• 4
  • 5
2024-09-18, 20:51
Medlem
Vem0ths avatar
Gröna bönor/haricot verts och vaxbönor är goda som fan att fritera, gör en smet och blanda ärterna runt sedan fritera.

Blanda sedan ihop tabasco och smält smör för att ringla över allt. Fett, kryddigt och du får dina grönsaker(till kostnaden av att det är princip bara frityrsmet i chilisås man äter).
Citera
2024-09-19, 08:24
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Fritterad frukt .. äre gott ?

Alltså djupfriterad
Amen vafan ... självklart är du väl bekant med den friterade bananen ???
Eller. ananasen. Som också friteras ibland.

Du kan ju göra det ännu bättre genom att förbereda det du tänker fritera.
SOm tecx ananas. En ananas, ordentligt långgratinerad ger en helt fantastisk smak och konsistens.
Oslagbart och man kan knappt förstå att det är ananas.

Du kan göra enklare smörstekta ananasstavar också, med kanel och socker. Och sen lägga i ett frityrskal och ner i fritösen.
Enkelt och mkt smakligt.

Grejen är ju att om du ska planera för friterade frukter osv, så behöver u tänka dig den tillsammans med frityrsmeten.
>SÅ det blir ju lite som frukt med "bröd" typ.
Det som passar till det, kommer nog gå bra i frityrgrytan också.

Inte för mjuka och blåsiga saker däremot, som jordgubbe.
Men kanhända det hårda, krispiga äpplet hade funkat?
Inte päron tror jag.

Jackfrukt hade nog fungerat väldigt väl faktiskt.
Kanske papaya också.

Havets frukter är inte riktiga frukter ska du föresten veta, så glöm det om du nu hade det i tankarna.
Citera
2024-09-21, 16:27
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Amen vafan ... självklart är du väl bekant med den friterade bananen ???
Eller. ananasen. Som också friteras ibland.

Du kan ju göra det ännu bättre genom att förbereda det du tänker fritera.
SOm tecx ananas. En ananas, ordentligt långgratinerad ger en helt fantastisk smak och konsistens.
Oslagbart och man kan knappt förstå att det är ananas.

Du kan göra enklare smörstekta ananasstavar också, med kanel och socker. Och sen lägga i ett frityrskal och ner i fritösen.
Enkelt och mkt smakligt.

Grejen är ju att om du ska planera för friterade frukter osv, så behöver u tänka dig den tillsammans med frityrsmeten.
>SÅ det blir ju lite som frukt med "bröd" typ.
Det som passar till det, kommer nog gå bra i frityrgrytan också.

Inte för mjuka och blåsiga saker däremot, som jordgubbe.
Men kanhända det hårda, krispiga äpplet hade funkat?
Inte päron tror jag.

Jackfrukt hade nog fungerat väldigt väl faktiskt.

Kanske papaya också.

Havets frukter är inte riktiga frukter ska du föresten veta, så glöm det om du nu hade det i tankarna.

Mest att jag isf steker frukter i smör eller ugnsbakar mm men tack för alla tipsen
Mycket sällan jag djupfriterar frukterna iaf i en doppad smet
Citera
2024-09-23, 09:04
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Mest att jag isf steker frukter i smör eller ugnsbakar mm men tack för alla tipsen
Mycket sällan jag djupfriterar frukterna iaf i en doppad smet
Jo, men det är väl som jag skrev, att om det ska friteras frukter osv, så verkar det mest handla om frityrsmeten.
Det blir ju lite som bröd, som tex stekt macka med banan på. Eller detsamma med ananas.
Passar det inte sig så hade det nog inte passat i frityrgrytan heller.

Det får mig förresten att tänka på Elvis specialare, med stekt macka med banan och jordnötssmör och kanske sylt också.

Dvs det hade nog gått att fixa till en egen blandning, tex genom att linda skinka runt en bit ananas, och sen ner i frityrsmeten och grytan.
Kanske en skiva ost också ovanpå skinkan typ. Man kan ju få det att hålla ihop genom att spetsa ekipaget med en tandpetare eller två.

Då hade du ju iaf fått samma maträtt som en macka med skinka, ananas och ost. Dvs en traditionell varm macka ju.

Jag vet som sagt inte om päron hade funkat.
Men testa annars med ett inlagt päron, och så tryck på några After Eight med tandpetaren du vet.
Fast undrar om frityrsmeten hade blivit så bra ...

Du får mixtra och testa dig fram vetja.

Det Hade nog kanske kunnat gå med en slags fransk 1700-talsinspirerad plommontårta.
Där har du ju brödet ändå.
Nu är et frukten, som ju är cognac-inlaga plommon, eller sviskon.
Och så kanske Mascarpone för att imitera den hårt piskade grädden, smaksatt med Cognac såklart också. Kanske maräng också, krossade i Mascarponen så en mer murbruksaktig konsistens byggs upp, typ, runt frukten i mitten.

Rabarber ...
Ja, det hade kanske kunnat funka. Iaf om den redan är halvt färdigkokt och marinerad i sockerlag tillräckligt lång tid.
Och så smulpaj-smulor i Mascarponen runt rabarberstången.
Eller Äppleskivan ...

Dvs det är ju rabarberpaj och äppelkaka du ska göra som friterad version ju, så.

Och så serverar du varje sådan frityrkula tillsammans med en skopa fin vaniljglass.
Det hade blivit gott och svårt uppskattat.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in