2009-12-26, 03:28
Medlem
Sakens avatar
Jag läste lite om three-strikeslagstiftning och kan konstatera att många debattörer hävdar att denna lösning bara lindrar symptomen och inte går på själva roten.

Men vad är då egentligen "roten" till kriminalitet och vad avses med "förebyggande åtgärder", som alltid åberopas som den bästa lösningen i dessa debatter, men aldrig specificeras? Googlade lite men hittar bara ytterligare exempel på hur dessa två begrepp aldrig specificeras.

Alltså:
1. Vad är den egentliga roten till kriminalitet?
2. Ge exempel på konkreta förebyggande åtgärder mot kriminalitet?
Citera
2009-12-26, 03:32
Medlem
Dum fråga.

Vad är 1+1?.

samhället skapar kriminella genom att vara orättvist.

Ett förebyggande vore att insätta mig som statsminister, jag kan få brottslighet att misnka med 99% och jag skojjar inte.
Citera
2009-12-26, 03:48
Medlem
Dr_Dollars avatar
Innre och yttre omständigheter.
Om du har ett tvillingpar där den ena växer upp exempelvis Öfvre Östermal i Sthlm, och den andre i Norrland hos Kenta med Kniven som suttit 14 år av sitt liv på kåken.

Vilken har då bättre förutsättningar?
Citera
2009-12-26, 03:57
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vreborlo
Dum fråga.

Vad är 1+1?.

samhället skapar kriminella genom att vara orättvist.

Ett förebyggande vore att insätta mig som statsminister, jag kan få brottslighet att misnka med 99% och jag skojjar inte.

Vad är det för orättvisa du pratar om? Visst kan jag hålla med om att det är orättvist att staten stjäl från de som arbetar, men varför skulle det skapa kriminalitet hos individer? Det är ju sällan de som arbetar som stjäl.
Citera
2009-12-26, 03:59
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Innre och yttre omständigheter.
Om du har ett tvillingpar där den ena växer upp exempelvis Öfvre Östermal i Sthlm, och den andre i Norrland hos Kenta med Kniven som suttit 14 år av sitt liv på kåken.

Vilken har då bättre förutsättningar?

Enligt statistiken har väl mindre bemedlade högre benägenhet att begå brott. Vad ska man då göra åt detta? Vad är dessa magiska förebyggande åtgärder?
Citera
2009-12-26, 03:59
Medlem
Finns det inget behov av att begå brott så begås det inga brott(avskafdandet av den monetära diktaturen), är det dessutom omöjligt(rfid chip i nacken som kan avläsas vid brott och kameror överallt) är det bara psykiskt sjuka som begår brott i princip.
Citera
2009-12-26, 04:14
Bannlyst
Roten till kriminalitet ligger i att det finns lagar, dvs människor som bestämmer/sätter upp normer för andra.
Citera
2009-12-26, 07:20
Medlem
santanders avatar
folk utan pengar vill ha pengar....kriminalitet = snabba pengar.
Citera
2009-12-26, 11:15
Medlem
Stora inkomstklyftor är något som leder till ökad kriminalitet. I grund och botten handlar det naturligtvis om socioekonomiska förutsättningar. Barn som växer upp i fattiga kvarter med arbetslösa/alkoholiserade/kriminella föräldrar och utan "vanliga" förebilder löper naturligtvis stor risk att hamna i kriminalitet och missbruk.
Kort sagt löper människor utan framtidsutsikter stor risk att bli kriminella. Åtgärden är att ge dem framtidsutsikter eller visa dem möjlighetena.
Citera
2009-12-26, 15:05
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Men vad är då egentligen "roten" till kriminalitet och vad avses med "förebyggande åtgärder", som alltid åberopas som den bästa lösningen i dessa debatter, men aldrig specificeras? Googlade lite men hittar bara ytterligare exempel på hur dessa två begrepp aldrig specificeras.

Alltså:
1. Vad är den egentliga roten till kriminalitet?
2. Ge exempel på konkreta förebyggande åtgärder mot kriminalitet?

1. Roten till kriminalitet är dålig karaktär. Jag förstår att det är svårt att förstå för vissa som så gärna vill skylla på händelser som vi inte kan påverka, dåligt sällskap, dåliga förutsättningar m.m. Vissa vill inte kämpa eller jobba sig till saker utan dom vill ha det lättvindigt. Man ska lära sig att vara nöjd med det man har och vill man något utöver det så får man jobba för det.
"Man vill ha mycket men man behöver lite"

2. Här tror jag skolan kan göra en stor insats. Det gäller att förklara för barnen redan i förskolan vad som är rätt och fel. Vet dom vad som är rätt och fel så bör kriminaliteten minska också. Ett stort fel är föräldrar som inte fostrar i denna andan utan låter ungdomarna härja fritt utan bestraffning.
Här ska även soc göra en utvärdering av familjen eftersom dom inte har klarat av att fostra barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in