2009-12-29, 09:30
Medlem
TheGames avatar
Tja.

Mådde piss första halvan av året, men nu har allt styrt upp sig i princip. Det enda problemet är alltså att jag fortfarande hyperventilerar, vilket ger livsförpestande symptom.

Grejen är att jag andas ytligt mellan andningarna, nästan omöjligt att märka. Håller jag för näsan så kan jag knappt hålla andan i 10 sek. Förut höll jag andan i 2,5 min Vilopulsen ligger på 80-100 också, till skillnad från ~52 för ett år sedan.

Är enda sättet att hela tiden härda och observera andningen? Känns ju som jag kvävs när jag försöker andas normalt... hur ska jag göra?
Senast redigerad av TheGame 2009-12-29 kl. 09:33.
Citera
2009-12-29, 09:52
Medlem
Skitsvårt det där. Jag brukar ibland ha uppfuckad andning, känns ju som man blir strypt typ. Enda sättet för mig att återgå till normal andning är tvärtemot vad du säger, det vill säga att jag måste helt enkelt glömma att jag andas konstigt för att kunna andas normalt igen. Kan kanske vara ett alternativ. Lycka till, lider med dig broder!
Citera
2009-12-29, 10:10
Medlem
Ambulans personal brukar ge personer en påse att andas i vid hyperventilering.
Vid ökad co halt pga detta så kickar kroppens andningsreglerande funktion in och andningen sänks.
Testa detta
Citera
2009-12-29, 11:34
Medlem
Danni33s avatar
Är nog svårt men det bästa är att sluta tänka på det, så kommer du andas normalt. Du kan alltid prova olika avslappningsövningar, se till att dina axlar är sänkta och andas sakta med näsan. Glöm inte att andas med magen och inte lungorna!
Citera
2015-05-08, 21:25
Medlem
Mankas avatar
Jag har kollat wikipedia om hyperventilation, fann inga orsaker där. Vad kan hyperventilation bero på? För mer än tio år sedan hyperventilerade jag jämt. Svettades också enormt samtidigt. På lektionen i högskolan fick jag forma handflatorna för näsan så att jag inte andades ny luft. Mina fingrar domnade bort annars.

Men även hemma hos min dåvarande sambo hyperventilerade jag så pass att även mina ögon domnade bort.

Kanske orsaken var det ändlösa studier som låg framför, att jag inte såg någon ände. Psykisk ohälsa med andra ord, stress.
Citera
2015-05-10, 11:52
Medlem
Börja med mindfulness. Med lite tålamod kommer din andning med tiden att normalisera sig. Du kommer själv komma på lösningen på ditt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in