Flashback bygger pepparkakshus!
2009-12-27, 22:28
Medlem
xx-xs avatar
Hej hej

Det är så att jag har Windows Vista. När jag klickar på att stänga av datorn vis startmenyn, då stängs datorn av, men den startas igen om jag klickar på min musknapp!

Jag vill verkligen inte ha det så, jag vill inte att datorn ska vara i "stealth-viloläge" Jag vill att datorn ska stängas av helt och att jag inte ska klicka på musknappen 1 gång så startas den direkt.

Vet någon hur man fixar till detta? Jag har varit inne på kontrollpanelen > system och underhåll > energialternativ > avancerade inställningar och kikat men det står att klickar jag på startmenyns knapp så ska den stängas av.

Thanks!
Citera
2009-12-27, 23:24
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x
Hej hej

Det är så att jag har Windows Vista. När jag klickar på att stänga av datorn vis startmenyn, då stängs datorn av, men den startas igen om jag klickar på min musknapp!

Jag vill verkligen inte ha det så, jag vill inte att datorn ska vara i "stealth-viloläge" Jag vill att datorn ska stängas av helt och att jag inte ska klicka på musknappen 1 gång så startas den direkt.

Vet någon hur man fixar till detta? Jag har varit inne på kontrollpanelen > system och underhåll > energialternativ > avancerade inställningar och kikat men det står att klickar jag på startmenyns knapp så ska den stängas av.

Thanks!

Du vet att du måste gå in på pilen bredvid dom 2 ikonerna och sedan välja "stäng av"?
Citera
2009-12-27, 23:56
Medlem
xx-xs avatar
Ja om man nu inte har ändrat i avancerade energiblabla mojs ja.
Men ja det spelar ingen roll ifall jag klickar på "lilla pilen" och väljer stänga av det blir samma effekt.

Kan påpeka att ifall jag trycket på datorns/chassits knapp och håller in den tills datorn stängs av så kan jag inte starta datorn igen med ett musklick.
Citera
2009-12-28, 00:26
Medlem
StyleByEriks avatar
Du lägger bara datorn i viloläge. Gå in i din inställningar så kan du ställa in vad datorn ska göra när du trycker en gång på powerknappen på chassinet
Citera
2009-12-28, 03:21
Medlem
xx-xs avatar
Jo, har försökt med det, men jag kanske är på fel ställe?

Här är det jag fixat, som jag antar ni menar?

http://img694.imageshack.us/img694/8960/stromen.jpg

Jag tror ni har missförstått mig, jag stänger faktiskt av datorn när jag klickar "stänga av". Men datorn kan sättas på igen genom ett musklick, blir precis som om jag klickar på chassi knappen. Det blir inte som viloläge och man hamnar direkt vid skrivbordet utan allt startas upp som om man dragit ur strömmen och sen klickar på dator knappen, fast detta är genom musknappen!
Senast redigerad av xx-x 2009-12-28 kl. 03:30.
Citera
2009-12-28, 11:20
Medlem
Framgår inte om detta är något som nyligen börjat hända eller om den alltid varit så sedan du köpte den?
Om det nyligen börjat hända så är det jag föreslår troligen inte problemet, men det är ett tips iaf..

I BIOS finns det inställningar för hur man kan starta datorn, t.ex. "Wake on LAN, Wake on Keyboard och Wake on Mouse". Om du inte sälv varit i BIOS och petat så är det ju osannolikt att det är detta som helt magiskt ställt in sig, men det skulle kunna vara det tror jag.. Inställningen borde finnas under rubriken "Power Management" isf.
Citera
2009-12-28, 11:32
Medlem
xx-xs avatar
Ja, det har alltid varit såhär. Jag testade gå in på bios på powermanagement men det stod att [wake on double mouseclick] disabled.

Testade att sätta på enabled/disabled hade ingen effekt eftersom datorn startas av ett musklick och inte dubbelklick.

Kan dessutom påpeka att jag byggde datorn själv utan någon tidigare kunskap men det borde inte vara något felkopplat, eftersom musen går in via chassits bakre del alltså direkt in i moderkortet.
Senast redigerad av xx-x 2009-12-28 kl. 11:41.
Citera
2010-04-02, 13:36
Bannlyst
Stäng av alla "wake" du hittar i bios, t.ex. "wake on usb" om du har en usb-mus, eller "wake on ps/2" för en ps/2 mus.
Citera
2010-05-15, 13:13
Medlem
Taranaxs avatar
Enhetshanteraren - Högerklicka på musen - Egenskaper - Energisparfunktioner - Avbocka rutan: "Tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge". Kanske hjälper, vad vet jag.
Citera
2010-05-15, 13:25
Medlem
Shiverks avatar
När du startar datorn via musen bootar den upp som vanligt då genom att visa bios, mbr osv eller är det bara windows som laddas om?

Om den visar bios osv så har det ju ingenting med operativsystemet att göra eftersom att detta laddas efter så ditt problem ligger då i någon bios inställning. Gör som MedecineMan säger och stäng av alla wake up-funktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in