• 2
  • 3
2009-12-29, 18:51
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johangustav
Det verkar som att du inte vet ett skit om hur vissa musikprogram fungerar. För så här ligger det till, i vissa musikprogram sparas inspelningarna i en mapp på datorn som .waw filer eller vafan det kan vara. Du förstår om man tar bort desss (som sker vid en formatering) så kan de i sin tur inte spelss upp i projektet eftersom grundfilen är borta. Och på den vägen är det, så kan någon som kan sin sak ge mig ett definitivt svar?

Tack på förhand.

Så vitt jag vet sparas ljudfilerna i projektfilen på något vis. Då dessa ibland uppgår till flera gigabyte i storlek känns det rimligt

Men jag vill inte stå till svars för nåt!

Logic har ju en mapp för varje låt, den mappen inkluderar projektfil samt en mapp som heter "Audio files"... Nu finns ju inget sådant i Garageband så jag tror att det bör vara integrerat i själva projektfilen.

Tror mig minnas att jag flyttat projektfiler mellan olika burkar och då har det gått finemang.
Senast redigerad av Noetlovskij 2009-12-29 kl. 18:56.
Citera
2009-12-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Varför inte bara testa din jävla nolla? Måste jag förklara hur du ska göra, eller är du i behov av formatering också?

Jag som använder min hjärna förstår att det går hur bra som helst eftersom annars skulle ju back-ups som jag nämnde tidigare givetvis vara totalt onödiga. Är du med?
Vad är det för fel på dig?

Jag har nu formaterat om min macbook ca två månader efter inköp, den blev extremt seg nu i slutet. Istället för att krångla och leta reda på felet (och sen har jag ju experimenterat eftersom det var min första egna mac) så ägnade jag hela två timmar åt att installera om allt jag behöver. Nu är den pigg och rapp igen. Så sluta upp och säg att man inte behöver formatera om mac för att dom aldrig blir slöa. Det är nog du som är en "jävla nolla"
Citera
2009-12-29, 18:54
Medlem
Citat:
Hur som helst, ska troligtvis formatera ikväll, dock vill jag bara kontrollera:

Om jag har kopierat ett projekt i garageband på den externa hårddisken, kommer jag kunna öppna det från externa hårddisken efter formateringen och allt fungerar som det ska?
Nu har jag ingen aning om hur det fungerar i Garageband, men i Final Cut pro kan man söka rätt på filerna som behövs i projektet. Se bara till att spara dessa också på din externa disk isåfall.
Citera
2009-12-29, 19:00
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Vad är det för fel på dig?

Jag har nu formaterat om min macbook ca två månader efter inköp, den blev extremt seg nu i slutet. Istället för att krångla och leta reda på felet (och sen har jag ju experimenterat eftersom det var min första egna mac) så ägnade jag hela två timmar åt att installera om allt jag behöver. Nu är den pigg och rapp igen. Så sluta upp och säg att man inte behöver formatera om mac för att dom aldrig blir slöa. Det är nog du som är en "jävla nolla"
Oooo, jag hade inte räknat med din expertis! Efter en hel MacBook! Jag blir helt bortgjord!
Jag tror jag lägger in min firma i konkurs på en gång, för du har ju det här nere. Vilken tur att du fick samma erfarenhet som mig på din allra första egna Mac! Naaaw.
Och här har man förmätet trott att mina 15 år djupt inne i internationell mediaindustri hade gett något, men du har ju alla svar. Fel av mig, hur kunde jag vara så dum?
Citera
2009-12-29, 19:24
Medlem
Citat:
Oooo, jag hade inte räknat med din expertis! Efter en hel MacBook! Jag blir helt bortgjord!
Jag tror jag lägger in min firma i konkurs på en gång, för du har ju det här nere. Vilken tur att du fick samma erfarenhet som mig på din allra första egna Mac! Naaaw.
Och här har man förmätet trott att mina 15 år djupt inne i internationell mediaindustri hade gett något, men du har ju alla svar. Fel av mig, hur kunde jag vara så dum?
Jag har inte påstått att jag är en expert. Berättar endast om egna erfarenheter. Har använt mac i snart fyra år till filmredigering och photoshop och liknande, men först nu köpt en hem också.

