2009-12-29, 10:40
Medlem
b00rkas avatar
Hej!

Får titt som tätt in datorer här på företaget, som kunderna säger sig gå väldigt slött etc.

Oftast rör det sig om spyware, och jag har oftast tankat ner massor med gratis antispyware program fast som ändå inte tar bort allt.

Så vi tänkte köpa några program istället.

Vilka program rekommenderar ni, för att speeda upp datorn och ta bort spywares och dylikt? Spelar egentligen inte så stor roll vad det kostar. Bara det smakar :-)

Tacksam för svar
Citera
2009-12-29, 10:57
Medlem
Det finns ju massor av trådar för diskussioner som denna. Den senaste versionen av Tuneup Utilities tycker jag är riktigt bra eftersom den är effektiv och erbjuder många funktioner för att optimera datorn på ett lättåtkomligt vis.
Citera
2009-12-29, 11:01
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00rka
Hej!

Får titt som tätt in datorer här på företaget, som kunderna säger sig gå väldigt slött etc.

Oftast rör det sig om spyware, och jag har oftast tankat ner massor med gratis antispyware program fast som ändå inte tar bort allt.

Vilka program rekommenderar ni, för att speeda upp datorn och ta bort spywares och dylikt? Spelar egentligen inte så stor roll vad det kostar. Bara det smakar :-)

Tacksam för svar

Ni har aldrig funderat på att installera om datorerna istället?
Citera
2009-12-29, 11:15
Medlem
b00rkas avatar
Citat:
Det finns ju massor av trådar för diskussioner som denna. Den senaste versionen av Tuneup Utilities tycker jag är riktigt bra eftersom den är effektiv och erbjuder många funktioner för att optimera datorn på ett lättåtkomligt vis.

Okej, för en gång skull sökte jag inte, misstänkte att de flesta trådarna ang antispyware program etc skulle vara gratis program.

Kollade lite på Tuneups hemsida, och det verkar ju vara ett hyvens program. Men kan man använda det till flera datorer eller köper man en licens per dator?
Hittade inget om det på hemsidan.

Citat:
Ni har aldrig funderat på att installera om datorerna istället?

Formeterar dom rätt ofta, men inte alla kunder som vill det..
Citera
2009-12-29, 11:19
Medlem
Kights avatar
Föreslår ZeoOptimizer kraftfull program som har mycket bra funktioner och är lätt och snabbt.

Men att ghosta datorerna vore ju bättre med tanke på allt skräp som lär ligga där och att lära dessa personerna hur man använder en dator.
Citera
2009-12-29, 11:21
Medlem
Kights avatar
Citat:
Formeterar dom rätt ofta, men inte alla kunder som vill det..

Då får du väll lära dom hur man gör backup så att de inte förlorar de dom nu vill ha kvar.
Citera
2009-12-29, 11:28
Medlem
sommarlovs avatar
Köp Symantec Ghost.

Lär er hur det fungerar.

Använd den!

Ni ska inte behöva resa folks skit.
Citera
2009-12-29, 11:33
Medlem
b00rkas avatar
Jo, men handlar inte bara om backupen, utan att ofta är det gamla laptops, som dom inte alltid har köpt här, och ibland har dom ingen recovery skiva, och inte alla datorer som har en recovery partion. Och då måste man lägga in alla drivrutiner på nytt osv, och det tar lång tid vissa gånger.

Citat:
Köp Symantec Ghost.

Lär er hur det fungerar.

Använd den!

Ni ska inte behöva resa folks skit.

Jo men det är ju olika datorer, och någon gång då och då. Eftersom det är olika märken på datorerna, och olika hårdvaru orkar man ju inte göra en ghost av supermånga olika modeller
Citera
2009-12-29, 15:28
Medlem
All form av "trimprogram" kan göra mer skada än nytta då oerfarna ofta ska in o pilla på inställningar och det kan vara ett mindre helvete att reda ut.

Ett O S som är optimerat från början och inte har en massa filer på C (Mina Bilder, Min Musik, Mina Dokument etc etc) är att föredra. Få dom att förstå fördelar med att ha extern hårddisk o allt vad det innebär.

Har du provat Malwarebytes (lätt & bra för oerfarna)

Lägg in Ccleaner & Malwarebytes och lär dom hur dom ska göra.
Detta + ett bra antivirus (och lite datorvett) brukar funka bra.

Jag brukar även vilja övertala folk att övergå till Firefox och använda tilläggen AdBlock & NoScript och dom datorerna är dom som klarar sig bäst utan problem
Citera
2009-12-29, 15:28
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Hej!

Tacksam för svar

Problemet är att vissa av dagens spyware och trojaner har börjat använda rootkits - får man ett rootkit på burken återstår i stort sett bara att formatera om maskinen.
F-secure har även släppt en liveCD som är specialanpassad för att rensa malware.

Citat:
Ursprungligen postat av Proceed
Jag brukar även vilja övertala folk att övergå till Firefox och använda tilläggen AdBlock & NoScript och dom datorerna är dom som klarar sig bäst utan problem

Fast NoScript kräver en del kunskap som många oerfarna användare inte besitter:

Dom flesta användare har ingen aning om vad ett javascript är
Senast redigerad av X_surfer 2009-12-29 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in