jag spenderar knappt några pengar på mig själv, är VÄLDIGT sällan ute på krogen osv, är dock lite pryl bög så ibland köper jag något roligt. Dock inte ofta.
Jag skulle vilja ha något sparande så jag åtminstone kan komma åt mina pengar inom 1 vecka om jag vill? Vilka alternativ finns? Fonder? Aktier? Finns det något enkelt för oss som inte är så pålästa som man bara kan avsätta valfri summa varje månad och se pengarna växa lite?

Tacksam för svar!

Du har alltså ca 20K i inkomst och ca 5600kr i fasta utgifter.
Vart går resten?
Gör en tydlig budget och skriv upp det du handlar för att få en överblick.
Ta reda på vart pengarna går.
Jag tycker att du bör kunna spara ca 10k i månaden och i ditt fall skúlle jag valt fonder. Öppna konto på Avanza och spara i en Kapitalförsäkring.
50% Avanza zero och sen någon fond i ryssland,brasilen och Kina.
Eventuellt skulle jag oxkså rekomendera någon av skagen fonderna.
Spara också ca 10% på sparkonto helst ej på någon storbank då räntan är kass. Om du vill spara i aktier skulle jag först rekomendera att läsa lite och titta runt i forum på nätet.

HAr du lån på br skulle jag betala av på detta också som en form av sparande.

Lycka till och gott nytt år.
Citera
2009-12-29, 11:39
Medlem
Utgifterna varierar lite, har tidigare haft bil som är såld nu så den kostnaden är borta. Sambon betalar lite olika beroende på månad osv.
Har lån på 340k på lägenheten dock bara bottenlån, inget topplån.
Resten av pengarna idag går till golvvärme, möbler osv till lägenheten. Hade räknat ut en budget att renovera för men det visade sig att den överskreds en aning hehe.

Glömde 2 utgifter:
bolån ca 400kr/mån,
hund ca 800-1000kr/mån.

Ska kolla upp dina förslag. Tack!
Citera
2009-12-29, 13:12
Medlem
kan tillägga att mycket pengar hamnar på snabbmat. Äter VÄLDIGT mycket ute. dock inte dyrt, men ofta.
Citera
2009-12-29, 14:55
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crassappeal
kan tillägga att mycket pengar hamnar på snabbmat. Äter VÄLDIGT mycket ute. dock inte dyrt, men ofta.

2 måltider ute á 70 kronor = 140 kronor per dag. Övrig mat 20-30 kronor per dag. Blir 5100 kronor per månad, för en person. Sen får man anta att du köper kläder åtminstone någon gång per år.

Spara alla dina räkningar så kommer du se vart dina pengar går.

Med tanke på att din sambo betalar olika summor till hyran varje månad så får jag en aning om att du betalar en del till henne utöver hennes hyreskostnad.

Bör inte vara några som helst problem för dig att spara ett antal tusenlappar i månaden, bara att se över dina utgifter. Speciellt för maten.
Citera
2009-12-29, 15:27
Medlem
Brukar helt ärligt se ut såhär:
Frukost på jobbet 35-50kr 4-5 dagar i veckan (helt sjukt jag vet)
Lunch ca 65kr snitt 4 dagar i veckan
Middag lagas hemma kanske 1-2 dagar i veckan. Annars äts detta också ute ca 70kr/dag.

Ja jag betalar det som inte min sambo betalar den månaden det blir lite knapert för henne. (inte mer än rätt då det är min lägenhet)

Både jag och min sambo har bestämt att vi inte kan fortsätta såhär och eftersom vi är klar med köket i nya lyan så har vi inga undanflykter kvar utan det blir hemmalagad mat till middag och lunch. Frukosten kan bli svår att bli av med då jag är fruktansvärt morgontrött och mår illa av tanken på en macka på morgonen, måste jobba någon timme innan jag får i mig något. (skulle visserligen kunna ta med mig en macka men dom blir så tråkiga efter några timmar.

MEN nu kom vi fan av ämnet, ja jag vet att jag slösar men frågan jag ställde förutsätter ju att jag faktiskt ordnar detta så några fler tips på vart man placerar sina besparingar?
Några aktietips? Några fondtips? Finns det något paket som man kan köpa för säg 6k i månaden och banken själv förvaltar dom på bästa möjliga vis?

Är idag kund hos handelsbanken.
Citera
2009-12-29, 18:07
Medlem
Frukosten är alldeles för dyr.
Lär dig koka havregrynsgröt. Tar 2minuter och kostar kanske 3kr/portion.
Förmodligen mycket nyttigare också

Du får nog ta itu med matkostnaderna först och återkomma hit sen, för annars kommer du inte att kunna ha några pengar att placera.
Senast redigerad av BallaRune 2009-12-29 kl. 18:10.
Citera
2009-12-29, 19:40
Medlem
Klart! Var och storhandlade nu efter jobbet. Fan köpte tom frukost, imorgon börjar nya frukost vanor!
Blir även matback imorgon. Gott gott
Senast redigerad av crassappeal 2009-12-29 kl. 19:57.
Citera
2009-12-29, 19:56
Bannlyst
Du borde kunna spara ett par tusen varenda månad utan att svettas. Det är rätt så skönt att ha en buffert om något skulle inträffa som kräver pengar!
Citera
2009-12-29, 20:31
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du har alltså ca 20K i inkomst och ca 5600kr i fasta utgifter.
Vart går resten?
Gör en tydlig budget och skriv upp det du handlar för att få en överblick.
Ta reda på vart pengarna går.
Jag tycker att du bör kunna spara ca 10k i månaden och i ditt fall skúlle jag valt fonder. Öppna konto på Avanza och spara i en Kapitalförsäkring.
50% Avanza zero och sen någon fond i ryssland,brasilen och Kina.
Eventuellt skulle jag oxkså rekomendera någon av skagen fonderna.
Spara också ca 10% på sparkonto helst ej på någon storbank då räntan är kass. Om du vill spara i aktier skulle jag först rekomendera att läsa lite och titta runt i forum på nätet.

HAr du lån på br skulle jag betala av på detta också som en form av sparande.

Lycka till och gott nytt år.

Att spara 50% av den disponibla inkomsten i aktiefonder passar inte gemene man tror jag.
Citera
2009-12-29, 23:16
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
Att spara 50% av den disponibla inkomsten i aktiefonder passar inte gemene man tror jag.

Varför inte? Precis som allt annat nytt får man väl ta och lära sig lite om hur det fungerar. Finns inga direkt bra alternativ idag om man vill få lite avkstning på pengarna...
Citera
2009-12-30, 00:34
Medlem
Dynga på med rubbet i certifikat och warranter!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in