• 1
  • 2
2009-12-28, 08:01
Medlem
Vissa sger att om man fr vlja s r man hellre r olyckligt vetandes n lyckligt ovetandes. Om man nu skulle bli lyckligt ovetandes, dr sjlva aningslsheten i sig inte utgr ngot hot mot att man en gng kanske blir olyckligt vetande (dr inrknar jag att man rkar ut fr olycka och dr), och dr man i sitt olyckligt vetandes tillstnd inte kan gra ngonting alls fr att frhindra sin missnjdhet, vad r det d fr mening med att veta?
Jag menar, ven om du nu tror att du vet s mycket s har du ju absolut ingen aning om resten...
Jag ser livet som en lk med ondligt antal lager (lter vldigt fnigt, vet inte var jag ftt det ifrn) dr varje "fakta" utgr ett lager. Man kan skala ett lager och f reda p en viss fakta, sen skala ett nytt och f ngot som motsger det frsta, och ett tredje som sger ngot annat osv.
S t.ex, om en person skulle vlja att tro p katthimmelen fr det gr honom lycklig, vad r det d fr mening med att sitta och hna honom? Visst det lter komiskt, men egentligen, p vilket stt tror ni att ni r i strre kontroll n honom? Ni som tycker ni r bttre n honom p s vis att ni har en mindre ljlig tro anser jag vara ganska s patetiskt grundlurade. Det r som en person som tittar igenom ett litet hl i en vgg dr han p andra sidan tror sig se en annan person gra precis likadant fast igenom en annan vgg,,,, men egentligen s ser han sig sjlv.

S fr att stlla frgan kortfattat:
Vljer du hellre att vara olyckligt vetandes n lyckligt ovetandes om du nd i ditt olyckliga tillstnd inte har en chans att ndra det du knner dig missnjd ver?
Citera
2009-12-28, 08:08
Medlem
tzjs avatar
Alla gnger att jag vljer lyckligt ovetandes.

Olyckligt vetandes tr ju som fan p en mnniska. Nej fr fan, som sagt hellre att vara som Forrest Gump.
Citera
2009-12-28, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Alla gnger att jag vljer lyckligt ovetandes.

Olyckligt vetandes tr ju som fan p en mnniska. Nej fr fan, som sagt hellre att vara som Forrest Gump.

p vilket vis tr det?
Citera
2009-12-28, 08:53
Medlem
Detta mne tas ju fr vrigt upp i filmen Matrix. Vad r filmens budskap egentligen? Jag uppfattar det som att filmen visar att det r fel att vlja den ovetande vgen eftersom att Cypher ses som ond.
Citera
2009-12-28, 14:13
Bannlyst
Den kunnige kan aldrig vara olycklig, hur skulle det kunna vara mjligt? Om du har kunskap om allt har du kunskap om vad som gr en mnniska lycklig, allts r du lycklig.

Jag vet att det finns poetiska frestllningar om "det lidande geniet" och dylika floskler och dumheter, men det r bara barnsligheter. Resonemanget bevisar att den kunnige inte kan vara olycklig.
Citera
2009-12-28, 14:22
Medlem
Kheperas avatar
Jag fredrar att vara lyckligt vetande.
Citera
2009-12-28, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Den kunnige kan aldrig vara olycklig, hur skulle det kunna vara mjligt? Om du har kunskap om allt har du kunskap om vad som gr en mnniska lycklig, allts r du lycklig.

Jag vet att det finns poetiska frestllningar om "det lidande geniet" och dylika floskler och dumheter, men det r bara barnsligheter. Resonemanget bevisar att den kunnige inte kan vara olycklig.
I mitt resonemang s utgick jag ifrn att om man r olyckligt vetande s kan man dessutom inte gra ngot t saken fr att frndra just det missnjet.
Och varfr skulle en kunnig inte kunna vara missnjd ver sitt vetande? Om du fick reda p vilken dag du kommer d, och du kan inte p ngot stt ndra detta, r det d inte bttre att du r lyckligt ovetande?
Citera
2009-12-28, 15:32
Bannlyst
Jag fredrar att vara lyckligt ovetandes om att vara olyckligt vetandes om att jag r olyckligt vetandes om att jag faktiskt r lyckligt vetandes om att vetandets faktiskt kanske r olyckligt/lyckligt vetande.
Citera
2009-12-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Jag fredrar att vara lyckligt vetande.

Lyckligt ovetande 1 - 0 Olyckligt vetande
Citera
2009-12-28, 20:22
Medlem
violentskys avatar
Just nu r jag olyckligt ovetandes, s jag kan lika grna vara olyckligt vetandes..
Citera
2009-12-28, 20:48
Medlem
Oanads avatar
Fr att besvara din frga, med en hypotes; "Det blir till, vad du gr det till".
Har du styrkan att tackla situationen, som olycklig vetandes, r det alternativ.

Eftersom du fr kunskap och erfarenhet av "vetandet", gr det dig egentligen starkare fr kommande situationer osv.
Citera
2009-12-29, 00:01
Medlem
Om man inte r lyckligt vetande kanske r man inte tillrckligt vetande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in