Du verkar vara den största idioten i macforat just nu. Man får inte säga någonting negativt om din älskade burk alls. Om du inte har nåt vettigt att komma med så håll käften. Vill TS formatera om sin mac då får han göra det utan att du ska komma med dina uppkäftiga kommentarer om att det är onödigt.
Citera
2009-12-29, 19:59
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Jag har inte påstått att jag är en expert. Berättar endast om egna erfarenheter. Har använt mac i snart fyra år till filmredigering och photoshop och liknande, men först nu köpt en hem också.

Du verkar vara den största idioten i macforat just nu. Man får inte säga någonting negativt om din älskade burk alls. Om du inte har nåt vettigt att komma med så håll käften. Vill TS formatera om sin mac då får han göra det utan att du ska komma med dina uppkäftiga kommentarer om att det är onödigt.
Man får "inte säga något negativt om min älskade burk alls"? Huh?

Mest är det att jag ibland är allergisk mot såna som verkar så..osmarta kan vi väl kalla det. När grejen egentligen är att det bara verkar röra sig om ålder. Du får se mig som en gammal gubbe som hötter med näven.

Men något så banalt och enkelspårigt som "den största idioten i macforat" skriver jag inte under på.
Kanske "den minsta kamelen i mannaminne", eller varför inte "den luddigaste karamellen jag smakat".
Då låter det lite bättre, och jag halkar genast in på banan igen.

Fast det är lite pinsamt och orättvist kanske att sitta och käfta med 20åringar, då dessa är välkända för sina blixtrande intellekt, och otroligt objektiva syn på världen. Deras enorma livserfarenhet gör dom dessutom nästan oövervinnliga i diskussion.
Senast redigerad av StyleWars 2009-12-29 kl. 20:21.
Citera
2009-12-29, 20:01
Medlem
Hispers avatar
Alla som känner sig träffade: Lägg ner den här jävla pajkastningen ni ägnar er åt! Om inte sakargumenten och normal retorik räcker så blir det inte bättre av att idiotförklara varandra!!

/Mod
Citera
2009-12-30, 00:25
Bannlyst
Citat:
Varför inte bara testa din jävla nolla? Måste jag förklara hur du ska göra, eller är du i behov av formatering också?

Jag som använder min hjärna förstår att det går hur bra som helst eftersom annars skulle ju back-ups som jag nämnde tidigare givetvis vara totalt onödiga. Är du med?

För jag inte haft möjligheten förs än nu, det verkade fungera smärtfritt, hoppas på samma resultat efter formateringen, hoppas att inget oförutsägbart händer...
Citera
2010-02-06, 11:50
Medlem
Citat:

Om jag har kopierat ett projekt i garageband på den externa hårddisken, kommer jag kunna öppna det från externa hårddisken efter formateringen och allt fungerar som det ska?

Hur gick det? Skulle tro att det fungerade bra va?
Citera
2010-02-06, 11:57
Medlem
Citat:

Kollade lite i manualen för Garageband 09, sid 34:
Citat:
Spara ett projekt

När du nu har gjort några ändringar i projektet är det dags att spara ditt verk.
Så här sparar du ett projekt:
Välj Arkiv > Spara (eller tryck på kommando-S).
Du kan också spara ett projekt som ett arkiv. När du sparar ett projekt som ett arkiv sparas alla de ljudfiler, loopar eller andra medier projektet använder i projektfilen. Det är användbart om du vill kopiera projektet till en annan dator, eller om du kopierar ett projekt med dina egna inspelningar av riktiga instrument.

Manualen finns här:
http://manuals.info.apple.com/sv_SE/...omma_igang.pdf
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här