2009-12-26, 02:14
Medlem
Sinkomiess avatar
Det finns säkert tidigare trådar i ämndet, men ja e slapp fajja å ork int söka.
Hursomhelst.
I senaste nummret av pennan å svärdet syntes det en bild av kronprinsessan Victoria i strido, ansiktscammo å allt som sig bör om man ska va fräsig. Här följer några av mina frågeställningar:

1: Vad har vår kommande Drottning för vetskap i Krigets Konst?
1b: Vad har vår Konung för vetskap i Krigets Konst?
2: Hur mycket makt har våra monarker i ett krig av morgondagen?
3: He blir no int nån Carolus Rex, men kan monarken be riksdagen att dra åt fittan (så att säga; ta makten) ifall det sku behövas i en extraordinär krigsliknande situaton?
Citera
2009-12-26, 02:31
Medlem
Anklagares avatar
1. Antagligen ingen eller väldigt grundläggande.
1b. se 1.
2. non what so ever.
3.För att han skulle kunna göra det skulle han behöva leda en statskupp, och som vi alla vet med dagens Sverige är det ju GL HF på det.
Citera
2009-12-26, 02:38
Medlem
Morvalions avatar
1. Hon har nog inte så mycket, om någon
1b. Han har värnplikt och officersexamen
2. Han är general och amiral, dock ej inom amfibiekåren. Men han kommer knappast vara särskilt aktiv under krig i de frågorna.
3. Han har väl antagligen samma rätt att göra det som vilken general som helst. Han lär ju vara krigsplacerad på HKV iallafall.
Citera
2009-12-26, 02:40
Medlem
frankie16s avatar
Vad händer med Daniel Westling i krig? Blir han general nu?
Citera
2009-12-26, 02:43
Medlem
Phaethons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Hursomhelst.
I senaste nummret av pennan å svärdet syntes det en bild av kronprinsessan Victoria i strido, ansiktscammo å allt som sig bör om man ska va fräsig. Här följer några av mina frågeställningar:

3: He blir no int nån Carolus Rex, men kan monarken be riksdagen att dra åt fittan (så att säga; ta makten) ifall det sku behövas i en extraordinär krigsliknande situaton?

Saxat från royalcourt.se angående Kronprinsessan Victorias militära utbildning;

"Utbildningsprogrammet fortsatte 2003 med studiebesök inom det svenska näringslivet, ett studie- och praktikprogram inom lant- och skogsbruk samt "Grundläggande soldatutbildning" vid SWEDINT."

Vad den där soldatutbildningen innebär är nog lite luddigt, jag tror knappast hon gjorde alla månader som en "vanlig" värnpliktigt gör.

Följande är också från royalcourt.se, angående H.M. Konung Carl XVI Gustafs militära utbildning;

"Efter studentexamen följde militärtjänstgöring. Kronprinsen genomförde två och ett halvt års utbildning i armén, marinen och flygvapnet. Tonvikten låg på den marina utbildningen. Kronprinsen deltog bland annat i en långresa med minfartyget Älvsnabben vintern 1966-67. Kronprinsen avlade sjöofficersexamen 1968. Senare genomgick Kronprinsen Försvarshögskolans chefskurs. Den marina utbildningen kompletterades även med befälsuppgifter ombord på flottans fartyg."

Han har alltså en gedigen utbildning, främst inom flottan. Noteras bör väl att han faktiskt fått gå en chefskurs. Vad beträffar hans uppgifter i ett modernt krig är de nog fåtaliga, H.M. har graden amiral i flottan, samt graden general i armén och flygvapnet och torde då vara likvärdig övriga generaler/amiraler. Jag tror dock inte att H.M. skulle vara speciellt delaktig i taktiska beslut, då han saknar den stora erfarenhet som våra högt uppsatta befäl har idag.

