Citat:
Ursprungligen postat av crassappeal
Hej!
Jag är 22 år gammal, har ett heltids jobb som ger mig ungefär 16k rent i månaden. På helgerna kör jag taxi och detta ger mig ungefär 4-7k rent i månaden.
Mina utgifter varje månad ser ungefär ut såhär:
Boende 2500-3000kr/mån (har en sambo som betalar olika mycket varje månad)
Utgifter kring boende: 600kr (bredband, tv)
Mobil: 600kr
Övriga räkningar: 2000kr (bensin, a-kassa, tv-licens yadayda)
Så fort det kommer in pengar på kontot så försvinner dom känns det som, iofs inte så konstigt just nu då jag precis köpt en ny br som jag renoverar lite grann. Tanken är dock att så fort jag är klar där vill jag börja spara. Borde finnas utrymme till det, min fråga till er är: Vad tycker ni är rimligt att jag borde kunna spara varje månad?
Jag spenderar knappt några pengar på mig själv, är VÄLDIGT sällan ute på krogen osv, är dock lite pryl bög så ibland köper jag något roligt. Dock inte ofta.
Jag skulle vilja ha något sparande så jag åtminstone kan komma åt mina pengar inom 1 vecka om jag vill? Vilka alternativ finns? Fonder? Aktier? Finns det något enkelt för oss som inte är så pålästa som man bara kan avsätta valfri summa varje månad och se pengarna växa lite?
Tacksam för svar!
Du har alltså ca 20K i inkomst och ca 5600kr i fasta utgifter.
Vart går resten?
Gör en tydlig budget och skriv upp det du handlar för att få en överblick.
Ta reda på vart pengarna går.
Jag tycker att du bör kunna spara ca 10k i månaden och i ditt fall skúlle jag valt fonder. Öppna konto på Avanza och spara i en Kapitalförsäkring.
50% Avanza zero och sen någon fond i ryssland,brasilen och Kina.
Eventuellt skulle jag oxkså rekomendera någon av skagen fonderna.
Spara också ca 10% på sparkonto helst ej på någon storbank då räntan är kass. Om du vill spara i aktier skulle jag först rekomendera att läsa lite och titta runt i forum på nätet.
HAr du lån på br skulle jag betala av på detta också som en form av sparande.
Lycka till och gott nytt år.