Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Jag antar att du med "missnöjd" menar "saknar". Ser du inte vad det leder till?
"Varför skulle inte den kunnige kunna sakna vetande?" En löjlig frågeställning.
Nej, jag menar missnöjd som i "åå nej det där ville jag inte alls veta"...
Jag vill inte se hur en unge dödas med motorsåg, det är en form av kunskap.
Jag vill inte veta att det efter döden med all säkerhet kommer finnas inget annat än ingenting.
Om det visat sig att det i min familj hänt något jag skulle må förjävligt över att höra, vad har jag då egentligen att vinna på att höra det. Egentligen? Klart, jag vill ju inte få reda på det genom något mer obekvämt sätt... t.ex genom att någon annan berättar det för mig än mina föräldrar osv. Men om de med kunskapen har en garanti för att jag aldrig kommer få reda på det, varför borde de då berätta för mig?
Jag anser att det finns en viss anledning till ärlighet och det är hänsyn till att personen i fråga inte ska få reda på sanningen på ett mycket värre vis. Och eftersom man oftast inte kan garantera detta så är man i de fall skyldig att berätta.
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Jag vet att jag kommer att dö och välkomnar givetvis detta; för om man någonstans kan syssla med filosofi och resonera i fred utan att kroppen kommer emellan måste det vara när man är död - och om döden är ingenting ja då är det endå stor vinst - tänk på dom nätter när du har sovit riktigt djupt och är alldeles utvilad när du vaknar upp!
Okej, ska du tycker så, så visst.
Skulle vara kul att veta varför du resonerar som du gör.