H.M. är förvisso Sveriges statschef, men denna egenskapen skall väl ses som högst formell. Som statschef är han vår stats högsta företrädare, men vad lagen säger om hans rättigheter om att "gripa" makten vet jag ej. Jag tror det är högst osannolikt att hans vilja skulle gå över regeringens, där det som bekant är ollonskallen Reinfeldt som drar i trådarna, men om de två parterna skulle gå på helt olika linje i en krigssituation (ena vill kapitulera, andra vill anfalla etc.) så lär nog den som har den samlade Försvarsmakten bakom sig vara den som bestämmer, ett fall där svärdet i sanning är mäktigare än pennan. Vore intressant att höra om någon som är mer insatt i Svea Rikes Lag kan berätta mer om H.M. Carl XVI Gustafs rättigheter och egentliga makt.
Citera
2009-12-26, 10:57
Medlem
Extranss avatar
Om jag inte har fått helt fel för mig är Victoria Sergeant och blev det efter tre veckors utbildning på SWEDINT. Hon kommer förmodligen att stå för en av de snabbaste befordringarna någonsin när kungen inte finns med oss mer, från Sergeant resp. menig i övriga vapenslag till Amiral/General.
Citera
2009-12-26, 11:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är bättre...

Citat:
Hursomhelst.

...än vad vänstermedia försöker inbilla allmogen.

Citat:

HKH har åtminstone genomfört militär grundutbildning, Arméns överlevnadsskola samt studier vid Försvarshögskolan. Ingen formell officersutbildning. Numera har hon egen adjutantstab och följer på nära håll den militära aspekten av samhällslivet. Hon är tillika högste beskyddare för Svenska Lottakåren.

Citat:

Tämligen omfattande. HMK har genomfört militärtjänst i ter försvarsgrenar, men har sin officersutbildning i Kgl Flottan. Han har därefter tjänstgjort i flottan och har högre militär utbildning från dåvarande Militärhögskolan, samt givetvis flera decenniers erfarenhet från olika nivåer inom försvaret, särskilt den högsta givetvis.

Citat:

I formell mening precis lika mycket som i fredstid, dvs ingen alls. I verkligheten är kungen symbol för ett 1000-årigt rike som aldrig blivit ockuperat, så givetvis är hans betydelse omöjlig att överskatta.

Citat:

Det får vi hoppas att han inte blir. Säga det kan han väl, men det saknar legal betydelse. Ett intressant scenario skulle ju vara om Riket är i krig och regeringen vill kapitulera, men Konungen vägrar acceptera detta och vädjar till folket att tillsammans fortsätta kampen - vem följer vem?
Citera
2009-12-26, 11:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Utan att vilja...

Citat:
Ursprungligen postat av Extrans
Om jag inte har fått helt fel för mig är Victoria Sergeant och blev det efter tre veckors utbildning på SWEDINT. Hon kommer förmodligen att stå för en av de snabbaste befordringarna någonsin när kungen inte finns med oss mer, från Sergeant resp. menig i övriga vapenslag till Amiral/General.

...vilja göra några som helst jämförelser i övrigt, så vill jag bara framhålla att militär utbildning inte på något sätt är kopplat till framgångar som fältherre.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nathan_Forrest

Sveriges statschef innehar de högsta militära graderna i de tre försvarsgrenarna i sin egenskap av statschef. I USA är också presidenten överbefälhavare, för närvarande utan någon utbildning eller tjänstgöring inom det militära.

Följande svar är därtill tämligen underhållande: http://wiki.answers.com/Q/Did_Barack_Obama_serve_in_the_military
Citera
2009-12-26, 11:32
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phaethon
Vore intressant att höra om någon som är mer insatt i Svea Rikes Lag kan berätta mer om H.M. Carl XVI Gustafs rättigheter och egentliga makt.
Det regleras i Regeringsformen, som är en grundlag.

1 kap. 6 § i den ovan nämnda Regeringsformen lyder: "Regeringen styr riket. Den är ansvarig inför riksdagen. Lag (1976:871).". Och så var det med det.

Vill knugen ta makten så har han samma "möjligheter" som alla andra, att göra det genom vapenmakt. Eftersom han är klent begåvad så kommer det ju självklart inte att hända, i någon form, vare sig i verkligheten eller i fantasin.

