2004-02-08, 23:59
Medlem
hejsan!
jag har ett problem! jag har bjudet en fin tjej på mat hemma hos mig(skulle inte ha gjort det). problemet är: jag vet inte vad jag ska göra? jag köpte en påse med kyckling file´r "jätte fina" och dyra.
är det någon som har förslag på vad jag kan gör?
snälla hjälp mig hon kommer på fredag 13/2... hmm fredagen den 13:e, inte bra. haha
tack på förhand
GG
Citera
2004-02-09, 00:05
Medlem
StigAllans avatar
Oj, det blir inte lätt!
Du kan kanske ange vilket kök du eller tjejen föredrar.
Då minskar man på recepten en aning.

Prova kanske detta som var i Afonbladet för några dagar sedan.
Tycker att det verkar jävligt gott men har inte provat.

Bankad kyckling
4 portioner

4 kycklingbröst
2 msk hackad färsk salvia eller 2 tsk torkad
1 vitlöksklyfta
1 citron
2 + 1 msk olivolja
2 paket fryst hel spenat
1 dl torrt vitt vin
4 tomater
salt
peppar

Jag tror att det är den större stekytan som gör de här kycklingfiléerna godare än sina obankade kusiner.

Lägg kycklinbrösten ett i taget i en plastpåse och banka dem tunna med handen eller en kastrull.
Resultatet ska vara ungefär 1 cm tjockt.

Hacka salvian.
Hacka vitlöken.

Stoppa de bankade brösten i påsen tillsammans med salvian, vitlöken, saften från citronen, olivoljan, salt och peppar.
Låt marinera en timme i kylen.

Värm den frysta spenaten i en stor kastrull. Smaka av med salt, peppar, några droppar pressad citron och 1 msk olivolja.
Varmhålles så länge.

Stek de bankade kycklingbrösten i en stekpanna på ganska hög värme 3-4 minuter på varje sida.
De ska bli genomstekta.
Du behöver inte något stekfett eftersom kycklinbrösten är oljiga.
Ta inte med marinaden, den blir bara bränd och skvätter.
Lägg upp på ett fat.

Skär tomaterna i kvartar och lägg i stekpannan tillsammans med vinet. Skyffla runt och lös upp fastbrända köttsafter.
Puttra på tills en del av vinet kokat in och tomaterna blivit lite mosiga. salta och peppra.

Servera med bröd.
Citera
2004-02-09, 01:00
Medlem
LadyTieras avatar
några matskedar Tika nasala krydda eller paste(finna på konsum elelr på indiska)
Naturell yoghurt

bland ihop.
lägg i kycklingen, marinera i minst 12 h, in i ungenen på 225 grader till det är klart, servera med ris (2 dl ris 4 dl vatten, salt in i micron) ca 17 minuter och tzatziki (yoghurt, riven gurka, vitlök)

-----------

Chicken Diabolo

Chiligarlic-sås
Rosamarin, blanda ihop till en marinad, lägg i kyckligen, grilla i ugn på 225 grader, servera med tillebhören ovan eller med valfritt tillbehör
Citera
2004-02-09, 01:29
Medlem
Rubbermans avatar
Du kan alltid köra en smaksig "Kyckling Gorgon" om du gillar Gorgonzola eller annan fin grön/blåmögelost!

Bryn kycklingfileerna snabbt i en stekpanna. två-tre minuter på varje sida så att de får en fin stekyta och porerna stängs.

Lägg undan dessa och bryn upp hackad schalottenlök, gärna en rejäl dos. De ska bli lite glansiga och fina! Lägg undan dessa också.
Fixa en långpanna där du lägger ner kycklingen och löken. Häll på en försvarlig mängd matlagningsgrädde samt smula ner din mögelost. Ett paket på ungefär 250 gr bör räcka fint, men det går bra med mer också. Hela blandningen ska täcka fileerna rejält.

In med allt i 225 grader varm ugn i cirka 25-30 minuter! Klart att njuta!

Serveras med ris eller färsk pasta efter smak!
Citera
2004-02-09, 14:52
Medlem
Locco Roccos avatar
Glöm inte några kulor schysst kvalitetsglass till efterätt, typ Häägen Dazs eller Mövenpick... lite överkurs är ju att doppa lite jordgubbar i blockchocklad och låta de stelna...

Förutsatt att ni är lite äldre, tycker jag också att ni ska dela på en flaska vin till huvudrätten...

Undvik dock att göra det "för fint"... det blir bara onaturligt och båda känner sig obekväma... ungefär som när man sätter på sig smoking var tionde år. Huvudpoängen är ju att det ska vara trevligt och avspänt!

Glöm inte att posta nakenbilder på hur det gick sen!
Citera
2004-02-09, 23:30
Medlem
hmm...

det här blev ju ändå svårare!!
allt verkar ju grymmt gott!
tackar så j*vla mycke för era svar.
nu kan jag inte misslyckas.

naken bilderna behåller jag själv hehe

GG
Citera
2004-02-10, 01:13
Bannlyst
och glöm inte det viktigaste av allt kondom när ni gökar
Citera
2004-02-10, 02:16
Medlem
Enkelt och riktigt gott även om det är lite fusk. Köp en "Chicken Tikka" låda från "Santa Maria", brukar stå där det utländska krubbet och tacos och sådant finns. Har du redan kyckling fileer så är det bara att köpa en burk matlagningsyoghurt och följa instruktionerna på lådan. Så länge du kan koka ris och steka kycklingen (skuren i mindre bitar) så klarar du dig utmärkt.

LYCKA TILL MED TJEJEN!

(Avslöja självklart inte att du fuskat lite)
Citera
2004-02-10, 17:43
Medlem
vin då??

nån som vet ett gott vin? inte rött. vitt ska det vara!
/GG
Citera
2004-02-10, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av [G_unit]
nån som vet ett gott vin? inte rött. vitt ska det vara!
/GG
Fråga på Systembolaget. Säg vad ni skall äta till så får du garanterat ett vin som passar. De är utbildade för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in