2009-12-27, 00:49
Medlem
johnlennonxs avatar
Sitter och försöker fixa mina föräldrars dator men skulle behöva hjälp.

Operativsystem: XP
Service Pack: 3
Antivirus: avg, ad-aware
Märkesdator eller självbyggd: fujutsi siemens.

Problemet är att när datorn har loggat in en användare till windows så låser den sig efter ett par minuter. Detta sker oavsett om man gör något eller inte.
Problemet uppstog efter en rensning av ett virus som uppmanade till att köpa ett falskt antivirus-program. När den låser sig kommer inget felmeddelande upp och musen går fortfarande att röra över skärmen däremot kan inga fönster öppnas, program köras och aktivitetshanteraren fungerar inte. Enda sättet att stänga av datorn är att hålla inne power-knappen.

Vad jag har gjort än så länge:
Jag har ominstallerat drivrutiner för grafikkortet, uppdaterat directx, diskdefragmenterat (hängde sig efter 81%), kört program för att rensa upp i registret och testat att stänga av de program som autostartas.
Datorn verkar inte hänga sig när man kör i felsäkert läge eller om man i ativitetshanteraren stänger av explorer.exe innan den har hunnit hänga sig.

Vet inte om det är viktigt men datorn kör någon form av raid-konfigurering vilket verkar göra att jag inte kan felsöka dem med vanliga felsökningen i windows.
Citera
2009-12-27, 01:41
Medlem
StyleByEriks avatar
Lägg över allt du vill behålla på en extern hårddisk och formatera. Då löser det sig på ett simpelt sätt och datorn blir snabbare än någonsin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in