Kapitel 5 definerar vad som gäller statschefen, men det handlar främst om successionsordningen, eftersom denne redan i 1:a kapitlet förklarats maktlös.

10 kap. 9 § i Regeringsformen säger följande angående användandet av försvarsmakten:
"Regeringen får insätta rikets försvarsmakt eller del därav i strid för att möta väpnat angrepp mot riket.
...
Förklaring att riket är i krig får, utom vid väpnat angrepp mot riket, icke givas utan riksdagens medgivande.

Regeringen får bemyndiga försvarsmakten att använda våld i enlighet med internationell rätt och sedvänja för att hindra kränkning av rikets territorium i fred eller under krig mellan främmande stater. "
Citera
2009-12-26, 17:02
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Hursomhelst.

1. Victoria vet nog inte speciellt mycket om krigsföring.

1b. Kungen är amiral samt har gjort en längre militärtjänst. (Officerexamen)

2. Det är regeringen, riksdagen och generalpersonerna som fattar besluten. Kungens makt är symbolisk även om han har rätt att leda trupper.

3. Kungen kan inte be någon dra åt fittan, däremot lär han väl skickas på första bästa plan utomlands. Kanske till något av sina hus i Frankrike.

såg att andra hade svarat...
Citera
2009-12-26, 23:26
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extrans
Om jag inte har fått helt fel för mig är Victoria Sergeant och blev det efter tre veckors utbildning på SWEDINT.

Hon fick en skräddarsydd "prova på lite av allt det roliga"-utbildning. Precis som pappa själv fick på 60-talet. Han gjorde också en massa roligt men under avsevärt längre tid (15 månader eller vad det var). Om kungen:

Citat:
Sin grundläggande skolutbildning fick han vid Broms skola, och studentexamen tog han vid Sigtunastiftelsens Humanistiska Läroverk 1966. Därefter genomförde han militärtjänstgöring samt tog sjöofficersexamen 1968, varpå han genomförde Försvarshögskolans chefskurs, följt av akademiska studier i historia, sociologi, statskunskap, finansrätt och ekonomi vid Uppsala universitet, och senare nationalekonomi vid Stockholms universitet. Sedermera erhöll han högsta officersrang i samtliga försvarsgrenar och kan således titulera sig general såväl som amiral.

Prins Carl Philip har jag mest respekt för i militära hänseenden. Må så vara att han säkert gled in på sin båtchefsutbildning på grund av sitt blå blod och måhända även till officersutbildningen. Men dessa klarade han å andra sidan med galans. Hans fortsatta karriär inom det militära har dock varit lite si och så, kapten blev han tydligen efter "en anpassad utbildning".

Prins Carl Philip tror jag dock har rätta takter i sig, han kan gärnas blixtbefordras i händelse av krig i morgon till att bli överste eller dylikt och ges lite riktigt ansvar. Hans blå blod gör honom även oerhört viktig i moralhöjande PR-syfte.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2009-12-26 kl. 23:28.
Citera
2009-12-27, 01:13
Medlem
Extranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Prins Carl Philip har jag mest respekt för i militära hänseenden. Må så vara att han säkert gled in på sin båtchefsutbildning på grund av sitt blå blod och måhända även till officersutbildningen. Men dessa klarade han å andra sidan med galans. Hans fortsatta karriär inom det militära har dock varit lite si och så, kapten blev han tydligen efter "en anpassad utbildning".

Prins Carl Philip tror jag dock har rätta takter i sig, han kan gärnas blixtbefordras i händelse av krig i morgon till att bli överste eller dylikt och ges lite riktigt ansvar. Hans blå blod gör honom även oerhört viktig i moralhöjande PR-syfte.

Jag är ganska nära bekant med en som låg inne samtidigt som Carl Philip, och han ska tydligen inte ha varit det man helst hängde i julgranen, varken enligt befäl eller andra värnpliktiga. Dessa åsikter kanske var personliga, men jag litar på vad han hade att säga. Han stötte på honom på HMS Carlskronas långresa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in