2024-10-14, 20:50
Medlem
I en annan tråd går du hos psykiatrin och får Olanzapin. Man brukar inte vilja behandla med psykofarmaka från två olika håll, därför kan de neka och hänvisa dig till psykiatrin.
Citera
2024-10-14, 21:11
Moderator
Lapapps avatar
Tråd infogad i samlingstråd.

/Mod
Citera
2024-10-15, 08:26
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ja du kan få den på vårdcentralen. Men den är kass, både mot ADHD, rökavvänjning och depression.

Och inte är den oskyldig heller, kan ge myrkrypningar, tics och andra nervbiverkningar.

Men ibland fungerar den utmärkt trots allt, så är det för mig. Fick dock inte ovanstående biverkningar, men däremot piper det i öronen konstant, också en vanlig biverkning.
Citera
2024-10-15, 09:25
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
I en annan tråd går du hos psykiatrin och får Olanzapin. Man brukar inte vilja behandla med psykofarmaka från två olika håll, därför kan de neka och hänvisa dig till psykiatrin.
jag går via psykiatrin med behandling med olanzapin.
Men har ingen ADHD-behandling sedan 2 år tillbaka.
Olanzapin är ju ett antipsykotisk medicin.
Citera
2024-10-15, 09:26
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Men ibland fungerar den utmärkt trots allt, så är det för mig. Fick dock inte ovanstående biverkningar, men däremot piper det i öronen konstant, också en vanlig biverkning.
ska nog tänka på saken
Citera
2024-10-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
jag går via psykiatrin med behandling med olanzapin.
Men har ingen ADHD-behandling sedan 2 år tillbaka.
Olanzapin är ju ett antipsykotisk medicin.

Ja. Men både olanzapine och voxra är mediciner som är psykofarmaka som ändrar kemin i hjärnan. Man kan ha kombinationsbehandlingar med olika psykofarmaka, men det är lätt att förstå varför det bör vara samma läkare som hanterar det så man inte gör något dåligt och kan förstå vad som händer. Gå till din läkare på psykiatrin om du vill ha ytterligare behandling.
Citera
2024-10-15, 10:56
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ja. Men både olanzapine och voxra är mediciner som är psykofarmaka som ändrar kemin i hjärnan. Man kan ha kombinationsbehandlingar med olika psykofarmaka, men det är lätt att förstå varför det bör vara samma läkare som hanterar det så man inte gör något dåligt och kan förstå vad som händer. Gå till din läkare på psykiatrin om du vill ha ytterligare behandling.
ska göra det tänkte jag
Citera
2024-10-15, 16:00
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian

Ok vad bra att den funkar för dig. Men det låter som en oskön nervbiverkning med pip i öronen, hoppas inte det blir värre med tiden bara.

Värst tyckte jag det var att ha liksom ett kryp i kroppen, det kändes som att det varken gick att sitta eller ligga still ordentligt. Och det blev värre andra gången jag åt, och värre med tiden.
Citera
2024-10-17, 11:54
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ok vad bra att den funkar för dig. Men det låter som en oskön nervbiverkning med pip i öronen, hoppas inte det blir värre med tiden bara.

Värst tyckte jag det var att ha liksom ett kryp i kroppen, det kändes som att det varken gick att sitta eller ligga still ordentligt. Och det blev värre andra gången jag åt, och värre med tiden.

Myrkryp är hemskt, det blir ju bara värre när man är medveten om det också.

Har ätit Voxra nu i ett par år och suset i öronen håller sig på samma nivå iallafall, så länge jag slipper sova bort hela dagarna och faktiskt känner att jag kan leva, då får det vara så också.
Citera
2024-10-17, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Fått add diagnos och har ätit Bupropion i 5 dagar nu, jag tror jag måste sluta för när jag tar 150mg så känns det som jag får en tung indica känsla blandat med tjack.. alltså det är jävligt nice så efter 3-5 timmar blir det en till.. är det så här dessa piller ska funka? psykologen sa 1 per dag.. har petat i mig 4st 150mg sedan 10 igår förmiddag.

enda bieffekten jag känt hittills är lite muntorrhet och myrkrypningar som sitter som pannband brukar göra, inget som stör jag tycker det är lite mysigt.

nånstans i bakhuvet skriker samvetet nått om att spola ner det i toan..

Uppdatering 1 månad senare: Jag har sedan den 12/9 suttit hemma med en dimma över hjärnan, extremt osocial och har varken haft lust eller vilja att träffa någon öht och dagarna har bestått från jag vaknat tills jag gått och lagt mig med att titta på serier och filmer och bara känna mig 100% nöjd även om samvetet har skrikit dagligen att detta inte är normalt beteende.

Jag spolade ner resterande piller idag då flertalet har uttryckt oro över mitt beteende och köpte en flaska Captain Morgan ist.. har inte korkat upp ännu men dimman är borta och den återkommande insikten hur vidriga alla dessa anti-deppresiva medel är och att svensk psykvård är inget annat än en scam, om inget annat så är det reklam för alkoholism, iaf i kommunen jag bor i.

Vist finns det fördelar med denna månad av dimma.. jag har gått ner i vikt pga näringsbrist, har inget sockersug kvar och har inte rökt på 3 veckor även om nikotinsuget hugger emellanåt, ska försöka hålla mig fri från nikotin men saknar fan att tända en cigg! ska nog göra det till ett glas captain morgan efter middagen.
Citera
2024-10-17, 18:09
Medlem
Gaaah när släppte biverkningarna för er? Har en sån rivande dödsångest varje dag och mår illa som fan. Har ätit i fem veckor och har nyss dubblat dosen.
Citera
2024-10-17, 22:50
Medlem
TornedalskSysters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne79
Gaaah när släppte biverkningarna för er? Har en sån rivande dödsångest varje dag och mår illa som fan. Har ätit i fem veckor och har nyss dubblat dosen.

Jag stod på 150 mg i ca 10 dagar innan jag ökade till 300 mg. Hade precis som du besvär med illamående. Mitt illamående hängde i sig i kanske fem dagar precis vid insättning. Illamåendet hann precis ge med sig när jag ökade dosen och då återkom ju illamåendet. Hade nog besvär i ca 1 vecka innan det försvann.
Nu är jag illamående igen, men det är kopplat till att jag är återinsatt på Litium.
Tar du Voxra tillsammans med mat? Jag märkte stor skillnad om jag tog det på tom mage jämfört med om jag tog det med yoghurt eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in